Servicebyggnader

Lägga Plåt på Eternittak

58 inlägg 43142 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lägga Plåt på Eternittak

Svenf  
#628581 Vi har samma funderingar. Det finns färdiga lösningar för det, vad det kostar vet jag inte.
Några exempel, finns fler.
http://www.lindab.com/se/Documents/Eter ... isning.pdf
https://kami.se/vara-tak/eternittak

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628592 Jag vet att de gräver ner eterniten på deponin men för min del anser jag det är bättre få bort de från byggnader även om de kostar än att bygga in ett känt problem och skjuta problemen framför mej till framtida generationer.
Sen anser jag med att de är bättre att om nu eterniten ska grävas ner så är de bättre att är på en känd större deponi än att de sker lite här o där och kunskapen om var försvinner med markägarens minne....

Användarvisningsbild

Vardon  
gnisten83 skrev:Jag vet att de gräver ner eterniten på deponin men för min del anser jag det är bättre få bort de från byggnader även om de kostar än att bygga in ett känt problem och skjuta problemen framför mej till framtida generationer.
Sen anser jag med att de är bättre att om nu eterniten ska grävas ner så är de bättre att är på en känd större deponi än att de sker lite här o där och kunskapen om var försvinner med markägarens minne....

Så resonerar jag med och den eternit jag hittar passar jag på att bli av med medan det är gratis ( i denna kommun) dessutom tycker jag det blir bättre ju färre tak man har. Nu bygger man in vikten av eternit med vikten av plåt sen vill nån sätta solceller etc

Och är det sen trätak (pärt) under så plockar jag fram kofoten direkt

Men det är svårt att råda när man inte vet alla förutsättningar som nån har. Men jag har sällan ångrat mig att jag gjorde något ordentligt.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:Jag vet att de gräver ner eterniten på deponin men för min del anser jag det är bättre få bort de från byggnader även om de kostar än att bygga in ett känt problem och skjuta problemen framför mej till framtida generationer.

Håller med, man flyttar bara problemet till kommande generationer och skapar ett antal "mini-Teckomatorp" lite här och var. När jag grävde grunden till mitt sågverk var det genom en gammal "hemmatipp", som troligen påbörjades för hundra år sedan. Förutom min egen trehjuling, gamla sängspiraler, nysilverbestick, tandkrämsburk i vitt porslin samt en massa annat smått och gott hittade jag ett antal flaskor med blandat innehåll som fick åka till återvinningscentralen direkt efter att ha provöppnat en flaska :shock:

Det finns faktiskt lagar som tillkommit för att lösa problem och inte bara för att "ställa till det" för befolkningen.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628656 De kommuner som är dyra på mottagning på eternit debiterar ca 1500kr/ton. Eternittak väger upp till 18kg/m2 så det blir med värsta tänkbara förutsättningar inte så farligt dyrt att göra sig av med ett ladugårdtak.

Ovan här nämns brand, det upplevdes som en fördel när det var djur i ladugårdarna att eterniten gick sönder vid brand. Den exploderar nämligen när den blir het och sprider sig över omgivningen.

Jag har sanerat något av mina tak och kommer att ta ett till denna sommaren. Skulle inte få för mig att bygga in ett känt problem.

Torleif  
#629234 Jag som byggare hatar när folk bygger in eternit och annan skit. Förr eller senare är det någon som behöver göra en reparation just där och råkar ut för skiten.
Samma sak när de gräver ned skräp på egen mark. Förr eller senare skall någon bygga någonting eller gräva ett dike just där och så blir det bara elände.

bgl  
#629235 Tack @Torleif för klartext!

Komplettering 13:18
Jag fick just höra skvaller om en bonde som tänker montera solfångare på södersidan av ladugårdstaket.
Utan att fråga den tänkta solfångarleverantören lade han själv först ett plåttak ovan asbesten.
Det blev tvärstopp med solfångarmonteringen, dom vägrade! Nästa steg tv. okänt.

Johan i Hult  
#629358 Vi bytte på vår lada förra våren. Var åxå för och emot att låta eterniten ligga kvar.
Det slutade med en firma plockade ner eterniten och tog hand om den. Slapp närmare 8ton på takbjälkarna (650kvadrat).

Kolla runt vad tipparna ska ha per ton, skiljer väldigt mycket (Kalmar inplastat på pall ca 1500kr/ton och Vetlanda, kastat i kontainer 600kr/ton)
Duk och plåt la vi på själva.

Användarvisningsbild

Skog10  
Torleif skrev:Jag som byggare hatar när folk bygger in eternit och annan skit. Förr eller senare är det någon som behöver göra en reparation just där och råkar ut för skiten.
Samma sak när de gräver ned skräp på egen mark. Förr eller senare skall någon bygga någonting eller gräva ett dike just där och så blir det bara elände.

På lagården här var det tyvärr byggare som övertalade ägarna att lägga plåt och bygga in eterniten. Då innertaket dessutom var och är i dåligt skick så är det inget kul då man inte vet hur mycket damm som spridits invändigt när de borrade i eterniten och man senare måste hantera det. En granne har gjort en liknande lösning. Det är nog lika mycket byggare som driver de här lösningarna.

Användarvisningsbild

Skog10  
Johan i Hult skrev:Vi bytte på vår lada förra våren. Var åxå för och emot att låta eterniten ligga kvar.
Det slutade med en firma plockade ner eterniten och tog hand om den. Slapp närmare 8ton på takbjälkarna (650kvadrat).

Kolla runt vad tipparna ska ha per ton, skiljer väldigt mycket (Kalmar inplastat på pall ca 1500kr/ton och Vetlanda, kastat i kontainer 600kr/ton)

Hur mycket kostade det att låta en saneringsfirma ta ned och hand om eterniten? Vi har en hölada där eterniten ligger direkt på bjälkar och reglar, d v s ladan har inget innertak (man ser eternitskivorna även inifrån höladan). Det är tyvärr inte bara att gå upp och plocka ned dem då det inte finns så mycket att stå på.

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689058 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Nyborg  
Skog10 skrev:
Johan i Hult skrev:Vi bytte på vår lada förra våren. Var åxå för och emot att låta eterniten ligga kvar.

Hur mycket kostade det att låta en saneringsfirma ta ned och hand om eterniten? Vi har en hölada där eterniten ligger direkt på bjälkar och reglar, d v s ladan har inget innertak (man ser eternitskivorna även inifrån höladan). Det är tyvärr inte bara att gå upp och plocka ned dem då det inte finns så mycket att stå på.

När farsan plockade ner eterniten för tjugo år sedan så började han med att vattna ordentligt först. Sedan skruvade han med den bit för bit. Dammade inte mycket då, sedan hur han avyttrade den efter det vete fan, som privatperson brukar man kunna lämna det på återvinningscentralen med vissa restriktioner. Var ju ingen jättestor lagård iofs. 😀

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689068 Lite utanför rubriken men ...
Den typ av reglar som visades i en länk går väl att använda som underlag för att skruva fast en takstege. Sotaren var inte nöjd med min stege som bara hängde i takåsen. Han ville att den skulle ha två fästpunkter och det skulle då passa med två korta reglar.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#689072 Går det inte att fästa den i nederkant? Då sitter den ju fast... Eterniittak är ju svårt att fästa i annars. 😀

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689074 Jag tänkte använda de skruvhål som redan finns och som håller plattorna. Lindabs reglar är ju gjorda för eternittak så de kanske är förborrade med rätt avstånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).