Servicebyggnader

ekonomibyggnad

11 inlägg 8126 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ekonomibyggnad

skogshasse  
#710631 I områden som inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.
Utanför detaljplanelagt område krävs inte bygglov för att uppföra eller flytta ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring. Bygglov behövs inte heller för att bygga till dessa byggnader.

detta kan man läsa på Boverket så min fråga är hur ska man tolka detta. jag tolkar det som att jag kan bygga en ekonomibyggnad,maskinhall utan byggnadslov. hur ska man tolka (eller annan liknande näring)
min fastighet är en förre detta jordbruksfastighet med stora byggnader som hus,ladugård,timmerloge och carport.
har pratat med beslutare i kommun och dom säger att jag måste söka bygglov men jag tycker att jag borde slippa det
eftersom jag bor utanför detaljplanelagt område i kommun.



   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomibyggnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710633 Du måste strängt taget ha en verksamhet som drar nytta av bygget, det spelar ingen roll vad fastigheten var en gång i tiden.

Användarvisningsbild

Re: ekonomibyggnad

Arvid0  
#710638
skogshasse skrev:I områden som inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.
Utanför detaljplanelagt område krävs inte bygglov för att uppföra eller flytta ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring. Bygglov behövs inte heller för att bygga till dessa byggnader.

detta kan man läsa på Boverket så min fråga är hur ska man tolka detta. jag tolkar det som att jag kan bygga en ekonomibyggnad,maskinhall utan byggnadslov. hur ska man tolka (eller annan liknande näring)
min fastighet är en förre detta jordbruksfastighet med stora byggnader som hus,ladugård,timmerloge och carport.
har pratat med beslutare i kommun och dom säger att jag måste söka bygglov men jag tycker att jag borde slippa det
eftersom jag bor utanför detaljplanelagt område i kommun.


Är du säker på det? Du måste väl först ha en jordbruksfastighet för att få bygga en ekonomibyggnad utan bygglov?

Användarvisningsbild

Re: ekonomibyggnad

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710916 En intressant fråga som nog rör många här på forumet, jag har en jordbruksfastighet med viss verksamhet
med mest skogsbruk just nu och berörs verkligen av detta.

Avatar Fallback

Re: ekonomibyggnad

Brorsan  
#710921 Har jag nytta av byggnaden i min verksamhet, inom jord, skog eller fiske på jordbruksfastigheten
är det bara anmälningsplikt. Ligger byggplatsen inom strandskydd behövs strandskyddsdispens.
Dispensen kan inte nekas om byggnaden, utan större olägenhet, måste vara inom standskyddsområde
T ex behöver jag ett båthus i sjön för mitt fiskeföretag kan dom inte neka det.
Jag har byggt några byggnader utan bygglov ej heller anmält det. Dom blev godkända vid en kontroll
av ett annat ärende. Det ärendet var en brygga utan lov, den fick jag lov till i efterhand då jag kunde
visa att den var av ett allmänt och regionalt intresse och måste ligga där den låg.

Avatar Fallback

Re: ekonomibyggnad

skogshasse  
#710937 läser man första 2 meninngarna så står det inget om jord eller skogs fastighet

   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomibyggnad

Tosca  
#710951 Bedriver du en verksamhet som liknar jord- eller skogsbruk?

Avatar Fallback

Re: ekonomibyggnad

skogshasse  
#710969
Tosca skrev:Bedriver du en verksamhet som liknar jord- eller skogsbruk?


jag har en woodmizer lt40, alstor, hakki pilke 1x37 så det är en tolkningsfråga beroende på vem man pratar med

   TS
Användarvisningsbild

Re: ekonomibyggnad

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710977
Brorsan skrev:Har jag nytta av byggnaden i min verksamhet, inom jord, skog eller fiske på jordbruksfastigheten
är det bara anmälningsplikt.

Är det ens det? Om man kollar på Boverkets sida https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... mibyggnad/
"6 §
Kravet på anmälan enligt 5 § gäller inte
1. rivning av en byggnad eller en del av en byggnad som är
a) en komplementbyggnad,
b) ett sådant skärmtak eller en sådan tillbyggnad som avses i
9 kap. 4 eller 6 § plan- och bygglagen (2010:900), eller
c) en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring,
2. annan åtgärd än rivning som rör en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring inom ett område som inte omfattas av en detaljplan,"

Så vad gäller ekonomibyggnad för jord- och skogsbruk utanför detaljplanerat område så verkar man kunna göra det väldigt enkelt så länge man tar hänsyn till att "de ska placeras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till bland annat stads­ och landskapsbilden, skydd mot trafikolyckor och andra olyckshändelser. Eftersom ekonomibyggnader ofta är stora och ibland uppförs fristående från annan bebyggelse i landskapet är det särskilt viktigt att de placeras på ett lämpligt sätt med hänsyn till landskapsbilden."

Avatar Fallback

Re: ekonomibyggnad

skogshasse  
#712722
Arvid0 skrev:
skogshasse skrev:I områden som inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.
Utanför detaljplanelagt område krävs inte bygglov för att uppföra eller flytta ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring. Bygglov behövs inte heller för att bygga till dessa byggnader.

detta kan man läsa på Boverket så min fråga är hur ska man tolka detta. jag tolkar det som att jag kan bygga en ekonomibyggnad,maskinhall utan byggnadslov. hur ska man tolka (eller annan liknande näring)
min fastighet är en förre detta jordbruksfastighet med stora byggnader som hus,ladugård,timmerloge och carport.
har pratat med beslutare i kommun och dom säger att jag måste söka bygglov men jag tycker att jag borde slippa det
eftersom jag bor utanför detaljplanelagt område i kommun.


Är du säker på det? Du måste väl först ha en jordbruksfastighet för att få bygga en ekonomibyggnad utan bygglov?


hej på dej jag skrev mitt inlägg i två separata stycken så det översta stycket är hämtat från Boverkets sida
och andra stycket är mina tankar och din fråga är (är du säker på det) vad menar du för jag förstår inte vad
du frågar efter kan du förklara för mej?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ekonomibyggnad

svampbob  
#712738
th skrev:
Brorsan skrev:Har jag nytta av byggnaden i min verksamhet, inom jord, skog eller fiske på jordbruksfastigheten
är det bara anmälningsplikt.

Är det ens det? Om man kollar på Boverkets sida https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... mibyggnad/
"6 §
Kravet på anmälan enligt 5 § gäller inte
1. rivning av en byggnad eller en del av en byggnad som är
a) en komplementbyggnad,
b) ett sådant skärmtak eller en sådan tillbyggnad som avses i
9 kap. 4 eller 6 § plan- och bygglagen (2010:900), eller
c) en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring,
2. annan åtgärd än rivning som rör en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring inom ett område som inte omfattas av en detaljplan,"

Så vad gäller ekonomibyggnad för jord- och skogsbruk utanför detaljplanerat område så verkar man kunna göra det väldigt enkelt så länge man tar hänsyn till att "de ska placeras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till bland annat stads­ och landskapsbilden, skydd mot trafikolyckor och andra olyckshändelser. Eftersom ekonomibyggnader ofta är stora och ibland uppförs fristående från annan bebyggelse i landskapet är det särskilt viktigt att de placeras på ett lämpligt sätt med hänsyn till landskapsbilden."


Det är inte helt lätt och kraven kan bli lite motstridiga. Jag planerar att sätta upp en maskinhall på ca 350 m2 och med tanke på landskapsbilds kravet så vill jag inte ställa den fritt ute på en åker utan istället i närheten av andra byggnader.

"För byggnader som inte kräver lov eller anmälan gäller att de ska placeras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till bland annat stads­ och landskapsbilden, skydd mot trafikolyckor och andra olyckshändelser. Eftersom ekonomibyggnader ofta är stora och ibland uppförs fristående från annan bebyggelse i landskapet är det särskilt viktigt att de placeras på ett lämpligt sätt med hänsyn till landskapsbilden."

Sedan finns denna skrivning.

"Ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas. Detta krav blir framförallt aktuellt när ekonomibyggnaden placeras i närheten av annan bebyggelse. Eftersom ekonomibyggnader ofta är stora är det särskilt viktigt att hänsyn tas till detta krav."

Det här blir lätt två motstridiga krav.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).