Servicebyggnader

Flisa ladugård

8 inlägg 4948 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flisa ladugård

JohannesG  
#649283 Ladugården på den ena fastigheten ska rivas.
Känns lite ineffektivt att stoppa ner den i containrar och frakta bort för att flisas på annan ort. Och att elda upp själv är inte bra det heller. Finns det någon som flisar rivningsvirke på plats i Västergötland? Vore väl det mest rationella?
Eller hur brukar ni göra?

Vet en som har maskin som klarar rivningsvirke, kross heter det väl egentligen. Men de saknar magneten som de säger behövs för att plocka bort metall ur flisen.


Senast redigerad av JohannesG tis 09 jun 2020, 06:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flisa ladugård

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649284 Jag vet om att en pallleverantör i Tranemo tar hem skrotpall för att krossa, tror dom har magnet med, maskinen är där en eller två gånger om året. Så nog finns maskinerna, men om dom tar rivningsvirke vet jag inte....

Avatar Fallback

Re: Flisa ladugård

orre  
#649287 Kolla med grävfirma Jan Lundblad, Korsberga Hjo.

Avatar Fallback

Re: Flisa ladugård

CTech  
#649348 När jag körde grotbil var det inte helt ovanligt att vi fraktade rivningsvirke från ladugårdar. Går i ganska mycket så känns inte helt irrationellt...

Avatar Fallback

Re: Flisa ladugård

mooos73  
#649366 Se till att du har avsättningen klar innan du gör det själv. Värmeverken köpet inte in returträ från vem som helst. Man är livrädd att få in tex impregnerat trä i flisen....Vissa typer av rödfärg är dom tveksamma till också.....

Användarvisningsbild

Re: Flisa ladugård

halvproffs  
#649368
mooos73 skrev:Se till att du har avsättningen klar innan du gör det själv. Värmeverken köpet inte in returträ från vem som helst. Man är livrädd att få in tex impregnerat trä i flisen....Vissa typer av rödfärg är dom tveksamma till också.....


Eldade brädor som varit rödfärgade, troligtvis med Falu rödfärg. Blev en röd smet i
kaminen. 👎 Aldrig mer.

Avatar Fallback

Re: Flisa ladugård

mooos73  
#649444 Värmeverken är mest rädd för äldre rödfärg pga tungmetaller....

Användarvisningsbild

Re: Flisa ladugård

JohannesG  
#649846 Tack för tips och tankar. Forskar vidare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).