Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

146 inlägg 40929 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Amatörhuggare 62  
#784015 ok,

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#784065 Hittade dunken! Resultatet blev hur som helst bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#790671 Nu firar vi nya året med en luftvärmepump! Kanske inte det roligaste med tanke på elpriset! Men man behöver ju nån typ av värme. Går att köra på 10 grader och har funkat fint. Det märks att det är bra isoleisolerat inga problem att få 20 grader. Tar 2-3 timmar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#809518 Så då var rådjuren slaktade och inlastade i frysboxen. Slakteriet tvättat och iordning ställt. Barnen har hjälpt till hela dagen utan varken hot, tvång, mutor eller gnäll!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

molnia  
#818950 Mkt snyggt och välgjort !
Är nästa projekt en rök till köttet? 😀

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#819025
molnia skrev:Mkt snyggt och välgjort !
Är nästa projekt en rök till köttet? 😀


Tackar tackar! Har faktiskt funderat på det. Skulle vara intressant och kul att lära sej det hantverket. Idag blev det en älgtjur. Nu har vi försökt hela hösten men idag lyckades de. Är största djuret hittills i slakteriet. Och det funkade, lite högre takhöjd hade inte varit fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819048 Är höjden för dålig så funkar det att bäckenhänga, det kan spara uppåt 60-80cm på ett stort djur. Ha en riktigt stor och kraftig slaktkrok i beredskap för den dagen det händer.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#819065
busholle skrev:Är höjden för dålig så funkar det att bäckenhänga, det kan spara uppåt 60-80cm på ett stort djur. Ha en riktigt stor och kraftig slaktkrok i beredskap för den dagen det händer.


Ja det är ett lyx problem! Det går ju även att dela på djupet. Ska ju ändå göras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819071 Har du tänkt att hänga innan styckning så ska du undvika att dela om du gör det med såg.
Ryggmärg blandat med benmjöl är inte trevligt att ha på en kropp som ska möras.
Det finns de som klyver med yxa, då kommer man ifrån den problematiken

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Sedvall  
#819559 Jag delar kroppen helst bara i två delar för takhöjdens skull, då blir det inget större problem med benmjöl, sen tar jag ner delarna hängande så slipper jag klyva ryggraden

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

molnia  
#819820 Det blir kortare men bredare stekar från låren med bäckenhängt , benmusklerna sträcks inte ut då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).