Servicebyggnader

Rödfärgning av ekonomibyggnader?

30 inlägg 17728 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

axwell  
#760855
Elis76 skrev:Det stämmer att Biltemas "Träfasad V Pro" fick bra betyg i Folksams färgtest.

Dock är det ingen slamfärg utan en oljeakrylfärg, så man kan inte jämföra den med en slamfärg.

https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... mhusfarger


Självklart är det ingen slamfärg, däremot ett utmärkt alternativ att byta från slamfärg till den här typen av oljefärg.

Miljöreglerarna gjorde det meningslöst att fortsätta med slamfärgen, visst men kan chansa och blanda i diverse saker som tex. borakol.

Inte värt att lägga ner så mycket jobb på en tveksam produkt.

Falu Äkta fick ett lågt betyg, Falu Vapen mindre dåligt

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Arvid0  
#760983
axwell skrev:
Elis76 skrev:Det stämmer att Biltemas "Träfasad V Pro" fick bra betyg i Folksams färgtest.

Dock är det ingen slamfärg utan en oljeakrylfärg, så man kan inte jämföra den med en slamfärg.

https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... mhusfarger


Självklart är det ingen slamfärg, däremot ett utmärkt alternativ att byta från slamfärg till den här typen av oljefärg.

Miljöreglerarna gjorde det meningslöst att fortsätta med slamfärgen, visst men kan chansa och blanda i diverse saker som tex. borakol.

Inte värt att lägga ner så mycket jobb på en tveksam produkt.

Falu Äkta fick ett lågt betyg, Falu Vapen mindre dåligt



Man "byter" ju inte och målar en tidigare slamfärgad fasad med oljealkyd, eller vice versa. Kanske om man sopar fasaden med stålborste, blästrar eller på annat sätt får bort det mesta av slamfärgen men jag tror inte någon vill garantera resultatet.

Vad är borttaget från Falu rödfärg pga miljöregler?

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761007 Det är väl inget som är borttaget från Falu Rödfärg. Enligt https://www.nyteknik.se/popularteknik/d ... rg-6391805 så är det snarare så att det är växthuseffekten som gör att färgen är känsligare för när man målar och om underlaget inte är tillräckligt torrt eftersom det möglar lättare i dagen klimat. Jag målade om en vägg för några år sedan när det var torrt ett par veckor efteråt och hittills har det inte blivit några mögelangrepp trots att huset ligger här på västkusten som ju inte har något direkt torrt klimat 😢

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Arvid0  
#761016
th skrev:Det är väl inget som är borttaget från Falu Rödfärg. Enligt https://www.nyteknik.se/popularteknik/d ... rg-6391805 så är det snarare så att det är växthuseffekten som gör att färgen är känsligare för när man målar och om underlaget inte är tillräckligt torrt eftersom det möglar lättare i dagen klimat. Jag målade om en vägg för några år sedan när det var torrt ett par veckor efteråt och hittills har det inte blivit några mögelangrepp trots att huset ligger här på västkusten som ju inte har något direkt torrt klimat 😢


Nä ok jag tolkade axwell: "Miljöreglerarna gjorde det meningslöst att fortsätta med slamfärgen"
som att de tvingats till att ändra innehållet i slamfärgen.

Mina slamfärgade byggnader mår också bra, de äldsta över 100 år. Skulle vara ett brott att måla dom med oljealkyd eller liknande färg. Kul slamfärgen funkar på västkusten. Jag ser ju mer fördelar med slamfärg än nackdelar men det kräver ju rätt förutsättningar/underlag och att det påförs enligt tradition och anvisning.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761030
Arvid0 skrev:Kul slamfärgen funkar på västkusten.

Det funkar bra utom i havsbandet och några kilometer in, där det blåser lite mer och väggarna alltid blir blöta vid varje regn. Men någon mil från kusten är det helt OK.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

DennisCA  
#761032 Sätt lite kopparsulfat i rödfärgen så tål den mögel bättre.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761034 Är det så lyckat? När kopparsulfat reagerar med vatten så kan det ju bli kopparvitriol som har en blå färg.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

DennisCA  
#761035 Risken kan finnas om man lägger för mkt, men det är vad folk har gjort ibland. Det kanske finns andra mögelmedel som kunde blandas i istället. Rödfärgen innehåller lite koppar redan dock.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Arvid0  
#761039
DennisCA skrev:Risken kan finnas om man lägger för mkt, men det är vad folk har gjort ibland. Det kanske finns andra mögelmedel som kunde blandas i istället. Rödfärgen innehåller lite koppar redan dock.


Står ju i artikeln th länkade till:
"Men verkar inte pigmentet konserverande? Är det inte det som är finessen med Falu rödfärg, att metallerna från gruvan ser till att skydda mot röta och annat otyg?

Mja, säger Stig Bardage. Sanningen är nog den att rödfärgspigmentet inte har någon större inverkan. I själva verket växer alla möjliga mikroorganismer både på färgen och under den. Halten tungmetaller skulle behöva ökas hundrafalt för att få färgen giftig nog för att kunna ta död på mögel och blåsvamp."

Så det ska till en rejäl skvätt

Avatar Fallback

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Bosse1  
#761043 Oxblod som finns i vissa recept,tänkte att det kanske är s p i l l o l j a som menas. det blir en mörkare nyans 👍

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

DennisCA  
#761073
Arvid0 skrev:
DennisCA skrev:Risken kan finnas om man lägger för mkt, men det är vad folk har gjort ibland. Det kanske finns andra mögelmedel som kunde blandas i istället. Rödfärgen innehåller lite koppar redan dock.


Står ju i artikeln th länkade till:
"Men verkar inte pigmentet konserverande? Är det inte det som är finessen med Falu rödfärg, att metallerna från gruvan ser till att skydda mot röta och annat otyg?

Mja, säger Stig Bardage. Sanningen är nog den att rödfärgspigmentet inte har någon större inverkan. I själva verket växer alla möjliga mikroorganismer både på färgen och under den. Halten tungmetaller skulle behöva ökas hundrafalt för att få färgen giftig nog för att kunna ta död på mögel och blåsvamp."

Så det ska till en rejäl skvätt


Jaa du jag vet inte, ska man ta hans ord som lag eller ej... har han forskarbakgrund? Tycker inte det rimmar med vad jag hört och förstår. Dvs. det krävs lite av sånt för att ha effekt.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Arvid0  
#761101
DennisCA skrev:
Arvid0 skrev:
DennisCA skrev:Risken kan finnas om man lägger för mkt, men det är vad folk har gjort ibland. Det kanske finns andra mögelmedel som kunde blandas i istället. Rödfärgen innehåller lite koppar redan dock.


Står ju i artikeln th länkade till:
"Men verkar inte pigmentet konserverande? Är det inte det som är finessen med Falu rödfärg, att metallerna från gruvan ser till att skydda mot röta och annat otyg?

Mja, säger Stig Bardage. Sanningen är nog den att rödfärgspigmentet inte har någon större inverkan. I själva verket växer alla möjliga mikroorganismer både på färgen och under den. Halten tungmetaller skulle behöva ökas hundrafalt för att få färgen giftig nog för att kunna ta död på mögel och blåsvamp."

Så det ska till en rejäl skvätt


Jaa du jag vet inte, ska man ta hans ord som lag eller ej... har han forskarbakgrund? Tycker inte det rimmar med vad jag hört och förstår. Dvs. det krävs lite av sånt för att ha effekt.


Enligt artikeln är han träforskare och projektledare för projektet där de undersökte varför färgen möglade. Man får väl ta hans ord som det passar en bäst. Men det är ju märkligt att det möglar på en del byggnader och på andra inte. Jag vågar satsa en slant att det är annat än slamfärgen som har största betydelsen.

Avatar Fallback

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Elmhult  
#761116 Köpte Biltema för att testa. Kändes bra att stryka ut och det sitter kvar där än. Märker ingen skillnad mot Falu. Däremot köpte jag alternativ färg hos en proffshandlare för några år sedan som var absolut skräp. Var nästan borta innan sommaren var slut. Så ja, man kan fan inte lita på någon. Men i fortsättningen blir det Biltema iallafall. Falu är helt säkert överskattat och överprisat numera. 👎

Avatar Fallback

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

djkj  
#761128 Jag kör med Faluvapens rödfärg, sen spetsar jag den med lite extra rå linolja. kanske 4 dl. på en hink.
har hör att vissa även spetsar med linolja+rödsprit.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Kindbo  
#798642 Byggde en egen rödfärgspump:
Svetsad låda på ca 40 liter med hjul, billigaste trädgårdspumpen på 800W, sugrör med backventil 10 mm över botten i lådan, rör med ventil så jag kan reglera hur mycket som ska gå i retur till lådan, 20 m 15 mm trädgårdsslang med gardenakopplingar så den är enkel att spola ur, en kulventil så man kan stänga av närmast 2 m 10 mm kopparrör med ett skruvat munstycke som ger en flat stråle ca 45 grader.
Köper vanlig färg för penselmålning tillsätter 3 l vatten till 10 kg färg och spolar runt via returventilen tills det är homogent.
Kan finnas partiklar i färgen som fastnar i munstycket så det skruvar jag fast bara för hand och har en näve tandpetare i fickan.
Täcker med plastfolie och försöker dessutom lämna 10 cm omålat runt fönster och dörrar som jag handmålar.
Bedömer att det går 30 ggr snabbare att spruta än penselmåla mesta tiden går åt för att täcka.
Om man har en fin naturstensgrund ska man spola rent med vatten innan rödfärgen torkar annars får man sandblästra för att få bort allt :((
Efter ca 1000 m2 målat får man ta isär pumpen för att göra rent pumphjulet, sen går det bra igen :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).