Servicebyggnader

Hur ska man tänka om takbyte?

10 inlägg 9534 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ska man tänka om takbyte?

Sunflower68  
#560604 På gården finns en gammal ladugård med tegeltak. Ska man byta ut trasigt tegel eller lägga plåttak? Rent spontant känns tegeltaket mer tilltalande. Finns det några bidrag att söka? EU? eller nationellt?

Tack för tankar och trevlig fredag



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

Vardon  
#560606 Hur är taket för övrigt? Jag skulle ju inte byta ett tag för en trasig tegelpannan. Men behöver jag byta 5 om året + en i varje fotspår när jag gått upp så hade jag ialla fall bytt pannor...

En fördel tycker jag med plåt är att det är väldigt mycket lättare. Och det ialla fall jag förvarar tenderar att väga mer nuförtiden.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

Stampep  
#560613 Jag kommer byta till plåt på logen, men då är det såpass dåligt att jag kommer få byta hela taket för att få det att hålla mer än 1 vinter i taget plus att jag måste lyfta och räta hela logen vilket borde vara lättare att göra utan tak. Känns som ett plåttak går fortare att lägga och borde bli billigare?
Tegel är ju klart snyggast dock

Avatar Fallback

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560623 Vill du klättra på ett tegeltak om 10år?
Vi bytte från eternittak till svart plåt. På ekonomibyggnader är plåt ok
Kostnad är avdragbar för ekonomibyggnader.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

jannee  
#560636 Jag tog anbud på att lägga om taket på ladugården, är för närvarande eternit.
Tror inte att det ekonomiskt försvarbart att rikta upp taket och lägga på nytt ytskikt.
Anbudet närmade sig nämligen 7 siffrigt :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

Grålle52  
#560638 Har aluminiumplåt. Ser lika fint ut idag som -57 när det sattes upp

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

stackenas  
#560640 Lade om mitt ladugårdstak häromåret. Var eternit som vi lät ligga kvar och lade hattprofil i spåren. Sedan 45x70 och svart stålplåt. Men lär inte gå att göra på samma sätt om det är tegel, svårt att skruva genom.

Släng av teglet och grunda en traktorväg etc med det vetja👍

Avatar Fallback

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560702 Ekonomiskt går det inte motivera något annat än plåt.
Har sedan 2013 bytt runt 700m2 tegel mot plåt på gården och nu är det bara tegel kvar på bostadshusen. Under denna och nästa sommar byts även eterniten ut på de sista ekonomibyggnaderna och då lär jag passerat 1000m2 tak.

Har du tegel så är det sannolikt att det är äldre än 60-70 år och frågan du ska ställa dig är hur mycket jobb du vill lägga på något som troligen är helt uttjänt inom 20 år?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

Cat554  
#560703 Har du tegel så är det sannolikt att det är äldre än 60-70 år och frågan du ska ställa dig är hur mycket jobb du vill lägga på något som troligen är helt uttjänt inom 20 år?[/quote]

Samme erfaring. Skal skifte et plåttak, og legger ny tegel, svartglasert.
Plåt hør til på veggen, taket skal være tegel. Siste omlegging betalte jeg samme pris pr. kvadratmeter for glasert tegel som for plåttak med kondensskydd, men dyrere å legge.
Vær ikke redd for vikten. Snølasten er her beregnet til 350 kg/m2, tegel veier 30. Betyr knappast nogot.
OH

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man tänka om takbyte?

Arvid0  
#560718
Sunflower68 skrev:På gården finns en gammal ladugård med tegeltak. Ska man byta ut trasigt tegel eller lägga plåttak? Rent spontant känns tegeltaket mer tilltalande. Finns det några bidrag att söka? EU? eller nationellt?

Tack för tankar och trevlig fredag
beror ju på hur stort taket är och hur skicket är på läkt och ev undertak. harxdu extra pannor aå det räcker? kolla hos länsstyrelse eller museum om det finns bidrag. man brukar kunna få bidrag till "historiska" byggnader för att bevara dom. dock brukar du inte få mer i bidrag än att det täcker merkostnaden mot att lägga plåt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).