lör 28 okt 2017, 20:59#478632
Hema skrev:Se bara till att ha ett dike runt om med avrinng, annars har du nog snabbt gjort dig en bassäng i detta höstväder. Placera dock inte diket närmare än 30cm, annars risk att det kommer för nära. Tältspikarna bör användas, annars kan benen till stålskelettet bli som bambi på hal is, om du får lite vikt av exempelvis snö på tälttaket. Det blir en avvägning hurvida man vill göra hål på markduken. Alternativt lägga en bräda i ditt fall på 4m och fästa med spik/skruv, så benen står fast. Vajer eller rep borde också funka.
Själva tältet kommer stå på en liten fyll ca 5 cm över omkringliggande mark i "framkant" och ca 15 cm över i "bakkant". Men jag ska nog som du säger göra ett dike på var sida av tältet.
Jag kommer spänna ihop tältet i bakkant med spännband då jag bara kommer använda den främre porten på tältet. Där kanske jag ska sätta en vajer i nederkant med vajerlås och grus över så den inte fastnar i traktorns kedjor. Men det har ingen betydelse om markplasten är 15 cm under ytlagret i tältet? Är man tvungen använda speciell såkallad byggplast eller räcker det med täckplast från exempelvis pelletspallar? Den är ganska tjock ändå tycker jag. Eller ska jag ha ren markduk?
Ni får ursäkta mig men jag är så okunnig på det här
Lycklig pessimist.
Om man utgår från att allt går åt helvete kan man ju inte bli mer än positivt överraskad.