Servicebyggnader

Innertak och isolering i Jordkällare

15 inlägg 8799 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Innertak och isolering i Jordkällare

JohannesG  
#652846 Vi har rivit ut golv/tak i en jordkällare och skall lägga in helt nytt.

Har någon rekommendationer på lämpliga material och konstruktion? Måste stå mot den fuktiga miljön samt hindra fukt att gå upp och skada bjälkarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

JohannesG  
#652850
1593548820_img_20200528_181237706.jpg

1593548814_img_20200529_172238859_burst000_cover.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

Brorsan  
#652859 gjut ett valv.

Avatar Fallback

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

FredrikB  
#652871 Undrar detsamma fast jag har något längre jordkällare och att göra valv ligger en bit utanför budget.

Användarvisningsbild

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

Pamf  
#652872 Galvade stålbalkar byggfolie och någon form av cellplast?

Avatar Fallback

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652881 Ska det vara fuktsäkert så lär det vara galvat stål, cellplast och mineritskiva på undersidan. Jag är dock inte helt övertygad om att det blir billigare än betongvalv.

Jag bedömer att det är runt 3,5x3,5m stort? Ett 20cm betongvalv blir 2,5m3 betong och 300kg armering. Inköpspengen på det är runt 6-8 tusen plus moms. Tillkommer gör formvirke om du inte har eget och hyra av stämp för någon tusenlapp.

Användarvisningsbild

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

JohannesG  
#652886 Betongvalv är säkert det mest åldersbeständiga och bästa om det inte blir alldeles för dyrt. Källaren är i grova drag 4x5m innanför murarna. Och övervåningen skall kunna brukas som förråd av diverse äldre maskiner som inte används längre. Självbindare, hästredskap m.m. Lite som ett museum.

Pappas tanke är att lägga 3"x8" bjälkar. Lägga en byggfolie under dessa som fuktspärr, Innertak av mineritskivor. Sågspån med kalk som isolering (kalk så mössen inte går i det). Och till sist brädgolv över detta. Hindras fukten att gå upp bör träkonstruktionen hålla, men jag tvekar på om plasten verkligen stoppar, häftklammer kommer ju rosta bort med tiden och lämnar hål för fukten att ta sig genom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652903 Farsan rev ett källarhus o gjöt ett betongvalv över istället med en 5cm träfiberskiva underst som isolering.
Totalt är de nog ca 15 cm tjockt.
Tanken var att de skulle vara en uteplats över men de visade sig att de frös igenom någon kall vinter efter så de hela slutade med markisolering över betongen med ett jordlager över de med en massa (o)gräs...

Användarvisningsbild

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

JohannesG  
#652906 Precis, där är en väldigt viktig detalj. Isoleringen måste fungera. Både hålla rejäl kyla samt värme ute. Bara en betongplatta på 20cm isolerar väl inte tillräckligt??

   TS
Avatar Fallback

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

bgl  
#652911 Vilken last från översidan ska källartaket bära?
Betong alla gånger, minerit är inte gratis tillsammans med varmförzinkade reglar (obs ej galvade).
Inget impregnerat virke i matkällare.

Avatar Fallback

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652916 Ett problem är att du troligen får fuktbelastning från två håll. Är det en ladugård så får du räkna med smältande snö som blåst in eller att det spills något eller att det regnar in när det stormar. Har du då fuktspärren i botten blir det tokigt. Har du den i toppen så blir det också tokigt av de skäl som redan anförts i tidigare inlägg.
Ett betongvalv kommer att överleva både dig och nästa generation.

Avatar Fallback

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

tallen100  
#652922 Annars kunde det bli en rejäl smörjgrop 😉

Användarvisningsbild

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

Göt  
#652969 gjut ett valv och lägg sedan isolering ovanpå, blir perfekt

Användarvisningsbild

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

JohannesG  
#653499
bgl skrev:Vilken last från översidan ska källartaket bära?
Betong alla gånger, minerit är inte gratis tillsammans med varmförzinkade reglar (obs ej galvade).
Inget impregnerat virke i matkällare.

Osäker på last. Men pappa har räknat på 3"x8" och CC60cm.

Regn eller snö kommer inte in nu (inte i vinter heller 🤣). Men innan taket lades om för ganska många år sedan läckte det in och det verkar vara detta som fått bjälkarna att ruttna då de var avruttnade just där det läckt in. Överdelen kommer enbart användas som långtidsförvaring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Innertak och isolering i Jordkällare

svampbob  
#653523 Jag göt ett valv över en matkällare för snart 30 år sedan. Första och enda riktiga gjutningen jag har gjort själv. Jag överarbetade allt form, stämp och armering och när betongbilen kom så förstod jag verkligen hur gjutarfrossa känns. Formen höll men när det sedan blev dags att slå bort stämpen så var jag återigen lika säker på att allt skulle rasa ihop. Det står fortfarande och lär nog göra det i många år till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar