Servicebyggnader

Byta plåttak på maskinhall

38 inlägg 20653 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629224 Jag kör med Plannja 20-75 aluplåt som klarar ner till 14 grader utan tätning och ner till 5,7 grader med ändöverlapp
OBS att tätningen även bör omfatta sidöverlapp.

1583370276_skaermklipp6.png

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#629360
busholle skrev:Jag har svaglutande tak med plåtlängder på runt 8m och jag ser inte något problem med det.

Hur många år sedan var det du byggde detta tak ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#629362
Hema skrev:Om man har så låg lutning och man väljer tvådelat, så borde man väl kunna lägga en liten fog med tätningsmassa överst på den undre plåten, före man lägger på den övre. På det viset så får man inte in vatten och skit, den vägen om vinden skulle ligga taskigt?

Frågan är hur länge en sådan fog håller ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#629364
th skrev:Jag kör med Plannja 20-75 aluplåt som klarar ner till 14 grader utan tätning och ner till 5,7 grader med ändöverlapp
OBS att tätningen även bör omfatta sidöverlapp.

1583370276_skaermklipp6.png

Intressant tabell ☺️ visste inte att några centimeter extra överlappning gjorde så mycket. Är väl samma för stålplåt antar jag ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

tallen100  
#629367
Eremiten 74 skrev:
Hema skrev:Om man har så låg lutning och man väljer tvådelat, så borde man väl kunna lägga en liten fog med tätningsmassa överst på den undre plåten, före man lägger på den övre. På det viset så får man inte in vatten och skit, den vägen om vinden skulle ligga taskigt?

Frågan är hur länge en sådan fog håller ?

Ja och det blir ju risk för "bakflod" vid tex snösmältning,
Så hel plåt borde vara bäst.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629375
Eremiten 74 skrev:
busholle skrev:Jag har svaglutande tak med plåtlängder på runt 8m och jag ser inte något problem med det.

Hur många år sedan var det du byggde detta tak ?



Byggdes 2016.

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629384
Eremiten 74 skrev:
th skrev:Jag kör med Plannja 20-75 aluplåt som klarar ner till 14 grader utan tätning och ner till 5,7 grader med ändöverlapp
OBS att tätningen även bör omfatta sidöverlapp.

1583370276_skaermklipp6.png

Intressant tabell ☺️ visste inte att några centimeter extra överlappning gjorde så mycket. Är väl samma för stålplåt antar jag ?

Svårt att säga. Enligt andra tabeller har aluminium en expansionskoefficient på 23 (längdenheter/K) medan stål ligger på någonstans mellan 8 och 18 ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Utvidgningskoefficient ). Så det beror på vilken koefficient den specifika stålplåten har.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

sman9k  
#650223 Jag ska lägga om ett tak 17x8.6m.

Såg nån som säljer max 12m långa plåtar TP20. De täcker 1m så det blir bara 17 plåtar.
Det bör ju gå snabbare att lägga 8.6m långa plåtar än dubbla antalet korta plåtar, bonus färre skarvar.

Funderingarna ligger i hur man hanterar så långa plåtar och funkar det med vanlig farmarskruv pgr rörelserna i så lång plåt.
Dock, säljer de 12 meters så måste det ju funka med kortare plåt.
Går det som planerat så har jag en 22-tons grävmaskin med truckgafflar på plats. Bör ha räckvidd nog att lyfta upp plåtarna.
Bäst lyfta upp och lägga en plåt i taget eller bara hålla upp hela packen?

Var handlar man plåt till vettigt pris? Vill gärna ha 0.6 eller kanske tjockare så det inte blir för ömtåligt.

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

Vardon  
#650227 https://www.plåtgrossisten.se/takplat/tp20/

Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt men bara att beställa i rätt längd....

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Cat554  
#650248
sman9k skrev:Jag ska lägga om ett tak 17x8.6m.

Såg nån som säljer max 12m långa plåtar TP20. De täcker 1m så det blir bara 17 plåtar.
Det bör ju gå snabbare att lägga 8.6m långa plåtar än dubbla antalet korta plåtar, bonus färre skarvar.

Funderingarna ligger i hur man hanterar så långa plåtar och funkar det med vanlig farmarskruv pgr rörelserna i så lång plåt.
Dock, säljer de 12 meters så måste det ju funka med kortare plåt.
Går det som planerat så har jag en 22-tons grävmaskin med truckgafflar på plats. Bör ha räckvidd nog att lyfta upp plåtarna.
Bäst lyfta upp och lägga en plåt i taget eller bara hålla upp hela packen?

Var handlar man plåt till vettigt pris? Vill gärna ha 0.6 eller kanske tjockare så det inte blir för ömtåligt.


Skarvarne är alltid svagaste led. Stor bonus.
Om du legger to plater av halva längden, så skruvar du jo gjennom dom båda i skarven. Altså er det eksakt samma längd som arbetar ved temperaturendringer.
Vi brukte en stor saxlift og tog upp en och en plåt. Tror dom blir for lange for gaffel, og jeg la da TP45 profil. Dom bør lyftes på to steder med lengere avstand enn en gaffelbredd.
Brukte også 0,6 mm.
OH

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650273
Cat554 skrev:Om du legger to plater av halva längden, så skruvar du jo gjennom dom båda i skarven. Altså er det eksakt samma längd som arbetar ved temperaturendringer.

Man kan göra två typer av skarvar, låsta eller rörliga. Enligt Plannja är det OK med 12m utan rörlig skarv för stålplåt, för aluminium är det max 6m som gäller.
1592089016_skaermklipp8.jpg

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

sman9k  
#650276 En plåt i taget blir det. De väger visst 50-60kg/st så det räcker med en i taget.
Tror jag ska testa med en lång pall på gafflarna så får plåten längre stöd än bara bredden på gafflarna.

Det verkar som plåtgrossisten valsar 0.7mm också. Kanske overkill, kanske inte finns för TP20.
Utan skarv ska med andra ord funka, och blir tätast.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

sman9k  
#710062 Det blev hela plåtar 8.6m, tjocklek 0.7mm 🙂

Det gamla taket var av alu och troligen bara 0.5mm.
Det var väldigt mjukt och sviktade under fötterna, minsta lilla snedsteg så blev det en bubbla.
Otroligt mycket bättre med 0.7 stålplåt. "Stenhårt" och tål att gå på.

Lyfte plåtarna med grävaren. Krävdes en kranbom på några meter samt jag byggde ett lyftok.
Gav räckvidd så det gick lägga plåtarna mer eller mindre exakt där de skulle vara.

Bytte även belysningen. Det satt två lysrörsarmaturer, nu är det tio st.
Det blev avsevärd skillnad.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#719951 Någon som har erfarenhet av att lägga ett nytt plåttak över det gamla ?
Tanken är att skruva på tryckimpregnerat 34×125 mm som regel ( liggande) ovanpå det gamla aluminiumtaket där reglerna går.
Sedan skruvar vi ditt en ny 0,6mm stålplåt.
Tacksam för synpunkter ☺️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

molnia  
#720079 Jag har hört att vatten kan tränga med kappilärverkan upp till 25m. jag hört byggare pratat om att i möjligaste mån undvika skarv om det går. Våren när det smälter o fryser om vartannat så den blir en iskaka i hängrännan och så smälter det längre upp på taket och letar sig in på det mest omöjliga sätt.
Svåra med långa plåtar är att hantera dem från mark upp till tak utan att de knäcka eller skadas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).