Servicebyggnader

Jordkällare

71 inlägg 21195 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

lodin92  
#768091 Roligt att följa, ska själv bygga liknande om något år. Murar du utan stötfog? (Hm visst är det så de heter?)

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#768151 Ingen stötfog men jag var frikostig med järnen så jag tänker det jämnar ut sig.

Plyfa <3 takplåt = form. En diffbroms över så dom inte blir söliga. Lämplig småsten så lecan inte sjunker ner-

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#768230 Ja idag hände det väl inte så mycket mer än att taket murades klart, en planka var rutten så den brast när jag snavade till, rätt på toppstenen där men det var rätt så stumt, hände inte ett dugg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#768392 Motfyllning innan formen tas väck känns rimligt. Några bumlingar masserades ner i gropen men ingen oförutsedd händelse inträffade. Stenslänt i nergången och utanför pysslades det med också, en bumling fortsätter jag lura ut en annan dag.


   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#768937 Och så lite fyllning och en snutt kallmur och sånt krafs, inget avancerat. Snart ska väl formen bort, blir spännande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

Rossignol  
#769966
superdave skrev:Det blir två utrymmen med dörr mellan, den första heter sval och syftet är väl att hålla inre rummet stabilt i temp och fuktighet tolkar jag det som.
Det blir inget gjutet golv, i framtiden om jag hittar tegel så lägger jag in det men till den dagen så får det vara fritt ner till sanden som det är här.


Hur fungerar en jordkällare som inte har en sval?

Är väggen och dörren mellan svalen och det inre utrymmet isolerat?

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

Hema  
#770003 Största anledningen att ha en sval eller som jag ser det en luftsluss. Är att man påverkar jordkällarens temperatur och fuktighet på minsta vis. Sedan så blir även de dubbla singeldörrarna en form av isolering.

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#770015 Ja jag uppfattar det också som det, av samma anledning som man har två-/treglasfönster vilket isolerar.

Jag skulle tro att man kan slippa halsen om dörren och väggen den dörren sitter på blir isolerad, eftersom den väggen sällan är täckt av jord.

På det här bygget blir det ingen isolering överhuvudtaget varken i/på dörr eller vägg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

källefall8  
#770055 Jättesnyggt med ett valv men har det nån praktiskt funktion jmf med att gjuta en platt kaka ovanpå? Är det isoleringen av leca man vill ha även i taket?

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#770070 I mitt fall var betong aldrig ett alternativ, mest för att det kändes smidigare med leca. Visst hade man kunnat forma ett platt valv, stämpa, armera och handblanda en pall betong men lecan var sjukt smidig att bara lägga ner på plåten och sen fylla med bruk, tungt var det men ändå smidigt. En cirkel är ju dessutom väldigt formstabil om kraft appliceras jämnt runt om, eller som i det här fallet uppifrån på halvcirkeln, det är väl egentligen bara stenens begränsning för hur mycket vikt den klarar innan den smulas sönder som begränsar. Inte för att jag vet hur mycket vikt man skulle kunna tänkas belasta på ett platt valv men val.

Nog för att leca har ett U-värde men det är nog inte så lågt, det skulle väl vara den termiska massan som är något att ha i det här fallet men jag är inte så insatt i just det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#770071 Nu är iaf formen riven och gavelväggen med venthål murad, restbruk fick bli puts.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

lodin92  
#770085 Du la alltså bara dit stenarna i valvet och fyllde springan med bruk sen? Såg smidigare ut än vad jag hade vågat hoppas på.

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#770161 Jajemensan, rätt på plåten som ju har rätt form, slå i bruk till hälften, krydda med bistål och sen toppa med mer bruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#770162 Nya formar och mura ett par dörröppning. Eftersom jag har laser användes den, inte för att det måste vara rakt men ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#770516 Liten början på jordstöd, bort med valvform och på med lite puts, av spillbruk i vanlig ordning.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).