Servicebyggnader

Städar uthusen!

16 inlägg 8833 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Städar uthusen!

T Landström  
#762728 Jag håller ju på att städar uthusen och hittar många små godsaker efter morfar som jag har några frågor om...

Det står en tub med syrgas kvar och frågan är vad man ska göra med den? Är den bara att tömma och slänga i skrotbingen?

Sedan hittade jag idag en gammal vad jag tror är en acetylentub modell mindre... Samma fråga med den? Vad ska man göra med den? Ska iofs försöka undersöka den tuben lite mer och se om det verkligen är acetylen eller om det är någon annan gas.



   TS
Avatar Fallback

Re: Städar uthusen!

zeetorg  
#762783 Med tanke på vad en gastub kostar så tycker jag inte att du skall slänga någon, sälj eller ge bort till någon kompis istället!

Avatar Fallback

Re: Städar uthusen!

mooos73  
#762795 Gastuber räknas som "slutet kärl" och kan smälla om dom hamnar i kvarnen på fragmenteringen så du måste skruva bort ventilen och borra hål i botten så luft fritt kan cirkulera igenom innan du slänger dem i skrothögen.

Användarvisningsbild

Re: Städar uthusen!

T Landström  
#762796
mooos73 skrev:Gastuber räknas som "slutet kärl" och kan smälla om dom hamnar i kvarnen på fragmenteringen så du måste skruva bort ventilen och borra hål i botten så luft fritt kan cirkulera igenom innan du slänger dem i skrothögen.


Jo, det vet jag så hamnar dom i skrot bingen så ska det göra det du skriver...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Städar uthusen!

T Landström  
#762797
zeetorg skrev:Med tanke på vad en gastub kostar så tycker jag inte att du skall slänga någon, sälj eller ge bort till någon kompis istället!


Syrgas tuben är nog 30-40 år och den andra är nog äldre för jag har aldrig sett en sådan förut så frågan är om dom ens går att lämna in och fylla på...🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Städar uthusen!

Elis76  
#762810 Personligen skulle jag aldrig börja mixtra med gamla tuber som jag hittat, än mindre ta över någons gamla tub som inte är tryckprovad, certifierad och märkt. Personsäkerheten överskuggar allt annat.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=113&t=25824

Avatar Fallback

Re: Städar uthusen!

Bosse1  
#762818 Byter man inte då mot en fylld ?

Användarvisningsbild

Re: Städar uthusen!

Erre  
#762820 Gamla acetylenflaskor kan innehålla asbest.

Ta dom till återvinningen så får dom avgöra.

Avatar Fallback

Re: Städar uthusen!

Brorsan  
#762832 Pilla inte med acetylen flaskor!!
Dom är inte tomma när gasen är slut!!


Acetylen
Acetylen, ibland benämnd som svets-gas, är produktnamn för etyn, C2H2, vilken är en färglös gas med svag vitlöksliknande lukt. Gasen förvaras under tryck (20 bar) i gasflaskor löst i lösningsmedel (aceton eller DMF). Flaskorna är helt målade i rödbrun färg.

Acetylen betraktas som extremt brandfarlig och utläckande gas kräver endast mycket liten tändenergi för att antändas. En gas/luft-blandning kan medföra en gasmolnsexplosion. Gasen är instabil och börjar sönderfalla vid uppvärmning över 300 °C. Sönderfallet kan startas genom yttre upphettning av flaskan vid exempelvis en brand eller punktuppvärmning från en svetslåga. Sönderfall kan även startas genom ett genomgående bakslag. Tryckavlastning i form av säkerhetsventil finns inte på acetylengasflaskorna. Sönderfallet resulterar i en tryckstegring och våldsam söndersprängning av flaskan. Vid kraftig upphettning kan kärlsprängning ske inom 5 minuter. Risk kvarstår upp till 24 timmar efter avslutad upphettning.

Vid misstanke om bakslag eller upphettning av acetylenflaskan över 300 °C och påbörjat acetylensönderfall ska lokalerna utrymmas och räddningstjänsten tillkallas.

Explosiva föreningar kan bildas om gasen kommer i kontakt med koppar, silver, kvicksilver eller mässing med mer än 70 % koppar. Genom att gasen förvaras under högt tryck i flaskorna får endast utrustning avsedd för detta tryck anslutas till flaskans utlopp. Vid svetsning ska bakslagsskydd för acetylen finnas (rekommenderas även för syrgasen). Backventiler ska finnas på brännarhandtag för både acetylen och syrgas.

Vid okontrollerade utsläpp av acetylen ska lokalen utrymmas och vädras. Stäng om möjligt av gasflödet och undvik så långt som möjligt antändning av gasen genom att eliminera eventuella tändkällor. Kontrollera alltid gashalten innan verksamhet i lokalerna återupptas. Om den utläckande gasen brinner ska släckning ske genom att gastillförseln stängs. Om den brinnande gasen släcks utan att gasflödet stoppas finns risk för en återantändning och explosion.

Avatar Fallback

Re: Städar uthusen!

Amatörhuggare 62  
#762845 Kan väl bli sönderfall i tuben, även vid kraftigt slag mot tuben. Likt en kärnklyvning, värme bildas. Har för mig det, när man gick kurs.
Gasflaskor Skall behandlas, med respekt.
Brandchefen berätta, om en händelse som kunde gått galet. En flaska välte , vid Gotlandsfärjan. Drog rakt över hamnbassängen, i mellan 2 båtar. Landa på oceankajen, å blev en uppfläkt plåt, likt en raket
Ingen skadad, men många tappa hakan , å hyktes.

Användarvisningsbild

Re: Städar uthusen!

Elis76  
#762848
Erre skrev:Gamla acetylenflaskor kan innehålla asbest.

Ta dom till återvinningen så får dom avgöra.


@Erre
Helt rätt

Enligt MSB "Myndigheten för Samhälsskydd och Beredskap" inhåller massan i gamla acetylentuber Asbest varför de behöver destrueras med detta i åtanke.

Avatar Fallback

Re: Städar uthusen!

zeetorg  
#762966
T Landström skrev:
zeetorg skrev:Med tanke på vad en gastub kostar så tycker jag inte att du skall slänga någon, sälj eller ge bort till någon kompis istället!


Syrgas tuben är nog 30-40 år och den andra är nog äldre för jag har aldrig sett en sådan förut så frågan är om dom ens går att lämna in och fylla på...🤔


Ok då blir det ju lite annat förstås.

Användarvisningsbild

Re: Städar uthusen!

T Landström  
#763011 Några bilder på tuberna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Städar uthusen!

Piraboin  
#763062 acetylen flaskan kan du nog fråga där du köper nya hur du ska göra med den och om du vill bli av med den fråga om dom kan ta hand om de problemet
syrgasflaskan ser ut som dom nya som fins i butiken

Användarvisningsbild

Re: Städar uthusen!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763088 Acetylen flaskan kan fortfarande vara i bruk om det är en 5 liters, jag bytte in en för en vecka sedan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).