Servicebyggnader

Container som höföråd?

15 inlägg 9354 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Container som höföråd?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113806 Jag har lite funderingar ifall en 20 fots container skulle fungera som mellanföråd av småbalar innan leverans
eller blir det mycket kondens i tak och väggar??



   TS
Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113808 Tror inte att det fungerar. Annars hade jag tänkt skaffa containrar för att lagra allt möjligt men är tveksam just pga kondensen. Hö tror jag är särskilt olämpligt!

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

BM 35  
#113817 Men om du har ventiler borde det funka så det blir lite drag igenom,,,Eller blir det kondens i taket som droppar ner

En hölada som finns på gårdar är ju oftast byggd med plåt vägg och tak,,,men det är kanske en annan sak lite större

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113818 Om du har dörrarna öppna så funkar det nog. Stänger du så blir det nog en präktig mögelhärd där inne.

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113833 Det var det jag misstänkte skulle varit roligt ifall någon har provat innan man drar på sig en container för att konstatera
att det blir en mögelhärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Cat554  
#113851 Jeg har forsøkt. Ikke gjør det! Allt måtte kjøres åt skogen!OH

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113913 det der gikk åt skogen her å- stable på betong golv likeså

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Nolltax AB  
#113916 Pall på betong-golv.
Container går att bygga om till virkestork ex.vis......
Ventilation....

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

ce conny  
#113979 det går väl nog med en frys container de är ju isolerade så borde ju inte droppa så mycket kondens eller ?

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113991 Jag har funderat på om man skulle köpa ett gamalt lastbilssläp men då blir det så högt att lyfta balarna
ett skåp ifrån en lastbil kanske??

   TS
Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

BM 35  
#114132 Beror ju på om det är vinter eller sommar,,Skulltorkar du höet eller pressar du direkt från backen?

Mer jobb att skulltorka det men bättre resultat,,,Men om det är god ventilation i en container så borde det funka

Vad är det för pris/kg

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Nolltax AB  
#114177 Lågvikts-container.
Har en. Volym 16 kubik.
Egenvikt runt 600 kg.
Montera ventilation. Fläkt i ena ändan å utsläpp i den andra.
Temp eller fukt- sensor på mitten.
Torka, förvara å med lämplig bil leverera 16 kubik hö.....
Mot extrapeng givetvis lämna kvar burken som höförråd....
Alla ej plats för hö har....

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114201 Jag torkar höet löst i en lada med skulltork sen kör jag ut och pressar eftersom folk beställer så när det kommer till containern skulle det ha varit riktigt torrt

   TS
Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

BM 35  
#114787 Jag har gjort på samma vis som du,,torkat på skulle ut med det och pressat eftersom sen förvarat det in ett mindre traktorgarage med plåt på en vägg och i tak betong golv och en murad vägg på andra sidan och det har ju funkat bra,, liten risk att det möglar på vintern särskild som det är torr hö du har,,,det har funkat kanon har gjort så i två vintrar nu,,MF 35an fick flytta under Fjöset sen det blev tomt på skit där,,Går väll in en 230 bal

Avatar Fallback

Re: Container som höföråd?

mb track  
#118925 vi har 2 st 20 fots containers 1 st isolerad ingen kondens att tala om 1 st oisolerad blir kondens vid väder omslag är väl inte lämplig som höföråd trots ventilastion

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).