Servicebyggnader

Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

55 inlägg 27996 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#678451
Kallkällene skrev:
halvproffs skrev:Det finns väl gamla begagnade glasfiberkojor med lyftram över taket att köpa? Ett alternativ.


Det finns det, har två stycken med ugglan plåtkamin i, väldigt bra värme så man alltid har torra kläder, men jag tycker den är tung för att lyfta så ja använder vagnen som är byggd under


Är det något liknande de som visas i denna tråden: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=113&t=19132?

Här finns också småkaminer att köpa: http://www.vedkaminer.nu

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#679420 Har någon tips på vad man kan använda för stödben? Minst ett par stycken behöver väl kunna vara justerbara? Lyfter man med kran går det förstås att förbereda fyra punkter i ett plan på marken, men det känns omständigare än stödben. Kanske skulle gå att nyttja hitchens lyfthöjd eller hålbom i trepunkten om man har kojan på en egen vagn?

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Avslutat-02  
#679441 Stödben efter husvagn?
Och eftersom det ska vara batteri nu för tiden...
En batterimutterknack...

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Kallkällene  
#679514 Så här ser min koja ut, Ugglan plåtkamin har jag i den, gav 4000 gör den om ja kommer ihåg rätt, inte värt att bygga enligt mig. Finns en liknande på blocket

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

macke  
#679524 Exakt likadan har jag,
Fast ett sämre släp. Smidig och flytta runt när man behöver.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#679707 Får man tag i en koja för det priset så är det inte lönt att bygga, men det är inte så lätt att hitta. Hur stora är de invändigt? Ser ganska liten och smidig ut.

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Davvi  
#679780 Ser ut som glasfiberarkarna gubbarna på LKAB fritid byggde en gång i tiden? Dyker upp sådana på blocket ibland kring Kiruna.

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679791
Davvi skrev:Ser ut som glasfiberarkarna gubbarna på LKAB fritid byggde en gång i tiden? Dyker upp sådana på blocket ibland kring Kiruna.

Jo, lite ark-look på den.
Just arkar har ju en viss likhet med små behändiga transportabla rastkojor så där
borde man hitta en del inspiration.
Grannen har en fin aluminiumark som jag kanske får en bild på vid tillfälle, den drar man enkelt
ut på arbetsplatsen på medar.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#680005 Är det överdrivet att planera in sov-/vilplats där man kan lägga sig raklång? Du skrev att du skulle ha långbänkar, @traktorkusk har du tänkt så bred att det går att lägga sig? Har själv funderingar på om det skulle funka med krokar på väggarna och en hängmatta emellan. En träbänk är inte så bekvämt, och stoppade dynor kanske inte blir så trevliga efter några år i ett ouppvärmt utrymme, så tänker att en hängmatta är smidigare.

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Traktorkusk  
#680017 Jo tanken var att man skall kunna sova i den då jag tänkte ha den som kombinerad huggar/jaktkoja.

Som ni andra är inne på angående ark så har faktiskt tanken slagit mig om man skulle gjort en plan botten av typ tjock plywood+svart slätplåt och gjort en draganordning fram på kojan för skoter. Då blir det en riktig kombikoja, men kanske i största laget för att smidigt gå att dra bakom skoter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Vardon  
#680018 Jag hade nog hållit mig med en på egna hjul men det är nog mer för enklare logistik på gården etc.

Men annars hade jag gjort lyftok för att kunna lyfta längst ner och ha en stabilare ram men klenare väggar och tak just för att minska vikten. Det blir fort tungt. Jag har nog säkert 100kg i bara micro, elverk, div inredning etc.

Min rutin är ungefär. Göra eld i milan, jobba till lunch. Gör ny eld. Starta elverket , dra på några drag med filen på kedjan och sen är maten varm.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#680037 Snygg koja @Vardon 😀 Micrar du alltid mat i skogen? Hade inte tänkt att ha elverk/micro egentligen, men man kanske ska planera in en plats för det?

Vad är det för mått på kojan? Egenbyggd kärra?

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Värmlänning  
#680051
Davvi skrev:Ser ut som glasfiberarkarna gubbarna på LKAB fritid byggde en gång i tiden? Dyker upp sådana på blocket ibland kring Kiruna.

Orustvagnen ser det ut som
https://www.klaravik.se/auction/product ... -rastvagn/

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Vardon  
#680055 Vet inte mått men kan väl mäta men cirka 2m x 1,5 m och höjden ca 3m från mark. Den går precis in i ladan men då vill jag ha den i lastarn så jag kan smyga in rökröret.

Rökröret är löstagbart ur milan så vid transport lyfter jag bort milan och drar ner rökröret så får jag ner höjden. Det är lite fippel men inte så dumt heller. Så en lätt kamin är inte fel.

Inte alltid men det ökar varianter på matsäck enormt. Förr körde jag inverter i bilen men det var för mycket bekymmer. Minsta problem med batteritvå och det gick inte. Elverket har litet tak och klarar sig fint låter jag bara bli att leka huvud axlar knä och tå under micron tar den ingen plats.

Här finns lite mer : Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Jo ett hembygge. 4 opelhjul. Finns nav på jula passande opel för typ 150kr. Jag anser det ska vara boggie i skogen. Men det blir avvägning för man vill ha kojan låg för tyngdpunkten men hög för framkomligheten. Idag hade jag nog köpt en gammal skogsvagn för en billig peng och byggt på men för ca 35 år sedan när far gjorde den var de inte så billiga

Sundelius byggde en på befintlig kärra
Skithuset

Jag ser inte riktigt hur en lyftbar kojja löser mina problem kontra de den skapar. Tanken är nu att köra ut kojan och verktygslådan i en vända (se senaste du byggde alldels strax) för jag vill ofta ha kojan så jag kan hugga innan det är dags för vagnen.

Det är knepigt att finlira i skogen tycker jag så istället för vagnstyrning så får jag koppla om den fram om jag ska parkera. Viktigt att parkera så man vänder när man hämtar den.

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Kallkällene  
#680081
550 skrev:Får man tag i en koja för det priset så är det inte lönt att bygga, men det är inte så lätt att hitta. Hur stora är de invändigt? Ser ganska liten och smidig ut.


Har inte exakta mått men under fönstret är det som en soffa, två små bord i väggarna så man går emellan å två lösa stolar, en kamin vid ena sidan dörren å ved på andra, krokar till kläder, finns även möjlighet både till 12 å 220 volt när man är hemma med den, själv föredrar jag värmeljus till belysning ute i skogen hellre än batteri

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).