Servicebyggnader

Stall/ ekonomibyggnad

5 inlägg 5084 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stall/ ekonomibyggnad

Grejan  
#671631 Har precis börjat bygga nytt där gammal ladugård stod. Måtten är 6 X20,4 och höjd på vägg 3,2. Har gjutit plintar med 1,2 m c/c. Syllar 45x170 och även stomme i den dimensionen. Tänkte ha bonnsågade stolpar i hörnen, som är 150x150, plus vid varje port. Spännvidd vid varje port är 3,6m. Blir fyra sådana plus stalldelen. Har fått tipset att limma och skruva ihop två 45x220 vid varje port som överliggare. Takstolarna är fabrikbyggda och beräknade för förhållandena här. Som ny i forumet började jag läsa om just ek. byggnader. Finns just nu osäkerhet, efter ha läst igenom flera inlägg, om dimensionerna räcker. Tror takvinkel 32grader minst. Plåt på taket med läkt 90x45. Vore kul med lite reaktioner och tips. Tanken är att bygga det mesta själv plus hjälp med resning av takstolar, för att få det hela till en billig(ja?) peng. Mvh Grejan



   TS
Avatar Fallback

Re: Stall/ ekonomibyggnad

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671634 Jag hade åkte och köpt sådana här att ha över öppningarna:
https://www.byggmax.se/limtr%C3%A4-90x315-p08890315
90x315 till rimligt pris och enkelt att hämta på Byggmax.

Kolla in denna sida för dimensionering:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimens ... -planshus/

Det går med något klenare men 2x220 tror jag kommer bli nersjunket.

Användarvisningsbild

Re: Stall/ ekonomibyggnad

fendt311  
#671644 Beror på om takstolarna står direkt på (portens ) bärlina. Var dom står på bärlinan. Eller om det kommer att vara panel ovanför porten.

Användarvisningsbild

Re: Stall/ ekonomibyggnad

halvproffs  
#671646 Beror även var i landet där du ska bygga med tanke på snömängder. Ovanför portar brukar man ha snörasskydd som det kan samlas stora mängder snö mot.
Om du är osäker köp byggtimmer. 150mm × och höjd på ca 250mm. Ohyggligt starkt!

Användarvisningsbild

Re: Stall/ ekonomibyggnad

Grejan  
#673575 Tack för alla tips. Det blir nog limträbalk. Hellre lite överdimension än att det bågnar. Funderar också om takläkten räcker med 70x45 eller jag ska ta 90x45? Takstolsavstånd 120c/c. Vanligt enkelt plåttak på detta. Vore ju praktiskt med snörasskydd, men då undrar man ju vad det blir för tyngder. Grejan

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).