Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 181160 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#534136 Ja jag har grunnat en del på trappan. Ska vi ha två våningar för förvaring så ska det finnas en rak trapp annars blir det inte utnyttjat bra. Min tanke nu är att högra facket är för husvagn facket ca 3m och husvagn ca 2,4m.
Facket med trapp ska det förvaras; längst in snöslunga som används var tionde år och därefter 2,4m snöblad med dragstång till hitch och dragstången kan ligga under tippvagnen som får ett givet ställe där höglämmarna kan hängas upp på väggarna där. Under trappen tänkte jag något mer redskap som vi inte använder längre eller vidare ofta. Typ potatisupptagare, slåtterbalk. Skulle trappen vara i husvagnsfacket så blandas redskap o husvagn ( då jag vill rymmas något under trappen) . Vill verkligen inte det då risken finns att redskap kan falla omkull mot husvagn.
Eller har ni någon bra placering av trappen? Finns en tanke finns från min sida, om man skulle vilja gå på värmepump o inte behöva vedförvaringen i framtiden så vill jag kunna göra om lokalen till maskinhall med port i vänstra gaveln. Nu önskar jag mer det uppritade , som vagnslider/vagnskjul men vill tänka att byggnaden ska vara flexibel för framtiden. Därför vill jag ha helt självbärande takstolar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#540400 det växer... kanske skulle bli en egen tråd t.o.m
såhär är senaste förslaget som jag lade fram till bror och far.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540431 Blir väldigt användbart
Tänkte på en sak apropå pallstället och de är att de är svårt att utnyttja pallplatsen närmast väggen.
Man behöver ha ett brett gaffelställ och skjuta över gafflarna max åt den sidan för få in och dom pallarna.
Annars rymmer ett pallställ massor av mindre grejer som bara tar golvyta som tex har jag 5pallar med sommar/vinterdäck.
Provade lite med ved i ibc häckar men dom var 1m breda ist 80cm som en pall är så då gick de bara in 2 på bredden ist för 3....

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#540436 Jo du har helt rätt. Finns möjlihget att flytta ut det mer åt vänster ifrån loftet. Oklart om pallstället, denna byggnad gör det mindre trångt på logen o där ska vi någon gång gjuta nytt golv. Kanske lämpar det sig bättre med pallstället där. Men då kan man inte komma åt lika smidigt som detta förslaget.
Gnisten hur har du löst det då du bara har grus i hallen, gjöt du något under pallställen eller lagt betong eller stålplattor? Vad har du för grus i hallen?

Min bror lyfte tanken om en trapp i vinkel längre in än en rak längst ut mot framsidan. Fördel, mer utrymme att backa in tippvagn och köra in snöbladet men svårare att bära upp saker på loftet och tillträdet till loftet blir svårare om man måste gå genom byggnaden med redskap inkörda innan man når trappan.

Började en tanke med 5,2cc på stolpar för stora rymliga fack. Bra för veden men husvagnen behöver inte så stort och så blev jag orolig över att traktorredskapsutrymmet blev för litet.
Så tänkte om o delade byggnadens längd i 5. Då blev husvagnens fack lite stort. Och resterande fack smala, framföallt veden. Vill ha ganska likvärdigt avstånd på stolparna för den dagen man gör portar så blir ju portarna samma storlek som cc på stolparna. Och då förlängde jag byggnaden med ytterligare en takstol. Då blev cc 3840mm. Minskade husvagnsfacket till förmån för tippvagnen o trappan.
Där är jag nu i tankarna... och ritningen.
Jo höjde även byggnaden för att kunna rymma 3m nere och ca 2m uppe på loftet utan fördyrande takstolar. Nu tänker jag vanliga fribärande fackverkstakstolar för att kunna vrida runt traktor i redskapsutrymmet och lyfta upp saker på loftet och likaså få en stor öppning på gaveln med veden. Skulle man gå på värmepumps spåret senare så kan man utnyttja vedutrymmet för en mindre bandsågverk. Då takstolen medger en öppning på 9 m.


Amatörhuggare byggde med takstolar på cc 800. Men med svall/ råspont , det har inte jag räknat med utan kondensduk och 2"x 4 och trp plåt. Ska höra med en konstruktör jag har kontakt med om han tycker cc på takstolarna är klokt att göra tätare.
Senast redigerad av molnia tor 27 dec 2018, 11:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540438 Ska man ha nyttan av ett ställ ska de vara ganska lätt att nå de men klart många grejer ska bara förvaras.

De är en kant inåt på kantbalken som bakre benen står på sen har jag fått betongstolpar från vägräcken som ligger vinkelrätt ut för yttre benet.
De är vanligt bergkross 0-16 som jag har till golv, kanske känner jag mej rik nångång och gjut hela eller delar av golvet senare

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540439 En Dörr på loftet från framsidan eller gaveln, så kan du lyfta upp grejer med frontlastaren.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540453 Kom på en sak till nu när jag går i skogen och filosoferar...
Du skall ha husbilen i det nya bygget, fundera lite på nästa husbil då, hur mycket längre / högre kommer den att vara??
Samma med bredden på huset, anpasa det så du får in traktor och huggarvagn med frontlastare och skopa på.... tänk även på längd på nästa vagn / traktor....

Blir ju så surt om det kommer att fattas 3 cm / dm/ m....

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

JohannesG  
#540460 Med tanke på att komma åt pallställen på ett smidigt sätt:
Funderat på en liten motviktstruck? Inget man kör i vinterväglag eller ojämn mark med. Men fenomenal på att lyfta högt där det är trångt. Har ingen själv, men har kört en del och det är enormt smidigt.

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540472 En truck är överlägsen en traktor el tg i att flytta pallar men då är de en pryl till att hålla liv i

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540474 Truck kräver i princip slätt betonggolv. Kan vara riskfyllt med, vet att vissa reparationer på jobbet hamnat på 30 - 60000 kanske inte jättekul för något som man använder lite.
I så fall kan en ledstaplare vara ett alternativ tror dom kan vara något enklare att reparera dock inte jättesmidiga alltid, och lyfter kanske inte mer än 1000 kg....

En vanlig handtruck kommer man också långt med, om man har slätta golv, dock svårt att få upp pallen i ett hyllställ...

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: EL-Hydraulisk truck m drivning lyfter 1000 kg https://www.blocket.se/vi/83030294.htm

Screenshot_20181227-133544_Blocket.jpeg

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Førland  
#540476 Har hatt truck i vedproduksjonen og til å løfte bunter med hun fra saga i 6 år,har tatt av loddet og lagt på noen knusekjefter,da går det fint å kjøre på grus.er helt enig med gnisten at det er umulig med traktor å sette paller nerme vegg.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#540500 Jag har inte släppt tanken om pallstället men man kan få känna efter lite när byggnaden är uppe. Loftet kan göra att man inte behöver så mycket pallställ som det annars skulle behövts.

Jo jag har tänkt tanken om en lucka på framsidan till loftet för att slippa tömma traktorredskapen. På höger gavel blir svårare att komma åt då den blir mot en svag sluttning mot en åker. Så därifrån lär jag inte köra in saker. Vi har sagt att det är möjligt att vi inte sätter portar på denna byggnad från dag ett för att kunna fördela kostnaderna över större tid. Därför funderar jag på panelklä loftet på framsidan från början men det går ju även göra en lucka/ dörr mellan snedstagen så man kan lyfta upp saker rakt framifrån.

Jo visst en truck skulle ju göra att kunna förvara mycket på höjden men de tiotusentals kronor den kostar lägger jag hellre på en byggnad till som är enklare att underhålla än att hitta fel o reservdelar till en truck som används var tionde år... ne inte så sällan kanske men vår traktor går 100 -200 timmar per år. Då känns en truck väldigt obefogat.

Jo byggnadens storlek i förhållande till husvagnen har jag grunnat en del kring. Idag är föräldrarnas husvagn 2,4 m bred ca 7,5 m låg och gissningsvis 2,4 meter hög. Byggnaden är idag 9 meter bred så man borde kunna byta upp sig. Skulle man gå på husbil blir de gärna högre o bredare. Vi vill inte begränsa husvagnsfacket till enbart husvagn. Därför vill vi ha minst 3m på bottenvåningen så att traktorn kommer in när husvagn är på semestern. Ska byggnaden rymma traktor, lastare o huggarvagn sammankopplat behöver byggnaden vara minst 11 meter bred. Logen är 11,5 meter djup så där rymms allt sammankopplat. Jag håller med om att jag gärna hade gjort byggnaden bredare men det går inte gardera sig för allt. Detta bygge ska vara en förvaringsngsbyggnad som vi ska försöka göra enkel så man kan få ekonomi till bygga en varmverkstad längre fram men samtidigt vill jag byggnaden ska vara flexibel så att man kan förändra användningen längre fram. Skulle gå o bygga billigare med pulpettak, enbart ett skärmtak med stolpar inuti. Men då är man begränsad till det.
Skulle man vilja bygga om detta till en ren maskinhall så är det möjligt.
Byggnaderna står ju kvar långt mer än vad en människa lever om man bara sköter den. Därför vill jag att nästa ägare ska kunna få en bättre byggnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540510 Nej jag vill inte prata bort pallställ!
Bara att du tänker på att ytterst pallplatsen mot vägg blir lite svårare att lyfta in grejer i
Senast redigerad av gnisten83 tor 27 dec 2018, 19:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#540512 Nej det var aldrig så jag tolkade dig heller. Utryckte mig oklart men nämnde om möjlighet att ha pallställ i logen också och att loftet fyller en del så vi får se behovet men är absolut inte emot det, du lyfte definitivt en viktig aspekt som jag är tacksam för att du gjorde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#540522 Gjorde en snabb skiss ifrån google maps på en satellitbild.
Vändplanen är högsta punkten. Åker nedanför i bild ligger mkt lägre.
Grönt är en äldre byggnad vi kallar traktorgaraget, rymmer en mf 35, lite hö o jordbruksredskap till den traktorn. Byggnaden är tillbyggd en gång o har dåligt tak, panelen börjar bli dålig och för låg takhöjd för den större traktorn att komma in. Denna byggnad tänker vi längre fram riva. De redskapen ska därför rymmas i den nya byggnaden . Oklart vart mf35;an får husera.
Orange visar en vändplan för lastbilar då vår gård är sista på vägen som har verksamhet.
Ritade hjulspår från vägen, vändplanen där det finns nerfarter till åkrar. Rött är tänkta placeringen av ny byggnad. Mark som tas i anspråk är betesmark som vi ändå har en del redskap placerat på idag. Gult är en berghäll som vi har vedtillverkningen vid. Den berghällen vill jag spränga bort och grusa upp hela den blå ytan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).