Servicebyggnader

Enkelt innertak, skärmtak?

9 inlägg 761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Enkelt innertak, skärmtak?

Ent  
#859483 Håller på och iordningsställer en del av uthuslängan till maskinhall. Gjuten platta där jag passade på att lägga ner vattenvärmeslingor, mest för säkerhets skull då jag tyckte den extrakostnaden gick att svälja. Jag kommer inte att hålla konstant värme utan det blir bara vid behov. Det blir diffusionsöppet, ingen plast.
Det finns inget innertak så det är det första att åtgärda innan jag isolerar väggarna och börjar fundera på värmekälla, typ Norrahammar+liten acctank till golvvärmen, eller bara vanlig luftvärmepump, eller en större dieselkanon.

För att snabbt få till ett innertak som håller kvar nån liten del av värmen, finns det nån slags duk man kunde spänna upp tills dess att det riktiga taket kommer upp? Typ sån där ångbroms-duk kanske?

Ok, det kanske är ett onödigt mellansteg, men jag har ett antal mer angelägna projekt så det är alltid en fråga om prioriteringar.

Förslag?

Senast redigerad av Ent fre 25 okt 2024, 18:10, redigerad totalt 1 gång.

TS

Re: Enkelt innertak, skärmtak?

Cat554  
#859521 Använd vegduk. Använde det i huset för innblåsing av løsisolation av träfiber. OH

Ent  
Cat554 skrev:Använd vegduk. Använde det i huset för innblåsing av løsisolation av träfiber. OH

Förlåt min bristfälliga norska, är vegduk det som kallas ångbroms?
https://www.byggmax.se/%C3%A5ngbroms-bison-p6303022

TS
Användarvisningsbild

Victor97  
#859526 Ångbroms o sen slå på en 28x70 på takstolar så kan du isolera sen, fördel är o ta en firma som kan komma o spruta isolering!! Men glöm inte sätta nån typ av luftspalt nere vid takfoten på takstolen så inte isoleringen täpper igen helt o hållet

Ent  
#859532 Det låter ju som en smidig lösning förvisso. Dock behöver jag sala på nånstans 95-145 mm på takstolsbenen mellan hanbjälke och hammarband, annars blir det väldigt tunn isolering där. Men om man bara häftar duken lite grann mot den delen av takstolarna kan man lossa 28x70orna och vika ner duken när det blir dags att sala på och göra seriöst. Det är en tanke faktiskt👍

TS

Ent  
#859534 Då har man fått en lösning på en fråga, jag tackar 🙂
Nästa då, vad sätter man för innertak i en maskinhall för att det ska vara kosher enligt försäkringsbolagen, dubbelgips, eller räcker det med enkel? Eller finns det andra skivor som är lättare att jobba med i undertak?

TS

Cat554  
Ent skrev:
Cat554 skrev:Använd vegduk. Använde det i huset för innblåsing av løsisolation av träfiber. OH

Förlåt min bristfälliga norska, är vegduk det som kallas ångbroms?
https://www.byggmax.se/%C3%A5ngbroms-bison-p6303022

Jag använde sådan geotextil som jag använder väd vägbyggen. Den är varig og kondenssäker. OH

Användarvisningsbild

Victor97  
Ent skrev:Då har man fått en lösning på en fråga, jag tackar 🙂
Nästa då, vad sätter man för innertak i en maskinhall för att det ska vara kosher enligt försäkringsbolagen, dubbelgips, eller räcker det med enkel? Eller finns det andra skivor som är lättare att jobba med i undertak?

Ring o kolla med ditt försäkringsbolag, har vart med om o satt både dubbel o enkel i maskinhallar. Hur mycket isolering får du ute i kanterna där takstol e som minst bred? Räcker med 300mm isolering i ett sådant bygge

Ent  
#859547 Takstolsbenen är 3"6" så det ryms inte mycket isolering där. Ska jag få 300 mm plus nån liten luftspalt mellan yttertak och isolering, då får jag sala på 170 mm.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).