Servicebyggnader

Ekonomibyggnad

33 inlägg 12687 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad

Dennis1982  
#683173
Anders49 skrev:Tack för svaren...
Ja, låter nästan som om det vore bättre utan kanten då jag inte lär få in så mycket vatten i denna byggnad... kanske det går att göra ett litet "dike" strax innan väggen? Bör ju räcka med kanske 2cm djupt och nån lämplig bredd? Fast det kanske är svårt?
Borrade ner stolpskor i natursten vid nåt tillfälle och kan intyga att ankarmassa är starkt... skulle ta bort ett en gång...

Beroende på hur marken ser ut utanför så kan sockeln vara bra för fukt utifrån. Med en låg kantbalk utan sockel så kommer panelen nära marken. Klär du med plåt så är det ju kanske inget bekymmer.
När jag gjöt sockeln senast så byggde vi ytterformen 15 cm högre än plattan från start. Då behöver du bara forma insidan senare. Och då har du förhoppningsvis ett jämnt underlag att utgå från. Och det blir små mängder så inga problem att blanda själv.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

fendt311  
#683175
Anders49 skrev:Tack för svaren! Avstår isolering.
Har inte 4iktigt förstått detta med att gjuta en kantbalk och hur den "ansluts" till själva plattan i ett gjutningssteg då plattan väl ligger lägre än själva kanten?
Nåja, detta kan väl den som ska fixa denna...
Vad skulle materiel till en sådan 6 x 12 m platta kunna kosta?
Arbete?
Betongbil med mja... kan det bli runt 10m3 inkl balk? Bättre göra plattan tjockare om man liksom inte betalar så farligt med lite extra i lasten (bättre skydd mot eventuell tjäle)?
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris ca 7mil från betongcentralen...

Brukar räkna 1000 krm3 för betong( K16). Armering matta ca 5000kr. Hyra vibrobalk 6,2m en dag 700kr. Planglättare med tallrik en dag 700kr. Då är allt eget arbeta. Detta är bara ca priser.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

svampbob  
#683178
fendt311 skrev:
Anders49 skrev:Tack för svaren! Avstår isolering.
Har inte 4iktigt förstått detta med att gjuta en kantbalk och hur den "ansluts" till själva plattan i ett gjutningssteg då plattan väl ligger lägre än själva kanten?
Nåja, detta kan väl den som ska fixa denna...
Vad skulle materiel till en sådan 6 x 12 m platta kunna kosta?
Arbete?
Betongbil med mja... kan det bli runt 10m3 inkl balk? Bättre göra plattan tjockare om man liksom inte betalar så farligt med lite extra i lasten (bättre skydd mot eventuell tjäle)?
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris ca 7mil från betongcentralen...

Brukar räkna 1000 krm3 för betong( K16). Armering matta ca 5000kr. Hyra vibrobalk 6,2m en dag 700kr. Planglättare med tallrik en dag 700kr. Då är allt eget arbeta. Detta är bara ca priser.


Jag brukar räkna upp till 10 tusen kr/m3 färdig betong och aldrig under 5000 tusen. Det är när jag gör kalkyler i tidiga skeden.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

fendt311  
#683179 Gjuter man en kantbalk högre än plattan. Så måste det betyda att man är under marknivå. Eller gör en professionell tvätthall( med väggplåt profil invändigt). Varför skulle man annars göra det? Mýcket konstiga lösningar här. För att göra en ekonomibyggnad. Som att jag skulle tipsa honom. Att om du ska gjuta gör en kantbalk. Gör den högre än plattan. Glöm inte att gjuta in fogband i kanbalken cc platta( var noga att svetsa den ordentligt). Annars kommer det in vatten i gjutskarv.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

fendt311  
#683181
svampbob skrev:
fendt311 skrev:
Anders49 skrev:Tack för svaren! Avstår isolering.
Har inte 4iktigt förstått detta med att gjuta en kantbalk och hur den "ansluts" till själva plattan i ett gjutningssteg då plattan väl ligger lägre än själva kanten?
Nåja, detta kan väl den som ska fixa denna...
Vad skulle materiel till en sådan 6 x 12 m platta kunna kosta?
Arbete?
Betongbil med mja... kan det bli runt 10m3 inkl balk? Bättre göra plattan tjockare om man liksom inte betalar så farligt med lite extra i lasten (bättre skydd mot eventuell tjäle)?
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris ca 7mil från betongcentralen...

Brukar räkna 1000 krm3 för betong( K16). Armering matta ca 5000kr. Hyra vibrobalk 6,2m en dag 700kr. Planglättare med tallrik en dag 700kr. Då är allt eget arbeta. Detta är bara ca priser.


Jag brukar räkna upp till 10 tusen kr/m3 färdig betong och aldrig under 5000 tusen. Det är när jag gör kalkyler i tidiga skeden.

Nu begriper jag ingenting svampbob? 10 tusen kr för 1m3 K16 betong? Aldrig under 5000 kr 1m3 K16 ????

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

fendt311  
#683187 Så här ser en kant balk ut på ritning. Dessa ritningar gjorde jag till länsstyrelsen när vi byggde ny foderlada.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

Anders49  
#683204 Får tacka för svaren även om en del var knepiga att förstå och något spretande prisbilden...
Känslan man har (utan kunskaperna:) är att kanske gjuta en något tjockare platta, papp minst dubbel, ingen speciell kant men huset står ju uppe på ca 20cm höjd och ska vara plåt utvändigt.
Visar det sig vilja rinna mycket vatten mot träregeln mot golvet så kanske det går gjuta en kant i efterhand som målas så vatten inte tränger igenom...
Korugerad plåt borde väl vara rätts luftigt för trävirket?
Kanske spikar dit nån typ av innervägg åtminstone en bit uppför väggen för att ev tjuvar ska få lite mera jobb...

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

Anders49  
#683205 Glömde:
enbart betong verkar ju inte vara så dyrt men vet inte hur bökigt det är med själva formen? Alltså hur brutalt starkt måste det vara så att inte formen ramlar utåt?
Armeringsjärn och armeringsmattor är ju inte så dyra...

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

svampbob  
#683215 Tack för svaren! Avstår isolering.
Har inte 4iktigt förstått detta med att gjuta en kantbalk och hur den "ansluts" till själva plattan i ett gjutningssteg då plattan väl ligger lägre än själva kanten?
Nåja, detta kan väl den som ska fixa denna...
Vad skulle materiel till en sådan 6 x 12 m platta kunna kosta?
Arbete?
Betongbil med mja... kan det bli runt 10m3 inkl balk? Bättre göra plattan tjockare om man liksom inte betalar så farligt med lite extra i lasten (bättre skydd mot eventuell tjäle)?
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris ca 7mil från betongcentralen...[/quote]
Brukar räkna 1000 krm3 för betong( K16). Armering matta ca 5000kr. Hyra vibrobalk 6,2m en dag 700kr. Planglättare med tallrik en dag 700kr. Då är allt eget arbeta. Detta är bara ca priser.[/quote]

Jag brukar räkna upp till 10 tusen kr/m3 färdig betong och aldrig under 5000 tusen. Det är när jag gör kalkyler i tidiga skeden.[/quote]
Nu begriper jag ingenting svampbob? 10 tusen kr för 1m3 K16 betong? Aldrig under 5000 kr 1m3 K16 ????[/quote]

Jag räknar färdigt arbete där allt ingår armering form osv. Vad det skulle kosta om man lejer en större firma för jobbet. Jag tror jag låg på tiotusen när jag räknade på GC-tunneln under järnvägen vid järnvägstorget och det blev dyrare än så när NCC gjorde jobbet.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad

Amatörhuggare 62  
#683218 Starkare än man kan tro ,betong trycker på bra. Så bygg stadigt ,med många stämp.
Allt efter tjocklek ,å plattans storlek.
Är inte roligt ,om d spricker.
Å det rinner ut.
Varit med när det hänt.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad

Brorsan  
#683220
fendt311 skrev:
svampbob skrev:
fendt311 skrev:Brukar räkna 1000 krm3 för betong( K16). Armering matta ca 5000kr. Hyra vibrobalk 6,2m en dag 700kr. Planglättare med tallrik en dag 700kr. Då är allt eget arbeta. Detta är bara ca priser.


Jag brukar räkna upp till 10 tusen kr/m3 färdig betong och aldrig under 5000 tusen. Det är när jag gör kalkyler i tidiga skeden.

Nu begriper jag ingenting svampbob? 10 tusen kr för 1m3 K16 betong? Aldrig under 5000 kr 1m3 K16 ????


3,5 m3 roterbil-ränna 15 min avlastn 4,5 mil år 2016 3760:- + moms/ m3
5,5 m3 roterbil - pickup med pumpsläp + slang 30 min avlastn 4,5 mil år 2017 5200:- + moms / m3
Stockholmspriser. k30 hette det nog då.
Jag köpte en traktorblandare istället för att gynna betongindustri. har passat bra på dom jobb jag gjort hittills.
svampbobs priser stämmer nog ganska bra iaf i Stockholm.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

fendt311  
#683223
svampbob skrev:Tack för svaren! Avstår isolering.
Har inte 4iktigt förstått detta med att gjuta en kantbalk och hur den "ansluts" till själva plattan i ett gjutningssteg då plattan väl ligger lägre än själva kanten?
Nåja, detta kan väl den som ska fixa denna...
Vad skulle materiel till en sådan 6 x 12 m platta kunna kosta?
Arbete?
Betongbil med mja... kan det bli runt 10m3 inkl balk? Bättre göra plattan tjockare om man liksom inte betalar så farligt med lite extra i lasten (bättre skydd mot eventuell tjäle)?
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris ca 7mil från betongcentralen...

Brukar räkna 1000 krm3 för betong( K16). Armering matta ca 5000kr. Hyra vibrobalk 6,2m en dag 700kr. Planglättare med tallrik en dag 700kr. Då är allt eget arbeta. Detta är bara ca priser.[/quote]

Jag brukar räkna upp till 10 tusen kr/m3 färdig betong och aldrig under 5000 tusen. Det är när jag gör kalkyler i tidiga skeden.[/quote]
Nu begriper jag ingenting svampbob? 10 tusen kr för 1m3 K16 betong? Aldrig under 5000 kr 1m3 K16 ????[/quote]

Jag räknar färdigt arbete där allt ingår armering form osv. Vad det skulle kosta om man lejer en större firma för jobbet. Jag tror jag låg på tiotusen när jag räknade på GC-tunneln under järnvägen vid järnvägstorget och det blev dyrare än så när NCC gjorde jobbet.[/quote]
Ja då förstår jag. GC-tunnel kan du inte gemföra med. Då räknade du på ca2500mm bredd, ca 2300mm höjd. Ca 35 000 mm längd. Ett valv ovan på det. Samt svängd. Uppfört i lösvirke. Inte i väggform( broar får ìnte bygga i plywoodform )Då pratar vi om totalentreprenad. Men då kan du ju inte skriva 10 000kr m3 för betong för en ekonomi byggnad. Det blir ju helt galet.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

fendt311  
#683224 Då förstår jag varför du skriver 10 000kr m3 per kubik. Du är kalkylator på en byggfirma. 👍

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

perssons  
#683225 10000 lät lite smått brutalt... en mjukt rundad vitkalkad ekonomibyggnad helt i betong hade varit snygg? men då fick man nog stryka ordet ekonomi i samband med denna byggnad:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

fendt311  
#683227
fendt311 skrev:Man gjuter alltid kantbalk och platta samtidigt. Om man nu inte har en stor kantbalk och vill slippa för stort tryck på gjutformen. Då brukar man ju ta kantbalk först. Men som du beskriver det. Användning för din ekonomi byggnad behöver du inte en tjock/ stor kantbalk (250mm). Du behöver inte heller så tjock betonplatta (100mm). Inte heller behöver du så grov/ tät rutmässig armeringsmatta. Duger med billigast som finns. Lös armering kantbalk räcker det med byglar 8mm, längsgående 10mm. Sedan detta med isolering i betongplatta. Det är upp till var och en. Men ska man köra golvvärme. Isolera som bara den så mycket man har råd med. Det har man igen.

Började att skriva skit i kant balken. Men då tänkte jag att det blir så mycket tjafs om det. Jag har gjutit allt från 600mm kantbalk till bara platta 100mm själv. Det är ganska många plattor jag gjutit själv. Allt från vacumsugit betong för hårdhet, planglättat tills betongen varit blå. Gnistrat om glättar bladen på helikopptern Är slätare än bil lack. Till bara slodat av betongplattan med handsloda. Tagit betong med värme som varit 30 grader varm på vinter så man kan bearbeta den. Så gjuta plattor. Det kan jag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).