Servicebyggnader

Lägga Plåt på Eternittak

58 inlägg 43144 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lägga Plåt på Eternittak

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628488 Hej på er,

Jag får nog göra något åt taket på ladugården snart, verkar som om eterniten börjar bli dålig och skör.

Frågade en snickare och han rekommenderade att helt enkelt bara lägga ny plåt på den gamla eterniten, och på så sätt slippa jobbet med att plocka bort den gamla eterniten. (vilket ju verkar kosta en hel del att göra!?)

Någon som provat detta och har råd och erfarenheter?

Vilka nackdelar har man med denna metoden?
Fördelar?

TS

Re: Lägga Plåt på Eternittak

mooos73  
#628497 Om du gör jobbet som privatperson/egen företagare får du göra nästan som du vill, dock inte damma asbestfibrer till omgivningen.
Om någon firma med anställd personal ska riva eller lägga nytt tak på måste de ha tillstånd för asbestarbeten.
Förstår inte hur det ska bli billigare att lägga ett nytt tak ovanpå då detta arbete innebär borrning/håltagning i det gamla taket och då gäller asbestförordningen fullt ut.
Stor försiktighet måste vidtas vid allt arbete på eternit tak då skivorna blir mkt spröda med tiden så man inte faller igenom.
Jag och en kollega plockade ner ett eternit tak på en ladugård på ca 300 kvm byggyta på drygt en vecka och då följdes alla gällande regler. Det som var största utmaningen var höjden då skyliften inte nådde översta 2 raderna upp mot nock, dom fick vi riva från mobilkran med personkorg.
Kan du göra jobbet med att riva själv finns mkt pengar att spara, ska du lejja för det kommer det kosta flera hundra tusen beroende på hur stor byggnaden är?

tallen100  
#628501 Håller nog med snickaren, och har du sticktak under eterniten så är det ju inga problem att gå på taket. skaffa läkt som passar i plattornas dalar, läckta och lägg på plåt.
Och då har du ju ett bra kondensskydd under plåten, verkar vara vanligt att göra så.
Enkelt och bra :-bd

bgl  
#628510 I princip får fastighetsägaren SJÄLV(ensam) demontera ett eternit/invarittak och lägga skivorna på lastpallar.
All vidaretransport och slutligt omhänderagande ska ske enligt regelverket.
Eternittak tillskrevs från början närmst himmelska egenskaper, bl.a. läktavstånd motsvarande skivans storlek! Att lägga vertikala nya läkt ovanpå det gamla taket har provats i några fall, bärigheten med dagens tunna takplåtar blir bristfällig. Skulle ett försäkringsbolag upptäcka en dylik lösning blir det problem.
Det är inte bara gamla eternittak som är farliga att beträda, på en grannfastighet där ladugården revs redan 20 år efter nybyggnad trampade en arbetare genom taket. Döden blev ögonblicklig men enda trösten för efterlevande hustru och småbarn var att ägaren var ett av landets större industriföretag.
Starka samhällskrafter tvingade fram en ekonomisk lösning som skyddade den avlidnes efterlevande familj fullt ut.

Cat554  
#628524 Spol på vatten, plock det ned og grav det ned på et fuktig stelle Da er det ufarlig. Det er dammet som er farlig. Få skiten av når du har en chans.

mooos73  
Cat554 skrev:Spol på vatten, plock det ned og grav det ned på et fuktig stelle Da er det ufarlig. Det er dammet som er farlig. Få skiten av når du har en chans.

Gräva ner kan man göra om man vill begå miljöbrott....... inget jag skulle rekommendera någon. Kan bli väldigt dyrt om någon missunnsam granne ringer miljökontoret.....
Senast redigerad av mooos73 sön 01 mar 2020, 17:33, redigerad totalt 1 gång.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628541 Kolla med din kommun, hos vissa kommuner kostar de inte stora pengar att deponera eterniten på deras återvinning

tallen100  
#628543 Är det ordentligt tak under eterniten, så begriper ja inte att man ens överväger att plocka av det.
Både onödigt jobb och risk för damm är betydligt större.
Om det däremot inte finns brädtak under eterniten, så är det en annan sak.

haltegarden  
#628550 Lade om mitt ladugårdstak för drygt 15 år sedan. Ladugård byggd 1956, bara eternit direkt på åsarna. Jag lade 45x45 i Dalarna på eterniten, borrade ett hål genom regeln och eterniten. Därefter en 150 mm spaxskruv ner i åsen. Lade därefter vanliga spikreglar som plåten skruvades i.
Här funkat väldigt bra, nu ligger där även solpaneler på ena sidan.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628560 En aspekt väldigt få tänker på är att det efter ett hus med eternittak brunnit så kan man bli ålagd att göra en jäkla dyr sanering efter konstens alla regler.

Alla som har eternit, inbyggd eller ej, bör verkligen se till att ha bra försäkrat. :-b

bgl  
#628562 Gäller också att hitta ett försäkringsbolag som vill ta den typen av skada!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bgl skrev:Gäller också att hitta ett försäkringsbolag som vill ta den typen av skada!

Den som först nämnde det för mig var en försäkringssäljare på Dina, kanske detta är deras "USP" 😁
....eller så gick jag bara på nåt säljsnack. :oops:

tallen100  
#628567 Eternit är väl inte särskilt ovanligt i varken väggar och tak på gamla hus och uthus, så det där låter lite konstigt :???:

tallen100  
#628569 Och en eternitplatta kan väl inte vara farligare om den ligger på marken eller om den ligger på ett tak, det är väl själva dammet som är farligt..

jannee  
#628580 Är ett förbannat lustigt resonemang dessa miljöförespråkare håller sig med.
När du väl kommer till återvinningen (sopstationen) får du tippa av det ,därefter gräver de ned eterniten bland det andra icke återvinningsbara, just så går det till - har själv varit med om det.
Det ingen vet om far ej heller ingen illa av.
Om du gräver ned eterniten på din egen mark gör den inte mer "skada" än om sopstationen gör det - ELLER :?:
Jag skulle i alla fall lyda Tallen och täcka taket med plåt OVANPÅ eterniten.
Snabbast, billigast och troligtvis absolut bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).