Servicebyggnader

Virke från brädgård vs skog till garage?

10 inlägg 6460 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virke från brädgård vs skog till garage?

sunkann  
#713581 Har nyligen köpt ett hus med garage som är så dåligt skick så det skall rivas och byggas nytt. Fick frågan om jag skulle hugga virke eller köpa.

Någon som har ungefärliga siffror vad ett garage i storleken 4.6x10.8m med sadeltak kan kosta i material från brädgården vs eget hugget lämnat på sågning.?

Har ej egen skog men får hugga virke fritt till detta projekt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713583 I normalfallet vore det inte värt besväret men just nu är det inte något normalfall med skenande priser på sågat och mediokra timmerpriser.

Avatar Fallback

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

sunkann  
#723042 Mera funderingar, vad köper man för sågverk, el saknas på platsen, för att hobby såga hemma? Samt lämplig såg.?

Vart i kontakt med kommunen som kommer vilja ha hållfastighets beräkningar, vart vänder jag mig för det? Eller kan man läsa på och göra själv ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723050 Inte ska du behöva några krångliga beräkningar för ett sånt litet skjul.

Användarvisningsbild

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

Arvid0  
#723052
sunkann skrev:Mera funderingar, vad köper man för sågverk, el saknas på platsen, för att hobby såga hemma? Samt lämplig såg.?

Vart i kontakt med kommunen som kommer vilja ha hållfastighets beräkningar, vart vänder jag mig för det? Eller kan man läsa på och göra själv ?


Bygger du normal regelstomme med standardmått på reglar så bör det räcka med hållfasthetsberäkning på takstolar (lär variera beroende på byggnadskontor). Ska du bygga egna takstolar så får du låta en konstruktör beräkna hållfasttheten. Köper du färdiga så får du det på köpet. Dock bör du kunna få tag på hållfastberäkning av någon som byggt likadant bygge.

Avatar Fallback

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

sunkann  
#723068 Var i samband med att takstol togs upp som beräkningar kom in i bilden, så kan mkt möjligt vara att det endast var dom som behövde räknas på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723109 Takstolar med typ fem meters spännvidd är ingen raketforskning direkt. Slå ihop dem av två tum sex så duger de.

Användarvisningsbild

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

Arvid0  
#723115
Skogsola skrev:Takstolar med typ fem meters spännvidd är ingen raketforskning direkt. Slå ihop dem av två tum sex så duger de.


Jo men du ska visa för byggnadskontoret att det duger om byggnaden ska bli godkänd. Skillnad om den är en ekonomibyggnad än om du måste söka bygglov eller bygganmäla den.

Användarvisningsbild

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

thjona  
#723169 Sök på "takstolshandboken" finns på nätet i den finns anvisningar för spännvidd och dimensioner

Avatar Fallback

Re: Virke från brädgård vs skog till garage?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728011 Köp färdiga takstolar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).