Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 181527 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Axl  
#651393 Vart köper man lämpligen skjutportsbeslag? Tänkte göra ett större + ett nytt porthål i logen

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651417
Axl skrev:Vart köper man lämpligen skjutportsbeslag? Tänkte göra ett större + ett nytt porthål i logen


Här finns det mycket, men dyrt var det....
https://www.p-lindberg.se/global-produk ... agesize=60

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

JensSkoog  
#651423
D Brown skrev:Här finns det mycket, men dyrt var det....

Just till det måste det vara kvalitet som håller. Finns lite som irriterar
mer än en skjutport som är svåröppnad och där beslagen ger sig
sig lite här och var efter få år.
Jag renoverade en uppruttnad port för en kund ett par år tillbaka. Den
gamla hade varit med i drygt förtio år, men allt av beslag, skener och
rullar var i bra skick, så de återanvändes - det kallar jag kvalitet :-bd

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651444 Kanske kolla på Prido? De verkar prisvärda.
Åker man runt på bygden nu verkar var och varannan satt upp sådana. :-bd
I vilket fall hade jag kollat på vad delarna som behövs för egen tillverkning kostar totalt innan jag avslår idén på färdig port.

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

bgl  
#651450 NIMA säljer Henderson
Länk:https://www.nimaab.se/catalogsearch/result/?q=henderson#q=henderson&hFR[categories.level0][0]=Produktsortiment&idx=production_nima_sek_sv_products

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

uffejohan  
#651478 Jag köpte mina på Jula....

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Ent  
#651479 Jag köpte mina skjutportsgrejor från Nordpost/Granngården för 15 år sedan och det är toppkvalitet. Jula har också en serie, ser likadan ut fast det kan vara en smäckrare version :
https://www.jula.se/search/?query=Skjutport

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#651506 Nämndes om att slå på ny panel på gamla. Vill man ha tät byggnad är det ju bara fördelar. Men vi gjorde det på en vedbod, blev för tätt så veden visade lite tendens till mögel. Undrar om det inte är lite samma för en höskulle att det är en fördel med springor i panel där.

Finns flera sätt att göra portar. En metod på bygge av slagportar ( gångjärn) som jag ännu inte inte provat är att bygga hela porten på fast plats och det sista man gör är att såga loss dörrbladen från vägg och dela på mitten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

bgl  
#651508 Klokt, täta väggar på höskulle kan gå illa.
Min Far traderade från sin farfar om en bonde som satte lockpanel på en äldre logvägg. Hö och halm på logen möglade så han fick bryta bort den nymålade och fina lockpanelen efter att av flera blivit övertygad om misstaget!

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Vardon  
#651523
molnia skrev:Nämndes om att slå på ny panel på gamla. Vill man ha tät byggnad är det ju bara fördelar. Men vi gjorde det på en vedbod, blev för tätt så veden visade lite tendens till mögel. Undrar om det inte är lite samma för en höskulle att det är en fördel med springor i panel där.

Finns flera sätt att göra portar. En metod på bygge av slagportar ( gångjärn) som jag ännu inte inte provat är att bygga hela porten på fast plats och det sista man gör är att såga loss dörrbladen från vägg och dela på mitten.


Är jag som gör det och det sitter idag en 100 årig liggande panel som är dålig och vi slår på en stående utanpå så det blir lika tätt som innan....

Men det blir ju med att byta panel på nått vis och antingen får vi flytta ut portar men nu när det är massor så riktar vi gångjärnen

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

easton  
#651607 Riktigt intressant att följa :)

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

halvproffs  
#651608
bgl skrev:Klokt, täta väggar på höskulle kan gå illa.
Min Far traderade från sin farfar om en bonde som satte lockpanel på en äldre logvägg. Hö och halm på logen möglade så han fick bryta bort den nymålade och fina lockpanelen efter att av flera blivit övertygad om misstaget!


Kan ävwn bli problem om man lägger om tak och använder takpapp under takbeläggning.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

svampbob  
#651610 Vi byggde på början av 70-talet en hötork av timmerlogen så den är redan tät.
Brädfodringen var rejält sönder bränd på södersidan. Jag lät sonen och hans kompis ägna en eftermiddag åt att riva bort Brädfodringen. Ribborna var blev det bara smulor av men kanske att det hade gått bra att regla upp utanpå brädorna och sedan ny Brädfodring.
Just nu är det inte riktigt roligt att stå och jobba mot söderväggen så arbetet skrider inte riktigt fram enligt plan.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#765454 Länge sedan jag skrev något i denna tråden, familj och en flytt 28mil från gården har varit de största orsakerna.
Bror fick tag på 2 dörrblad utan karm som jag fick uppdrag att montera till slaktrummet.
Jag gjorde en karm utan dörrbladsfals då det följde med L-stål i aluminium som ska monteras när jag justerat gångjärnen med knäckare.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).