Servicebyggnader

Slipa betonggolv

6 inlägg 7741 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipa betonggolv

Sture Andersson  
#587396 Gjöt en betongplatta i måndags ,resultatet blev inte helt hundra . Vi hade problem med glättaren ,verka som det var obalans i den ,hur vi än gjorde blev det ränder när vi glätta .Nu till min fråga nån som sitter inne med kunskaper om att slipa betonggolv ,reperna är inte över hela golvet utan lite här och där ,reperna är inte jättedjupa utan 1-2 mm. Om jag slipar bara där reperna är kommer golvet se konstigt ut
då? Blir det olika struktur då eller syns inte det är när golvet bränt färdigt.Och vad ska jag slipa med ,och ska jag behandla golvet efter med något och i så fall vad?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa betonggolv

Seb macahan  
#587415 Vad vill du uppnå med slutresultatet? Färdigt "polerat" golv inomhus (villa)?
Glättaren var säkert i sin ordning, men det är svårare än vad många tror (om du inte har erfarenhet). För blöt, för torr, för grov betong spelar stor roll och vilken vinkel du kör på bladen i olika skeden.
Att polera en betongyta till att bli vad "folk" vill ha i sin villa d.v.s polerat betonggolv kräver flera olika maskiner och ganska mycket "hantverk". Ska du "bara" slipa golvet jämnt hade jag hyrt en betongrivare/slip. Men har du repor på 2mm ska du nog förbereda dig på en ganska saftig hyra pga slitaget på slip trissan.
Körde du med rondellen i slutfasen av glätt ingen?

Avatar Fallback

Re: Slipa betonggolv

Sture Andersson  
#587422
Seb macahan skrev:Vad vill du uppnå med slutresultatet? Färdigt "polerat" golv inomhus (villa)?
Glättaren var säkert i sin ordning, men det är svårare än vad många tror (om du inte har erfarenhet). För blöt, för torr, för grov betong spelar stor roll och vilken vinkel du kör på bladen i olika skeden.
Att polera en betongyta till att bli vad "folk" vill ha i sin villa d.v.s polerat betonggolv kräver flera olika maskiner och ganska mycket "hantverk". Ska du "bara" slipa golvet jämnt hade jag hyrt en betongrivare/slip. Men har du repor på 2mm ska du nog förbereda dig på en ganska saftig hyra pga slitaget på slip trissan.
Körde du med rondellen i slutfasen av glätt ingen?

Det ska bli en verkstad så det ,så kraven är inte jättestora men jag hadde ju hoppas på lite bättre.
Din tanke om grov betong har jag med ,för betongfabriken tyckte jag skulle ha grov betong bara för att jag skulle sköra traktor på det .Reperna är ju som kammar ,så jag behöver ju bara slipa ner topparna .Din fråga om jag körde med rondellen(Den plana skivan) i slutfasen ,så är svaret nej .
Vad tror du om att slipa fläckvis ,kommer det se konstigt ut ,och tycker du att jag ska behandla golvet med något efter jag slipat .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa betonggolv

Seb macahan  
#587551 Grov betong i sig är egentligen inget större bekymmer så länge den är tillräckligt blöt när den levereras. Ofta blandas grövre betong lite mer torr så att inte ballasten (sten) sjunker när du slodar eller vibbar den. Jag tycker du ska låna en maskin och mäta slipstiften innan du börjar. Fråga vad det kostar per mm nedslitet stift/stål. Prova en yta tills du är nöjd och mät hur mycket som gått åt. På så vis vet du vad hela ytan kommer o kosta i hyra och din tid. Ett tips kan vara o blöta ytan under tiden du slipar, det ryker mindre och sliter stiften mindre, enda nackdelen är att det hugger lättare, men precis som glättare är det lite hantverk bakom o köra dessa maskiner. Lagom mycket tryck (lite tryck) och låta maskinen arbeta sig fram (inte puttra o dra). Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Slipa betonggolv

Sture Andersson  
#587704
Seb macahan skrev:Grov betong i sig är egentligen inget större bekymmer så länge den är tillräckligt blöt när den levereras. Ofta blandas grövre betong lite mer torr så att inte ballasten (sten) sjunker när du slodar eller vibbar den. Jag tycker du ska låna en maskin och mäta slipstiften innan du börjar. Fråga vad det kostar per mm nedslitet stift/stål. Prova en yta tills du är nöjd och mät hur mycket som gått åt. På så vis vet du vad hela ytan kommer o kosta i hyra och din tid. Ett tips kan vara o blöta ytan under tiden du slipar, det ryker mindre och sliter stiften mindre, enda nackdelen är att det hugger lättare, men precis som glättare är det lite hantverk bakom o köra dessa maskiner. Lagom mycket tryck (lite tryck) och låta maskinen arbeta sig fram (inte puttra o dra). Lycka till!

Fick ett tips i dag på ett proffs på betongslipning ,ringde upp honom och rådfråga lite ,han mena att det skulle bli dyrt för mig att hyra en betongslip och göra det på egen hand .Han erbjöd mig ett pris slipat och färdigbehandlat med Lithurin 100kr m2, det är 86 m2 .Måste säja att det lockar kommer säker bli riktigt bra ,om jag slipar på egen hand så kommer jag säkert få ett sämre resultat .Även om det blir billigare .Om jag ska lägga pengar på det så vill jag ju att det ska bli riktigt bra annars kan jag ju lika gärna försöka blunda för ojämnheterna.Det är ju sura pengar men i bland går saker i diket och det är bara att gilla läget ,min fru som känner mig säjer rätta till det du kommer reta dig på det hela tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipa betonggolv

Tralsmo  
#587716
Sture Andersson skrev:
Seb macahan skrev:Grov betong i sig är egentligen inget större bekymmer så länge den är tillräckligt blöt när den levereras. Ofta blandas grövre betong lite mer torr så att inte ballasten (sten) sjunker när du slodar eller vibbar den. Jag tycker du ska låna en maskin och mäta slipstiften innan du börjar. Fråga vad det kostar per mm nedslitet stift/stål. Prova en yta tills du är nöjd och mät hur mycket som gått åt. På så vis vet du vad hela ytan kommer o kosta i hyra och din tid. Ett tips kan vara o blöta ytan under tiden du slipar, det ryker mindre och sliter stiften mindre, enda nackdelen är att det hugger lättare, men precis som glättare är det lite hantverk bakom o köra dessa maskiner. Lagom mycket tryck (lite tryck) och låta maskinen arbeta sig fram (inte puttra o dra). Lycka till!

Fick ett tips i dag på ett proffs på betongslipning ,ringde upp honom och rådfråga lite ,han mena att det skulle bli dyrt för mig att hyra en betongslip och göra det på egen hand .Han erbjöd mig ett pris slipat och färdigbehandlat med Lithurin 100kr m2, det är 86 m2 .Måste säja att det lockar kommer säker bli riktigt bra ,om jag slipar på egen hand så kommer jag säkert få ett sämre resultat .Även om det blir billigare .Om jag ska lägga pengar på det så vill jag ju att det ska bli riktigt bra annars kan jag ju lika gärna försöka blunda för ojämnheterna.Det är ju sura pengar men i bland går saker i diket och det är bara att gilla läget ,min fru som känner mig säjer rätta till det du kommer reta dig på det hela tiden.



Helt rätt tänkt.

Om golvet inte blir bra kommer du å reta dej på de varenda gång du ser det.
Kostnaden för å fixa det så det blir bra glömmer du om ett tag.
Så ä de för mej alla fall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).