Servicebyggnader

Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

55 inlägg 27922 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Traktorkusk  
#676989 Har tänkt bygga en huggarkoja/jaktkoja. Den skall vara portabel och gärna ca 2x3M stor.
Skall ha 2 långbänkar med ett bord imellan samt en kamin.

Har funderat på att bygga den på en vagn, flytta den med gafflar eller bygga en ram som passar på 3punkten.

Men vad tror ni om att svetsa en ram med ett fäste för ett rör ovanför taket på kojan, för att sedan transportera samt lyfta på och av den med huggarvagnen. Vagnen jag har är bakändan från en Hemek 350.

Kojan kommer bli ganska enkelt byggd med typ 45x70 reglar samt isolerad med frigolit och vanlig ytterpanel. Vad kan ett sådant bygge väga? Någon som har byggt något liknande?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Elmhult  
#676998 Byggde min på en gammal balvagn.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

alias  
#677045
Traktorkusk skrev:Har tänkt bygga en huggarkoja/jaktkoja. Den skall vara portabel och gärna ca 2x3M stor.
Skall ha 2 långbänkar med ett bord imellan samt en kamin.

Har funderat på att bygga den på en vagn, flytta den med gafflar eller bygga en ram som passar på 3punkten.

Men vad tror ni om att svetsa en ram med ett fäste för ett rör ovanför taket på kojan, för att sedan transportera samt lyfta på och av den med huggarvagnen. Vagnen jag har är bakändan från en Hemek 350.

Kojan kommer bli ganska enkelt byggd med typ 45x70 reglar samt isolerad med frigolit och vanlig ytterpanel. Vad kan ett sådant bygge väga? Någon som har byggt något liknande?


Jag tror mer på Elmhults koncept. Varför?
- Det blir ofta tyngre än man tror, finns risk att kranen inte orkar (farsan och jag byggde en isolerad vakkoja för några år sedan (format som ett större älgtorn och det blev båltungt). Står numera på ett släp för att kunna flyttas vid behov.
- Om man ska lyfta en koja så ändrar man belastningsriktningarna i konstruktionen, jämfört med när den står på ett underlag. Jag tänker att metallramen/lyftbågen behöver gå igenom takkonstruktionen. Om metallramen då kommer att flexa vid lyft så kanske du får skador som ger läckage i taket.
- Ofta vill man kanske ha kojan på plats vid huggningen och att huggarvagn/skotare får stå hemma tills man är klar med huggningen på platsen.
- Gamla balsläp eller dylikt torde vara rätt billiga i dagsläget, samtidigt som du förmodligen kan konstruera kojan enklare och mer flexibelt för montage på ett släp.

Bara mina fem ören...

Lycka till oavsett hur du gör!

Edit: Rättat stavning.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 03 nov 2020, 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

halvproffs  
#677049 Det finns väl gamla begagnade glasfiberkojor med lyftram över taket att köpa? Ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#677214 Har haft samma funderingar, men sköt upp planerna för jag tyckte det antingen var svårt att få plats på kärran, eller så blev den för tung. Man måste satsa på lätta material om kranen ska orka lyfta. Gillar personligen inte balvagnsmodellen då det inte går att komma in en bit i skogen. Vill inte behöva gå 250 m vid varje rast för att komma ut till bilväg. Har man breda basvägar funkar balvagn säkert bra och enklare att bygga 👍

Traktorkusk: Hur stark är din kran?

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Traktorkusk  
#677217 Precis samma tanke som jag haft. Ska man köpa/bygga en rejäl vagn som går att köra i skog och mark enbart för kojan så blir det fort ett kostsamt projekt.

Kranen heter Hiab skogselefant 177 om jag har hittat rätt och den verkar lyfta 1000kg på 5m, tyckte det låter mycket men det är från några gamla produktkataloger jag hittade på nätet.

http://hemek.info/350-all-driv/

http://www.solhem9.se/Broschyrbank_skog ... lefant.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#677442
Elmhult skrev:Byggde min på en gammal balvagn.

Går det köra in en bit i skogen med din vagn?

Traktorkusk skrev:Precis samma tanke som jag haft. Ska man köpa/bygga en rejäl vagn som går att köra i skog och mark enbart för kojan så blir det fort ett kostsamt projekt.

Kranen heter Hiab skogselefant 177 om jag har hittat rätt och den verkar lyfta 1000kg på 5m, tyckte det låter mycket men det är från några gamla produktkataloger jag hittade på nätet.

http://hemek.info/350-all-driv/

http://www.solhem9.se/Broschyrbank_skog ... lefant.pdf

Om den lyfter så mycket kanske du har en chans 😀 Jag skulle tro att man hamnar mellan 500-1000 kg, men har inte räknat så noga. Man vill förstås inte ha för bred koja heller då det är lätt att köra emot träd. Vad har du för idé på att gå genom taket med "lyftramen", eller ska den gå helt utanför taket?

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677452 Det jag funderar på är hur man ska placera kranen vid flytt för det är rätt stora krafter som kan slå sönder tak och väggar.

Användarvisningsbild

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Traktorkusk  
#677471 Jag hade tänkt svetsa en ram först som bär upp golvet. Sedan från det gå upp med 4 typ plattjärn eller fyrkantsprofiler längs väggarna som möts genom nockplåten.

Som det är idag så brukar jag nypa kranen runt den ena bakre stöttan så den borde ligga ganska fri från kojan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Elmhult  
#677497
550 skrev:
Elmhult skrev:Byggde min på en gammal balvagn.

Går det köra in en bit i skogen med din vagn?


Jag har hållit mig till vägar och åkrar. Skogsbilvägar. Skulle inte köra i terrängen med det.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#677771
Elmhult skrev:
550 skrev:
Elmhult skrev:Byggde min på en gammal balvagn.

Går det köra in en bit i skogen med din vagn?


Jag har hållit mig till vägar och åkrar. Skogsbilvägar. Skulle inte köra i terrängen med det.

Det låter förståndigt. Jag har börjat fundera på om det går att bygga på en äldre skogsvagn med boggie, en sådan som man brukar ha Starkran till. Det kanske blir för lätt att välta med i skogen, tyngdpunkten borde hamna ca en meter upp i kojan?

@Elmhult Har du isolering i din koja? Någon uppvärmning?

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Elmhult  
#677784
550 skrev:Jag har hållit mig till vägar och åkrar. Skogsbilvägar. Skulle inte köra i terrängen med det.
Det låter förståndigt. Jag har börjat fundera på om det går att bygga på en äldre skogsvagn med boggie, en sådan som man brukar ha Starkran till. Det kanske blir för lätt att välta med i skogen, tyngdpunkten borde hamna ca en meter upp i kojan?

@Elmhult Har du isolering i din koja? Någon uppvärmning?



Jag tror en sådan kärra får för hög tyngdpunkt. Men jag är ingen ingenjör. Det väger mer än man tror. Min koja byggdes som ett hus och är fullt isolerad med papp och glasull. 45mm. Tvåglasfönster. Ventilation. Klickgolv. Taket är papp och plåt ovanpå. El för att ladda mobilen och belysning via solcell. Har en liten vedkamin för värme. Den var dock lite för bra då det ganska omgående blir bastuvärme. Stugan har några år på nacken nu men det är fortfarande hur fräscht som helst därinne.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#677797
Elmhult skrev:Jag tror en sådan kärra får för hög tyngdpunkt. Men jag är ingen ingenjör. Det väger mer än man tror. Min koja byggdes som ett hus och är fullt isolerad med papp och glasull. 45mm. Tvåglasfönster. Ventilation. Klickgolv. Taket är papp och plåt ovanpå. El för att ladda mobilen och belysning via solcell. Har en liten vedkamin för värme. Den var dock lite för bra då det ganska omgående blir bastuvärme. Stugan har några år på nacken nu men det är fortfarande hur fräscht som helst därinne.


Hur liten är din kamin? Beroende på vad man har för uppvärmning kanske det är onödigt att isolera. Kan en dieselvärmare vara ett alternativ som är lättare att styra värmen med (blir nog för dyrt dock)?

Får räkna på tyngdpunkten, en annan dag... Borde hjälpa rätt mycket att man kan balansera hela kojans tyngd över hjulen. Vet hur mycket det gör om man får lite lass på skogskärran jämfört med olastad. Kanske man kan sätta extra vikter under golvet och sänka tyngdpunkten ytterligare. Gjuten platta och klinkersgolv vore något 😉

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Elmhult  
#677799
550 skrev:
Elmhult skrev:Jag tror en sådan kärra får för hög tyngdpunkt. Men jag är ingen ingenjör. Det väger mer än man tror. Min koja byggdes som ett hus och är fullt isolerad med papp och glasull. 45mm. Tvåglasfönster. Ventilation. Klickgolv. Taket är papp och plåt ovanpå. El för att ladda mobilen och belysning via solcell. Har en liten vedkamin för värme. Den var dock lite för bra då det ganska omgående blir bastuvärme. Stugan har några år på nacken nu men det är fortfarande hur fräscht som helst därinne.


Hur liten är din kamin? Beroende på vad man har för uppvärmning kanske det är onödigt att isolera. Kan en dieselvärmare vara ett alternativ som är lättare att styra värmen med (blir nog för dyrt dock)?

Får räkna på tyngdpunkten, en annan dag... Borde hjälpa rätt mycket att man kan balansera hela kojans tyngd över hjulen. Vet hur mycket det gör om man får lite lass på skogskärran jämfört med olastad. Kanske man kan sätta extra vikter under golvet och sänka tyngdpunkten ytterligare. Gjuten platta och klinkersgolv vore något 😉


Mitt primära syfte med kojan är vakjakt så isolering är ett måste.

Avatar Fallback

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

550  
#677928
Elmhult skrev:
550 skrev:
Elmhult skrev:Jag tror en sådan kärra får för hög tyngdpunkt. Men jag är ingen ingenjör. Det väger mer än man tror. Min koja byggdes som ett hus och är fullt isolerad med papp och glasull. 45mm. Tvåglasfönster. Ventilation. Klickgolv. Taket är papp och plåt ovanpå. El för att ladda mobilen och belysning via solcell. Har en liten vedkamin för värme. Den var dock lite för bra då det ganska omgående blir bastuvärme. Stugan har några år på nacken nu men det är fortfarande hur fräscht som helst därinne.


Hur liten är din kamin? Beroende på vad man har för uppvärmning kanske det är onödigt att isolera. Kan en dieselvärmare vara ett alternativ som är lättare att styra värmen med (blir nog för dyrt dock)?

Får räkna på tyngdpunkten, en annan dag... Borde hjälpa rätt mycket att man kan balansera hela kojans tyngd över hjulen. Vet hur mycket det gör om man får lite lass på skogskärran jämfört med olastad. Kanske man kan sätta extra vikter under golvet och sänka tyngdpunkten ytterligare. Gjuten platta och klinkersgolv vore något 😉


Mitt primära syfte med kojan är vakjakt så isolering är ett måste.

Ok! Om du får möjlighet skulle det vara intressant med en bild på kaminen du har i kojan 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).