Servicebyggnader

Höja byggnad, någon som har erfarenhet?

19 inlägg 7101 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höja byggnad, någon som har erfarenhet?

halvproffs  
#712030
fendt311 skrev:
JohannesG skrev:Vi har en byggnad där vi i framtiden skulle vilja ha möjlighet att köra in maskiner men takhöjden gör detta omöjligt i nuläget. Byggnaden är ca 8x18m och skulle behöva höjas drygt 2m. Det är helt byggt i trä men över och undervåning är byggt som separata delar så den övre halvan står på den nedre likt om den skulle stått på en mur.

Har någon erfarenhet och gärna en uppfattning om vad det skulle kunna kosta?

Andra och enklare alternativet är att plocka bort magasinsgolvet för att få fritt upp till där underramen måste sitta. Nackdelen med detta är att förrådsutrymmet ovan försvinner.

Jag röstar för det andra alternativet, men far är väldigt nyfiken på det första.

Har själv lyft flera byggnader, ladugårdar. Nu har det inte rört sig om 2m. Högst upp till 1m. Då har jag använt kuggstång domkrafter. Nu har jag inte hyrt några. Men kostnad för hyra några bör inte vara dyrt. Men man måste vara klar med planeringen runt projektet. Ha allting klart med fundament för nya höjden. Går att lösa med provisoriska fundament. Under själva lyftet. För att sedan utföra slutgiltiga fundamentet. Brukar själv använda denna typ av domkraft vid lyft.
https://www.gerdmans.se/lager-och-indus ... tet-10-ton


Använt sådana när vi lyft lador. Vi lade ett kraftigt järn ca 100×100mm ovanpå näbben för den är så liten att den går in rejält i trä när det är tungt.

Användarvisningsbild

Re: Höja byggnad, någon som har erfarenhet?

fendt311  
#712038 Helt rätt halvproffs. Har själv svetsat på 30cm U-balk på mina. För att få större bärig het.

Användarvisningsbild

Re: Höja byggnad, någon som har erfarenhet?

JohannesG  
#712051 Så om jag tolkar "expertisen" rätt är det lyft vid grundmuren som gäller, om det ska höjas på detta vis.

Någon uppskattning om tid och materialkostnad för ett "grundlyft"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Höja byggnad, någon som har erfarenhet?

Brorsan  
#712057 Det gäller väl att lyfta jämnt annars spricker väl eterniten.
När jag lyfte lagården hemma lyfte jag en del i taget och inte så mycket men det var ganska spännande ändå,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).