Servicebyggnader

Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

20 inlägg 7891 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#792838 Jag planerar att bygga en ekonomibyggnad (maksinhall) på min skogsbruksfastighet. Arean beräknas till ca 300 m2 varav 20 % skulle vara en bodel. På fastigheten finns en liten gård med ett äldre boningshus (ej VVS) samt en äldre ladugård. Tanken är att bygga på jordbruksmark i direkt anslutning till gårdens tomt.

Efter några vändor med kommunen har jag fått ok på att bygga på jordbruksmark (efter att flera aspekter tagits i beaktande) men jag får inte bygga en bodel eftersom det jordbruksmark.

Min fråga är om någon som varit i samma sits som jag eller vet om jordbruksmark "klassificeras om" till något annat (ex tomtmark) när byggnad, trekammarbrunn, grusplan och tillfartsväg är på plats? Om så sker så skulle det kanske kunna lösa problemet och det skulle gå att bygga en bodel i byggnaden.

Sen har jag en liten plätt (0,1 ha) som kommer i kläm och avskiljs från den större delen av jordbruksmarken som inte bebyggs. Kan man få den kategoriserad som jordbruksmark som inte är i produktion. Vet att det finns en process hos länsstyrelsen "Ta jordbruksmark ur produktion". Någon som vet hur det fungerar och hur mark klassificeras efter en sådan anmälan?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793199 Går det att gå runt problemet? Behöver du inte ett välutrustat pentry, konferensrum och omklädningsrum med dusch och WC för din verksamhet? I teorin bor du ju i det hus som redan fins på gården.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#793216 Det är låg sannolikhet att kommunen kommer att följa upp en byggnation som inte kräver bygglov, men eftersom det kan bli aktuellt med permanetboende i bodelen i maskinhallen så är jag mån om att göra rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

alias  
#793220 1.Vad är fördelen med att bygga bostadsdelen i en del av ekonomibyggnaden?

Jag tänker att det vid en eventuell försäljning av fastigheten framstår som sämre jämfört med att bygga 240 m2 ekonomibyggnad och 60 m2 bostadshus.


2.Ska du bo permanent på adressen och vara skriven där?


3.Hur har du tänkt kring avlopp och uppvärmning?


4.Vad kan försäkringsbolagen tänkas tycka (tråkigt om det blir problem att försäkra egendomen)?


Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#793223 Tack för bra inspel/frågor.

1. Fördelen med bodel i maskinhallen är kostnaden. Hall 300 m2 i byggsats i mitt urförande kostar ca 1 300 000 kr. Att lägga till bodel ökar kostnaden med ca 500 000 kr. Bodeln planeras till 70 + 70 m2 (två plan) och att bygga motsvarande storlek i fristående hus skulle kanske kosta minst det dubbla (troligen mer).
2. Ev. permanentboende i framtiden. Just nu ett boende med normal standard som gör att vi kommer att vistas mer på fastigheten. Befintligt bostadshus saknar som sagt alla "bekvälmligheter".
3. Ska anlägga enskilt avlopp oavsett om det blir bodel eller ej i byggnaden. Uppvärmning troligen jordvärme. Luft i hallen och golvvärme i bodel.
4. Försäkringsbolaget kommer att kontaktas innan spaden sätts i backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#793245 Uppdatering

Vid kontakt med Jordbruksverket idag fick jag bra information.

I Jordbruksverkets tjänst SAM Internet kan markägare eller arrendtor ändra blockgränser för den mark man förvaltar. Här kan således min arrendator ändra gränser för aktuell jourdbruksmark samt ange en förklaring till gränsförändringen. Där går även att ange att de mindre delar som blir kvar av jordbruksmarken är för liten för att bedriva jordbruk på (i mitt fall 0,3-0,4 ha - fördelat på 3 små plättar) varvid även den marken kategoriseras som något annat än jordbruksmark.
Jordbruksverket uppdaterar därefter sina system varefter marken får en annan "kategorisering". Om man inte gör denna uppdatering i SAM Internet kommer inom sin tid Jordbruksverket uppdatera informationen med hjälp av sattelitbilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

MrZnake  
#793519 Då bostadsdelen inte är nödvändig för din näringsverksamhet då du redan har ett bostadshus på fastigheten har jag svårt att se hur du kan hävda ekonomibyggnad. Utöver det så har du brandskyddskrav på 60 minuter mellan verkstadsdelen och bostadsdelen. Kommunen kommer nog iaf att hälsa på när du anlägger enskilt avlopp om du nu inte ska köra det under radarn.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#793524 Beskedet som jag fått från kommunen är ”Ekonomibyggnad får uppföras på jordbruksmarken utan bygglov. Om bostadsdel ska byggas krävs bygglov, men eftersom marken är jordbruksmark är det inte troligt att bygglov kan beviljas”. Det är med anledning av det svaret som jag varit i kontakt med Jordbruksverket.
Fick också beskedet att jag får bygga det jag vill där befintlig ladugård står, men den har historiska värden så det är inte aktuellt.
Enskikt avlopp ska anläggas och det ska föregås av ansökan, dock till miljö och hälsovårdsenheten. Alltså inte bygglovsenheten. Funderar också på oljeavskiljare vilket hanteras inom bygglovet för byggnaden.
Känner till brandkravet men tack för att du nämner det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793530
Bosda skrev:Enskikt avlopp ska anläggas och det ska föregås av ansökan, dock till miljö och hälsovårdsenheten. Alltså inte bygglovsenheten. Funderar också på oljeavskiljare vilket hanteras inom bygglovet för byggnaden.
Känner till brandkravet men tack för att du nämner det.



Du måste bo i en mycket stor kommun för att det ska gå under radarn.
Nu bor jag i en liten kommun och är engagerad i våran miljö och byggnadsnämnd och där finns inte en chans att det skulle gå att komma runt.
Numera har vi dessutom gemensamt verksamhetssystem i båda verksamheterna vilket jag tror börjar bli rätt vanligt, det innebär att miljösidan och bygglovssidan har insyn i varandras ärenden och så fort de plockar upp din fastighet så ser de vad den andra sidan har för ärenden.
Ska du dessutom sätta in en oljeavskiljare så lär den förankras med miljö då den är tillståndspliktig på samma vis som ett enskilt avlopp.

Du ska tänka på att det i praktiken inte finns någon preskription på det du vill göra, även om det gått 10 år så riskerar du fortfarande användningsförbud för miljödelarna i projektet.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#793540 Jag var kanske otydlig men jag kommer inte göra något som inte följer ”regelboken”.

Det gäller ev. bygglov för byggnad, enskilt avlopp, oljeavskiljare brandskydd mm mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

MrZnake  
#793582 Ja nu är ju det Jordbruksverket säger om bygglov helt ointressant då de inte är prövande myndighet för lov. Men en extra grej att tänka på är att om du tar bort marken från block-kartan så är den fortfarande att betrakta som brukningsvärd. På det så hjälper det inte att ta den ur produktion(länsstyrelsens prövning 8månader) då den fortfarande kan anses som brukningsvärd, finns rättsfall från Ö-vik(MÖD) på klass1 mark. Så det du gör blir egentligen ingen ekonomibyggnad utan en verksamhetsbyggnad med bostad sanktionerna börjar isf på 150K och uppåt beroende på byggnadens storlek(du kan räkna själv på Boverket). Och du skulle antingen få riva den pga jordbruksmarken eller söka lov i efterhand om de inte anser marken som brukningsvärd(vilket de tydligen redan gjort).

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#793586 Jag tycker inte att jag varit otydlig ovan. Jag har aldrig påstått att Jordbruksverket har något med bygglov att göra. Det jag sagt är att om man har fått tillåtelse att bygga så kan man förändra/ta bort blocket och ge en förklaring till varför. Om man inte gör det så kommer Jordbruksverket inom sin tid se på ex. satellitkarta att det finns en byggnad och då korrigera blocket.

Jag har alltså fått tillåtelse av kommunen att bygga en ekonomibyggnad på jordbruksmark utan bygglov efter att flera faktorer beaktats. När den lagligt byggda byggnaden väl är på plats så kan väl knappast marken anses som jordbruksmark längre.

Det jag nu har en dialog med kommunen är att OM marken övergår till att inte vara jordbruksmark längre, förändras då förutsättningarna för att få bygga en bodel, och i så fall med bygglov. Vad byggnaden kallas spelar för mig ingen roll och jag följer allt som kommunen säger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

MrZnake  
#793620 Okej, ursäkta att jag var lite brysk tidigare (van från bygga hus forumet där folk tror och gissar hejvilt). Du kommer isf att behöva söka bygglov för ändrad användning av del av byggnaden från ekonomibyggnad till bostad. Den enda kategorin av ekonomibyggnader som godkänts för bostad är Renvaktarstugor. Men jag uppskattar och påhejar att du har en bra kontakt med din kommun, de vill hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

jannee  
#793622 Rådfråga de som verkligen känner till den byråkrati som omgärdar det du på sikt planerar.
tar du allt steg för steg bör du troligtvis kunna på sikt genomföra det du tänkt.
Ex vet om en som i princip lyckades med att bygga ett helt nytt året runt boende 15 meter från havet.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

AndersTransjö  
#800783
Bosda skrev:Jag tycker inte att jag varit otydlig ovan. Jag har aldrig påstått att Jordbruksverket har något med bygglov att göra. Det jag sagt är att om man har fått tillåtelse att bygga så kan man förändra/ta bort blocket och ge en förklaring till varför. Om man inte gör det så kommer Jordbruksverket inom sin tid se på ex. satellitkarta att det finns en byggnad och då korrigera blocket.

Jag har alltså fått tillåtelse av kommunen att bygga en ekonomibyggnad på jordbruksmark utan bygglov efter att flera faktorer beaktats. När den lagligt byggda byggnaden väl är på plats så kan väl knappast marken anses som jordbruksmark längre.

Det jag nu har en dialog med kommunen är att OM marken övergår till att inte vara jordbruksmark längre, förändras då förutsättningarna för att få bygga en bodel, och i så fall med bygglov. Vad byggnaden kallas spelar för mig ingen roll och jag följer allt som kommunen säger.


En (kanske) dum fråga, men hur har du fått tillåtelse för något som är bygglovsbefriat? Kan man få ett beslut/besked på att lov inte krävs? Frågan är seriös. Vore ju snopet om man ringer och frågar och får ett ”kör på du”. Sen visar det sig att det var fel och du står där med en massa utgifter och ett svartbygge so du trodde var helt ok.

En angränsande fråga gällande att ta jordbruksmark i anspråk för annat än jordbruk. Jag funderar på att anlägga en grusplan intill min ladugård vid port som går rakt ut på åkern. Ska användas för gårdens ändamål. Behöver en grusplan bygglov?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).