Servicebyggnader

Service på brandsläckare

10 inlägg 5609 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Service på brandsläckare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624623 Ja de står att man ska serva brandsläckare med viss intervall, men vad görs egentligen vid service på släckarna?
Då tänker jag på auktoriserade företag som jobbar med detta åt tex industrier, jordbruk etc



   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på brandsläckare

hemhuggare  
#624627 Den erfarenheten jag har är att de kollar att mätaren står på grönt,vänder upp o ner på släckaren,klistrar på en ny datumlapp,och sen det viktigaste skickar en FAKTURA 😤

Avatar Fallback

Re: Service på brandsläckare

Avslutat-02  
#624628 Fyller de inte på trycket i släckaren?
Det fick då jag lära mig att man skulle göra..

Jag brukar byta på brandstationen...
De tar 250 kr för en begagnad som är serverad. :-bd

Avatar Fallback

Re: Service på brandsläckare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624635
hemhuggare skrev:Den erfarenheten jag har är att de kollar att mätaren står på grönt,vänder upp o ner på släckaren,klistrar på en ny datumlapp,och sen det viktigaste skickar en FAKTURA 😤


Som sagt. Det är det enda som går att göra med dem. Vända upp och ner och skaka runt pulvret så det inte klumpar sig. Kolla så trycket finns kvar.

Användarvisningsbild

Re: Service på brandsläckare

skogsjan695xl  
#624637 En brandsläckare ska väll bytas var 5e år, vid en brandbesikting på maskin så kollar man mätaren att den är på grönt, skakar runt den så man hör att det rör sig inuti. Är det en klump i botten kan man ganske slå den lätt mot nått så det släpper. Men som sagt, de ska bytas efter 5 år.
Min maskin gick precis igenom besiktningen pga gamla skäckare.

Användarvisningsbild

Re: Service på brandsläckare

Göt  
#624664 Har gått på brandskyddsutbildning ganska nyligen och där rekommenderade dom att köpa nya släckar istället för att fylla dom igen då det är billigare att köpa nya än vad servicen kostar. De billiga som finns på varuhusen duger gott enligt dom.

Användarvisningsbild

Re: Service på brandsläckare

Kse  
#624668
hemhuggare skrev:Den erfarenheten jag har är att de kollar att mätaren står på grönt,vänder upp o ner på släckaren,klistrar på en ny datumlapp,och sen det viktigaste skickar en FAKTURA 😤


Ja dom borde gör jobbet gratis! 😉

Användarvisningsbild

Re: Service på brandsläckare

Stampep  
#624687
Göt skrev:Har gått på brandskyddsutbildning ganska nyligen och där rekommenderade dom att köpa nya släckar istället för att fylla dom igen då det är billigare att köpa nya än vad servicen kostar. De billiga som finns på varuhusen duger gott enligt dom.


Det känns ju riktigt miljövänligt🤔
Vad gör man med gamla brandsläckare? Finns det nån typ av retursystem eller är det rätt ner i skrotbingen bara?

Avatar Fallback

Re: Service på brandsläckare

Avslutat-02  
#624689 Lämna in dem till brandstationen...
De tömmer och fyller på med nytt pulver/skum och fyller på trycket.

Brukar sälja dessa begagnade...
En brandsläckare är och ska hanteras som miljöfarligt avfall...ej att slänga i skrothögen...jag råkade få med en sådan i majbrasan en gång....jösses vilken smäll.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Service på brandsläckare

LL Trollet  
#625224 Dom kollar så tryckmätaren fungerar, skakar lös pulvret och kollar datum märkningen. Så det kan du göra själv. 10 år tror ja det är så ska dom bytas. Själv har jag service avtal för att det ska bli gjort. Jag har ett tiotal släckare och vill inte bli stående för att jag glömt att kolla dom eller fixa ny.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).