Servicebyggnader

Ekonomibyggnad

4 inlägg 4095 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekonomibyggnad

perssons  
#678968 Tänkte sätta upp en mindre ekonomibyggnad på 6 x 12m.
Åker med sandjord (hoppas och tror jag:) där jag har markduk samt grovt grus (80mm) ca 20cm .
På detta ligger stenar av olika dimensioner bland andra gamla tunga vägräckesstolpar men även andra typer av stenar. Tänkte först ställa dig två containrar men då efterfrågan på dessa och dess priser drog iväg så började jag fundera på en byggnad... lättare att köra in och ut också då de egentligen är för trånga...
Kollat lite priser omkring färdigt bygge med gjuten kantbalk och det verkar kunna dra iväg en del... inte speciellt händig och har lite tid för detta själv också...
Har just fått några övergrova granar och börjat fundera om det hade varit en ide att göra rejäla "fyrskäringar" av dessa och ha som typ bottenvarv? har gjort så på en annan byggnad och denna blev bra och verkar tåla en del om tjälen rör nåt på dessa...
Ska man ha ett trägolv liggande löst på stenarna i byggnaden eller törs man sätta fast de med typ vinklar i husramen?
Tänkte mig ha en tre meter hög port och sedan ett tak med nock ovanför detta som inte ska behöva skottas annat än i extremfall (norrlands inland). Om man väljer liggande kraftiga fyrskäringar hur ordnar man risken att det blåser omkull? Stolparna från vägräckena är väldigt tunga om detta kan vara nåt att nyttja?
Stenarna är avvägda så att de ligger tvärsöver husramen om detta går förstå så gissar man får försöka hindra/skydda vatten från att rinna in efter dessa stenar och in i fyrskäringen...
Funderat på en vikport och gärmna med en gångdörr men gissar att en sådan är att glömma om det finns risk att huset rörs det minsta... skjutport delad i mitten är nog en bättre säkrare ide?
Ingen ström (asnnsat än elverk och eventuellt nån 12v med solfångare) inget avlopp.
Plåtbeklädda väggar men undrar lite hur farligt detta är om tjälen eventuellt skulle skjuta upp någonstans? gamla trälador hade mera en naturlig flexibilitet...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

Anders49  
#681154 Dåligt med svar här...
Skrivit ner två varianter... totalt möjligt med bägge eller totalt omöjligt??🙂

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad

jakobn  
#681192 Om du inte förankrar fyrskäringarna i marken behövs golvbjälkkar som håller ihop det hela. Tyngd och friktion får se till att byggnaden inte rör på sig.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad

perssons  
#681556 Ok, tack för svar!
Får kolla upp lite mera balansgången med billigare och tillräckligt bra...
6 meters golv på bredden med reglar och delvis trägolv... har över rätt många gamla hemgjutna murarstenar (sådana med visst luftmellanrum) som kanske kan hålla bort lite markfukt?
Den svåraste frågan är kanske gjuten kant runt bygget och Pridoport eller träreglar på befintligt utlagda stenar och hemsnickrad takskjutsdörr?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).