Servicebyggnader

Jordkällare

71 inlägg 21073 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

halvproffs  
#772255 Snyggt!

Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

Klyv Bixby  
#772456 Bra jobbat👍

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772532 En karm klar, urfräst för bruk och en smula kolad

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772600 Och andra karmen. Ett lås på loppis utan nyckel för 20 spänn dessutom, utan nyckel dock. Inte bara ett utan två snuttar hydraulrör, ett avbrutet knivblad med några svetsloppor på en bit armeringsjärn och vips; en nyckel. fyra stödhylsor till pex som distanser

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772716 Det är inte särskilt spektakulära händelser i det här skedet men hyllor behövs likt förbannat och ni är satta till att se. Blev en ordentlig platta till låset också. Stabila 14 grader med duktig glipa runt dörrarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

Ekman  
#772763
superdave skrev:En karm klar, urfräst för bruk och en smula kolad


Glad för tråden, mkt bra grejer man kan lära sig av. Så du lägger bruk runt karmen och i spåret när du sätter karmen, för att få helt tätt antar jag?
Är det en vanlig lösning eller eget patent?

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772804 @ekman Just med T-spåren är ett eget hitte på, man har ju tid att fundera och det kändes som en lämplig lösning så man får ordentligt med bruk, jag tänker att det är större risk för sprickor om det bara är en fog på mellan 2-10mm. Karmet sätts på plats först och skruvas i leca sedan fyllde jag mellan karm och leca med hjälp av handloven.

Med latexhandskar på.

Glöm inte handskarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

Ekman  
#772828 Tack för svaret och fina bilder! 👍

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#773256 Missade visst att ta bild på förstärkningen av fångärnsinfästningen i lecan, två skruv med bricka per järn, två illustrerande bilder efter bästa förmåga. En skjutventil i mellandörren med nät som limmades med pu-lim, hölls på plats under tiden med silvertejpad ursågning så den inte limmades fast igen, ur med klots, bort med tejp, färdigt. En tallriksventil med nät innanför. En skalle med tillhörande horn som handtag. In med lite rotsaker och snart ska väl potatisen in. Just nu håller den 11 grader men man får ha dörrarna öppna under kalla nätter så det sjunker ytterligare.

Med det är det klart.

Jag har nedkommit med en jordkällare.

I slänten som nu har blivit uppfyllt ska syrenhäcken flyttas ut så gräsmattan blir större men det får bli i en annan tråd; Den stora syrenhäcksflyttartråden. Skoja bara, det kan ju ingen människa vara intresserad av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#800769 En felberäkning bara .Dörrarna hänger iaf kvar på sin plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#800826
$matches[2]
1683641362_20221220_113035.jpg
80 cm djup stenkista 80 i diameter funkade inte så det blev hävert under vintern för att hålla undan det värsta.

$matches[2]
$matches[2]
Sedan gräva ner rör, jag pep redan när jag skulle ner 70, men det var tydligen karakaktärsdanande då det gick fint att gräva 130 ner också men att spetta på det djupet kan närmast liknas vid spjutkastning.

$matches[2]
$matches[2]
Att riva läng den perforerade linjen gick inte men elden löste det.

$matches[2]
Värre var det på diagonalen så där fick jag tunnla lite drygt en meter inifrån.

$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
Nu återställt med dränrör och redo för tegel.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).