Servicebyggnader

Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

10 inlägg 6430 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

Joje72  
#773014 Har en mycket stabil asfaltsyta där vi har en plan att bygga en enkel hall som väderskydd åt olika mindre maskiner.

Det är ca 10-12 cm asfalt och gräva för plintar är hopplöst.

Hur gör vi en billig men hållbar grund?

5x20 meter byggnad med pulpettak i Blekinge.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

Joakim S  
#773018
Joje72 skrev:Har en mycket stabil asfaltsyta där vi har en plan att bygga en enkel hall som väderskydd åt olika mindre maskiner.

Det är ca 10-12 cm asfalt och gräva för plintar är hopplöst.

Hur gör vi en billig men hållbar grund?

5x20 meter byggnad med pulpettak i Blekinge.

Kan du inte hyra en betongsåg och kapa upp asfalten, där du vill ha plintar?

Avatar Fallback

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

Brorsan  
#773021 Om du menar med "stabil" att den inte är tjälskjutande kan du väl gjuta en mindre kantbalk uppe på asfalten. 15 x 15 eller 20 x20 cm med lite armering i och några få plintar vid den öppna sidan.
Gör den bredare än de 5 m som du tänkt min 6 - 8 m

Användarvisningsbild

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

svampbob  
#773145 Kapa upp en ruta för varje plint med kapsåg. Bryt bort asfalten. Borra ett hål med dia 300-400 mm. Gjut i hålet med lämpligt ingjutningsgods för att fästa stolparna i.

Jag kommer att göra något liknande i veckan men för påkörningsskydd för ett par 18 meters belysningsmaster.

Användarvisningsbild

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

Emanuel90  
#773151 Vill du ha täta väggar på tre sidor?
Isåfall hade jag gjort en kantbalk av nån solid betongsten som jag limmat på asfalten med så kallade klisteremsor som man värmer med gasol. Blir byggnaden hög hade jag nog velat ha ner några plintar som håller emot när det blåser.
Ska du ha öppna sidor så hade jag letat reda på nån entreprenadfirma som har hydraulhammare med ett verktyg till som man slår hål för plintar eller stolpar, 300 mm i diameter är dom större. Vet inte vad det är för stolpar du ska ha. Då fyller du i grus till rätt höjd, ställer i stolpen och gjuter runt

Avatar Fallback

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773277 Tält som ställs på asfalt spikas i många fall. Då blir det plattor med hål och spikar på 50-150cm som knackas med hydraulhammare. Spikar kan med fördel slås ner med lutning så de tar upp last bättre. 5x20m är ingen enorm byggnad men vindlasten kan bli betydande så det behöver finnas förankring eller vikt lågt i byggnaden.

Användarvisningsbild

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

svampbob  
#773283
busholle skrev:Tält som ställs på asfalt spikas i många fall. Då blir det plattor med hål och spikar på 50-150cm som knackas med hydraulhammare. Spikar kan med fördel slås ner med lutning så de tar upp last bättre. 5x20m är ingen enorm byggnad men vindlasten kan bli betydande så det behöver finnas förankring eller vikt lågt i byggnaden.


Jag satte i vintras upp en tälthall på knappt 5500 kvadrat. Där var det en fruktansvärda massa spikar som skulle slås ned och jag vill minnas att det var ca tio tradarlass med stål till tältet.

Ts har en bra start med en så rejäl asfaltsyta och den ska han vara rädd om. Ny kostar den asfalten 300 kr + moms kvadraten.

Användarvisningsbild

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

Joje72  
#773867 Tack för alla svar, planen är att göra ett provhål imorgon och se vad som döljer sig under asfalten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

svampbob  
#773869
Joje72 skrev:Tack för alla svar, planen är att göra ett provhål imorgon och se vad som döljer sig under asfalten.


Är asfaltsytan så stabil som du skriver så är det bergkross och andra ej tjällyftande material där under asfalten.

Användarvisningsbild

Re: Bygga oisolerad hall/förråd på asfalt

Joje72  
#784502 Vi sågade upp hål i asfalten med motorkap och hyrde sen en liten Avant hjullastare med 300 mm borr och borrade ur plinthålen som vi sedan gjöt plintarna i, mycket imponerande liten maskin som lätt orkade borra ur 0-40 gruset.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).