Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 180105 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

halvproffs  
#231629 Vi gillar ditt fina bygge iaf och din bra dokumentation av bygget. Har själv byggt om uthuset så att i stallet är det numera snickeri, i dyngrummet är det verkstad, i ladugårdsdelen blev det festlokal,vävstuga och pingisrum men numera har frugans hästintresse gjort att det blivit stall där. Har även gjort ett ganska stort virkesförråd då jag även har lite försäljning av egenhyvlat virke. I en del har vi i jaktvårdsföreningen gjort iordning ett enklare älgslakteri med ett mindre kök och diskbänk med varm o kallvatten. Inte alls lika fint som ditt objekt.
Gjorde 90% själv så det tog på krafterna. När jag bytte tak från tegel till plåt så anlitade jag 2 lokala duktiga snickare annars hade man väl gått in i väggen. Nu har det gått många år sedan dess och det börjar bli viss renoveringsbehov på vissa ställen.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#231694 tackar så mycket :grin:
det glädjer mig att ni gillar att läsa detta.
trevligt att höra om ditt arbete halvproffs
men missförstå mig inte, det var inte en pik mot er läsare som grundade frågan om gilla knappen.
tänkte gilla värmSkog inlägg men blev förvånad då jag inte hittade knappen..

sen måste jag väl passa på och förtydliga att ekonomibyggnadera är på min fars gård, där vi alla i familjen(tot 5 st) har hjälpts åt. Numera bor mina föräldrar ensamma där på gården då alla barn har flyttat ifrån.
Vi fick hjälp av kunnigt folk vid gjutning och nu under tiden vi bygger slaktrum så är en del av jaktlagets deltagare med också.
Senast redigerad av molnia mån 22 jul 2013, 20:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#231783 en kompis upptäckte idag att jag har skiftat på 2 bokstäver i trådtiteln.. har inte märkt det... :oops:


misstänker att länkar kan sluta fungera om man ber admin fixa det i trådtiteln?
byggnader och inte byggander...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#231847 Idag har jag varit i trädgårdslandet och förberett en semestertripp. så nu blir det lugnt här ett tag. 8) Men var förbi gården ikväll och min far har spikat upp panel på utsidan klart och börjat med att lägga spontat golv uppe på bjälklaget. De spontade virket kommer från när vi la höskullegolvet, det blev en del över.
Hade inte min kamera med mig så jag knäppte ett par bilder med mobilen. x_x
2013jul23_0828L.jpg

2013jul23_0831L.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

stektlök  
#231957 Hej Molnia !

Mycket bra tråd, har legat å läst hela tråden nu på semestern när jag hitta den. Och detta till mitt fruntimmers förtret. Jag sade till henne att "ska bara läsa klart, det här är viktiga grejer" ! :)

Mkt bra med bilder och beskrivningar under lång tid.

Bra också tyckte jag det var att du hävde stenen på nått behövligt ställe.

Stenar kan plockas men skall aldrig tippas/läggas utan en tanke !!! Diverse stenrös är idioti.

Med vänlig hälsning

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#232501 Tackar stektlök
Trevligt att det var intressant läsning.
nu har jag kommit hem till datorn och kan delge några dåliga bilder från just stenarbetet som tidigare inte visats,"specialprice for you my friend" :wink: de här bilderna i detta inlägg är tagna under 2007.
2007_0127sprängning.jpg

stenhög1.jpg

stenhög_Panorama.jpg

stenhög6.jpg

2007_0727Svets.jpg

2007_0727Ladugård.jpg

2007_0727utfyllnad.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#232504 jobbade fram en bild till från 2007, sammanlagt till panorama från flera dåliga bilder.
när vi har fått in makadamen och ska börja lägga armering. Håller på att sätta upp lysrör för att ha bra lyse till gjutningen.
makadamPanorama.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#235104 just det hade ett par bilder på när golvet var klart. Det har varit mycket på sistone för mig så endast min far, och bror har jobbat. Efter bilderna togs så städades det på höskulle då det var helt klart där. Utvändigt är slakteriet klart. Invändigt har inte hänt mkt sedan sista bilderna togs. Nu ska ett par hästredskap upp på taket till slakteriet. Vi vill inte slänga dem men räknar inte med att ta fram dem så därför passar det att ha dem här längst in och uppe.
20130812_0198L.jpg
20130812_0200L.jpg

20130812_0205L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

JensSkoog  
#235111 Fint å få lite rapport igen - trävligt å se at andra svetter och sliter och får flott resultat. Tack för at du deler med oss.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#236042 Tack för de orden, mkt trevligt att höra. :smile:
idag var jaktlaget en sväng till skyttebanan 🏴‍☠️ , sedan blev det snickerier på eftermiddagen.
slakteriet panorama.jpg
20130907_0424L.jpg

det är lite svårt att ta bilder med bra vinklar nu när ställningen tar upp hela nedre våningen.
bild 133 har jag gjort en panorama av flera, därför är den sne och konstig, kabeln sitter ju inte ihop... men orkade inte lägga ner mer tid på det.
nu är det den släppta skivan vid vatten, ventilationen mm och så återstår insidan på den gavel som dörren sitter i. det är färdigisolerat uppe men inte nere. ska kunna få väggarna klara och målat och belysning klart till älgjakten börjar hoppas jag. Vet inte om vi hinner eller prioriterar en dörr och våtrumsmatta på väggen i år. det är mycket hela tiden tycker jag. Ska hinna röja några pass också :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

JensSkoog  
#236046 Det där blir mycket bra!

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Hema  
#236049 O jag som trodde jag var stenrik, jag är knappt i närheten av all sten ni har hävt ut. ;)

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#236064
JensSkoog skrev:Det där blir mycket bra!

tack, jo det blir det.

Hema skrev:O jag som trodde jag var stenrik, jag är knappt i närheten av all sten ni har hävt ut. ;)

Småland... småland...
har jag nämnt det att en tidigare traktor rasade kronhjulet i under sten/grus körning i brant backe... :???: :wink:
alla tak vi har bytt tegel på har vi kört ut tegelpannorna ut i skogen och bättrat på där det är blött.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#236089 På bild 64 på sida 4 syns en vy över vägen och vändplanen utanför logen. Där ser ni ett rödmålat staket som slutar vid utfyllnaden.
Det revs ner under juli 2011 och ersattes av gärdesgård.
110726_0406R.jpg

110726_0408L.jpg

110727_0401L.jpg

110727_0402L.jpg

20120716_5786L.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

åberg  
#236148 Tror många skulle vilja ha molnia som hustomte, som går runt och bygger och målar och gör snyggt. Genomtänkta och praktiska lösningar också. Trevlig tråd det här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).