Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

146 inlägg 41176 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#721368 Idag så har vi monterat fler väggblock och börjat med taket det är ganska tungt att lyfta upp dom övre delarna. Sen är det även en hel del arbete med att kapa ner alla i rätta längder. Vi fick ta till lyftblock när vi skulle få upp taket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#721513 va bra det blir! 👍

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#721519 Idag har det flytigt på bra! Vi har varit ganska trött. Men nu är det bara ett väggelement kvar och hälften av taket kvar. Sen är det tät. Men det återstår ju en hel del arbete med att foga och montera alla vinklar i alla hörn mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#721541 Ska hänga upp en elektronisk vinsch i taket! Först var det meningen att det skulle monteras en i-balk inne i hallen men har kommit fram till att ja förlorar för mycket i takhöjden så det blir en balk över innertaket. Funderade på att släppa ner en gängstång genom taket och skruva på en lyftögla. Nån som vet vad man kan belasta en m24 stång med för vikt? Eller några andra förslag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

svampbob  
#721549 Är det Paroc eller Isolamin eller finns det fler märken i Sverige på Sandwichelement?

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#721643 Vet tyvärr inte vad det är för fabrikat på väggarna. Idag har vi fått klart dom sista väggarna och taket. Så nu är det helt muss tätt. Och så har vi kapat upp dörrhålen. Så nu måste jag beställa lite plåtar för att komma vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#721677 Jag ska försöka komma ihåg att fota banorna i våra kylrum.
Dom är upphängda i gängstång och belastas rätt tungt ibland, över 1,5 ton.

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#721680 För att tjäna höjd för en vinsch monterar du den i en ställning uppe på taket och släpper ner kedjan/vajern
genom ett hål. sätt upp en bana i rummet som går fram till vinschkroken så kan du hänga över
slaktkroppen till banan.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#721683
Brorsan skrev:För att tjäna höjd för en vinsch monterar du den i en ställning uppe på taket och släpper ner kedjan/vajern
genom ett hål. sätt upp en bana i rummet som går fram till vinschkroken så kan du hänga över
slaktkroppen till banan.


Det är ungefär så jag hade tänkt göra men är osäker på vad man kan belasta en gängstång med. Men lägg gärna upp en bild! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#721792 Här kommer några bilder på vinschupphängningen.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


En av lågkylarna, banorna upphängda i 6 st m20 gängstång.
4 stora kroppar + banvikten.
1627756330_img_20210731_195019.jpg

1627756341_img_20210731_195315.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#721815 Det var väldigt bra och genomtänkt! Det är bra idéer som jag kommer ta med mej när jag ska bygga!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#722158 Nu har vi ståt stilla ett par dagar så nu var det dax att ge på`t igen. Vi har lite hörnplåtar att sätta . Det går åt en och annan popnit. Sen har plåtslagaren semester en vecka till. Så vi får lugna oss innan dom sista plåtarna kommer. Det har varit mycket arbete med att avlägsna skyddsplasten från väggarna. Men som tur har jag pöjken till hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#722197 Silikonfoga alla skarvar och vid plåtvinklarna åtminstone upp till "spolhöjd" så du slipper få in vatten i väggarna.

Det blir väldigt bra det där. Ljust och fint och lätt att hålla rent. 👍

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#722202 Jag fogar alla skarvar och bakom alla vinklar även uppe i taket. Men man får aldrig använda silikon på plåt det rostar av det. Lärde mej det när jag var glasmästare och byte bilrutor. Kommer dok inte på vad det heter som är i silikoner som gör att det rostar. Men tack ändå för tipset det är alltid bra med tips som kan förbättra bygget är det nån anan som kan komma med goda råd så är det välkommet! Om vädret tillåter så ska vi försöka gjuta utanför imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#722205
Brorsan skrev:Här kommer några bilder på vinschupphängningen.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


En av lågkylarna, banorna upphängda i 6 st m20 gängstång.
4 stora kroppar + banvikten.
1627756330_img_20210731_195019.jpg

1627756341_img_20210731_195315.jpg


Du får gärna lägga ut lite fler bilder på ditt slakteri. Det är väldigt fint! Är det för eget bruk?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).