Servicebyggnader

Byta plåttak på maskinhall

38 inlägg 20583 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#628714 Hej !

Jag planerar att byta tak på maskinhallen.
Är tänkt att lägga en 0,6mm tjock takplåt.
Taket har en väldigt dålig lutning endast 9°.
Funderar på om det är någon nackdel att lägga en hel plåt längd på 7,6meter ?
Istället för två plåtar på 4 meter ?
Kan det bli för stor variation i längden på en så lång plåt när det är kallt och varmt ute
Så att det är någon nackdel ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

JensSkoog  
#628718 Du skulle i alla fall inte lägga aluminium i så långa
längder. Då har du musik hela dygnet. :mrgreen:

Kolla med tabellar som anger utvidging av
aluminium och stål. Finns på net.

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

Bert1  
#628721 På min hall är det två plåtar på det måtten. Blir inte så långa otympliga att flytta/bära för dom blir väl rätt lealösa iom dom är så tunna

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

Emanuel90  
#628726 jag lade om ett tak ifjol med 7,2m långa plåtar, med den svaga lutningen du har hade jag inte tvekat på att lägga hela plåtar

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Cat554  
#628739 Jeg har en 7 meter + en 9 meter efter hvarann. Inte lett at handtera, men ingen problem på 10 år. Da er det 200 mm Z-åsat i stål. De kan jo gi etter noe.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#628796
JensSkoog skrev:Du skulle i alla fall inte lägga aluminium i så långa
längder. Då har du musik hela dygnet. :mrgreen:

Kolla med tabellar som anger utvidging av
aluminium och stål. Finns på net.

Det är stål plåt som jag är tänkt att lägga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#628799
Emanuel90 skrev:jag lade om ett tak ifjol med 7,2m långa plåtar, med den svaga lutningen du har hade jag inte tvekat på att lägga hela plåtar

Om jag skulle bygga nytt så skulle jag aldrig ha så dålig vinkel.
Men nu är det som det är får göra det bästa av situationen ☺️

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#628802
Cat554 skrev:Jeg har en 7 meter + en 9 meter efter hvarann. Inte lett at handtera, men ingen problem på 10 år. Da er det 200 mm Z-åsat i stål. De kan jo gi etter noe.

Skönt att höra att det fungerar bra ☺️
Jäklar vilken bred hall du måste ha ☺️

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#628803
Bert1 skrev:På min hall är det två plåtar på det måtten. Blir inte så långa otympliga att flytta/bära för dom blir väl rätt lealösa iom dom är så tunna

Ja man måste nog vara tre till fyra personer för att lägga så långa plåtar tror jag 😬

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Cat554  
#628813
Eremiten 74 skrev:
Cat554 skrev:Jeg har en 7 meter + en 9 meter efter hvarann. Inte lett at handtera, men ingen problem på 10 år. Da er det 200 mm Z-åsat i stål. De kan jo gi etter noe.

Skönt att höra att det fungerar bra ☺️
Jäklar vilken bred hall du måste ha ☺️

Den er 24 meter+ at det er 2 meter utlegg ekstra på den delen av taket der jeg har 9 meter plåt. Øvrigt er 2 stk på 7 meter.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Cat554  
#628815
Eremiten 74 skrev:
Bert1 skrev:På min hall är det två plåtar på det måtten. Blir inte så långa otympliga att flytta/bära för dom blir väl rätt lealösa iom dom är så tunna

Ja man måste nog vara tre till fyra personer för att lägga så långa plåtar tror jag 😬


Vi var 3 personer, og det er minimum. Plåten har 45 mm profil for å vara noe styvare.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629035 Jag har svaglutande tak med plåtlängder på runt 8m och jag ser inte något problem med det.

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

fendt311  
#629064 Ett litet tips till er som ska lägga plåttak. Brukar använda en svetstång när jag drar upp plåten på skruvreglarna. Det blir som ett handtag och släpper aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

Emanuel90  
#629121 Ännu ett tips: har ni jämna avstånd på åsarna på hela taket så kan man förborra plåtarna när dom ligger ihop, blir spikraka rader och man slipper tiden det tar för varje skruv att borra sig igenom

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Hema  
#629134 Om man har så låg lutning och man väljer tvådelat, så borde man väl kunna lägga en liten fog med tätningsmassa överst på den undre plåten, före man lägger på den övre. På det viset så får man inte in vatten och skit, den vägen om vinden skulle ligga taskigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).