Servicebyggnader

Fästa skjutportsbeslag på profilerad plåt

5 inlägg 3420 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fästa skjutportsbeslag på profilerad plåt

krakerod  
#680381 Jag är intresserad av att se/höra olika lösningar för att fästa en skjutportsskena (Hendersson) på en vägg med profilerad plåt (Areco VP18). Som jag förstått det kan man lägga en träbit bakom plåtens topprofil för att skapa ett stumt anhåll för beslaget men finns det något som är enklare och kräver mindre jobb i samband med att man sätter upp plåten?

En annan fråga är ifall det är någon som har en skjutport med en gångdörr i? Jag har i dagsläget en gammal skjutport med en hemmabyggd "bräd-dörr" med stora glipor runt gångdörr och port. Planen är att i samband med att jag byter ut porten istället sätta in en ståldörr (typ Prido) med karm i porten och min fundering är ifall detta blir tillräckligt formstabilt för en dörr med karm? Eller kan det bli problem med att portstommen ändrar form och att dörren nyper mot karmen? Tanken är att bygga en port-stomme av trä som sedan kläs med VP18 plåt. Ser gärna exempel på någon som har en liknande lösning.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fästa skjutportsbeslag på profilerad plåt

Bert1  
#680391 Inte bättre och bygga skjutporten i 4kantsrör?

Avatar Fallback

Re: Fästa skjutportsbeslag på profilerad plåt

Amatörhuggare 62  
#680562 Jag gjorde i 50x50 till verkstaden.
Man får inte svetsa för länge.
För då blir porten ,sne å vinn.

Men när ja klätt m plåt,så blev d rätt.

Användarvisningsbild

Re: Fästa skjutportsbeslag på profilerad plåt

Bert1  
#680969 Min hendersonskena sitter i ett vinkeljärn men sen vet jag inte om vinkeljärnet är svetsat i utsprånget på takstolen eller det är skruvat i översta regeln för väggplåten
Iddes inte asa ut stegen i skommet för å se vilket.
Men kan ta å klättra upp å kolla å ta bild med om du vill men gissar det järnet följde med hallen för det är samma färg som stommen

Avatar Fallback

Re: Fästa skjutportsbeslag på profilerad plåt

krakerod  
#681297 Jag är väl en träskalle som väljer att bygga i trä 😀 men trots att det finns svetsar här hemma känner jag mig mer bekväm att jobba med trä. Jag har inte bestämt mig helt om portramen ska göras i trä eller stål. Karmdjupet på en gångdörr är väl ofta runt 90-100 mm också och då blir det väl stora fyrkantsprofiler i stål.

Jag glömde nämna att det är en gammal ladugård med brädklädsel som jag ska slå på skruvläkt att fästa plåten i. Så det kan bli en del inpassande av bitar bakom plåten för att fylla ut profiltopparna för att få ett stumt anhåll för sken-beslagen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).