gnisten83 skrev:Jag vet att de gräver ner eterniten på deponin men för min del anser jag det är bättre få bort de från byggnader även om de kostar än att bygga in ett känt problem och skjuta problemen framför mej till framtida generationer.
Sen anser jag med att de är bättre att om nu eterniten ska grävas ner så är de bättre att är på en känd större deponi än att de sker lite här o där och kunskapen om var försvinner med markägarens minne....
gnisten83 skrev:Jag vet att de gräver ner eterniten på deponin men för min del anser jag det är bättre få bort de från byggnader även om de kostar än att bygga in ett känt problem och skjuta problemen framför mej till framtida generationer.
Sen anser jag med att de är bättre att om nu eterniten ska grävas ner så är de bättre att är på en känd större deponi än att de sker lite här o där och kunskapen om var försvinner med markägarens minne....
Torleif skrev:Jag som byggare hatar när folk bygger in eternit och annan skit. Förr eller senare är det någon som behöver göra en reparation just där och råkar ut för skiten.
Samma sak när de gräver ned skräp på egen mark. Förr eller senare skall någon bygga någonting eller gräva ett dike just där och så blir det bara elände.
Johan i Hult skrev:Vi bytte på vår lada förra våren. Var åxå för och emot att låta eterniten ligga kvar.
Det slutade med en firma plockade ner eterniten och tog hand om den. Slapp närmare 8ton på takbjälkarna (650kvadrat).
Kolla runt vad tipparna ska ha per ton, skiljer väldigt mycket (Kalmar inplastat på pall ca 1500kr/ton och Vetlanda, kastat i kontainer 600kr/ton)
Duk och plåt la vi på själva.
Skog10 skrev:Johan i Hult skrev:Vi bytte på vår lada förra våren. Var åxå för och emot att låta eterniten ligga kvar.
Det slutade med en firma plockade ner eterniten och tog hand om den. Slapp närmare 8ton på takbjälkarna (650kvadrat).
Kolla runt vad tipparna ska ha per ton, skiljer väldigt mycket (Kalmar inplastat på pall ca 1500kr/ton och Vetlanda, kastat i kontainer 600kr/ton)
Duk och plåt la vi på själva.
Hur mycket kostade det att låta en saneringsfirma ta ned och hand om eterniten? Vi har en hölada där eterniten ligger direkt på bjälkar och reglar, d v s ladan har inget innertak (man ser eternitskivorna även inifrån höladan). Det är tyvärr inte bara att gå upp och plocka ned dem då det inte finns så mycket att stå på.