Servicebyggnader

Takstolar

19 inlägg 7147 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Takstolar

Sture Andersson  
#559469 Hej har börjat med grunden till en mindre verkstad ,tänkte invändigt mått 7,20 -12 m.
Tänkte ta den lätta vägen och köpa färdiga takstolar .Nån som har lite tips om var man köper.
Kolla lite på nätet ,verka som det är svårt måttbeställa .Att jag vill ha 7,20 har med att jag tänkte det skulle passa bra med måtten på skivorna invändigt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Takstolar

hlb  
#559481 Det är inte bara den lätta vägen utan oftast också den billigaste. För ca 10 år sedan betalade jag 1300:- st för fribärande 15 m spännvidd hos lokal leverantör. Stämplat virke också. Gör man av eget vill man kanske gå upp en dimension för att vara säker.

Avatar Fallback

Re: Takstolar

Sture Andersson  
#559491
hlb skrev:Det är inte bara den lätta vägen utan oftast också den billigaste. För ca 10 år sedan betalade jag 1300:- st för fribärande 15 m spännvidd hos lokal leverantör. Stämplat virke också. Gör man av eget vill man kanske gå upp en dimension för att vara säker.

Det lät billigt även om det var 10 år sen ,om jag vill ha halva spännvidden borde det gå hitta för 1300 nu .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takstolar

T Landström  
#559542 Ta kontakt med närmsta bygghandel. De borde kunna hjälpa dig med en offert.

Avatar Fallback

Re: Takstolar

wigge  
#559550 Annars kan du pm:a mig så ska jag hjälpa dig med både pris och ritning.

Avatar Fallback

Re: Takstolar

Sture Andersson  
#559618
wigge skrev:Annars kan du pm:a mig så ska jag hjälpa dig med både pris och ritning.

bygger du takstolar ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Takstolar

wigge  
#559664 Hej
Jobbar som konstruktör av bland annat takstolar.

Avatar Fallback

Re: Takstolar

Sture Andersson  
#559671
wigge skrev:Hej
Jobbar som konstruktör av bland annat takstolar.

Om jag ska bygga takstolar kunde det ju vara intressant ,men att beställa takstolar från Norrbotten ner till Skara verkar dyrt .
Men om jag får för mig bygga ,så är jag intresserad .Har sågat virke som jag tänkte använda till det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Takstolar

wigge  
#559678 Vi har även produktion i Tanum, kanske är närmre Skara.

Avatar Fallback

Re: Takstolar

Sture Andersson  
#559686
wigge skrev:Vi har även produktion i Tanum, kanske är närmre Skara.

Ja så är det ,typ 15 mil . Måtten på verkstan är 7,6 utvändigt 12,4 längd utvändigt taklutning 27 grader
snözon 2,5 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Takstolar

Brorsan  
#559688 Jag har lite lösa tankar på att bygga en hall, ca 10 x 20 m,
funderar på att bygga asymetriska takstolar med 45 graders lutning på sydsidan och 15 - 25 grader åt norr för att inte få den så hög. Tänkte på solceller och värmeslingor.
Tror ni det är en vettig ide forumvänner?
Olle

Användarvisningsbild

Re: Takstolar

Tjippen  
#559876 17 euro/m spännvidd exkl moms fick jag offert på för ett par veckor sedan. Max spännvidd 20m :-bd
// JG

Avatar Fallback

Re: Takstolar

Sture Andersson  
#559898
Tjippen skrev:17 euro/m spännvidd exkl moms fick jag offert på för ett par veckor sedan. Max spännvidd 20m :-bd
// JG

Ok var det på Åland,låter ju väldigt billigt 7,6x17 euro=129,2 =1300 kr x11stolar=14300

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takstolar

Tjippen  
#559965 Japp, men exkl moms fritt fabrik.

Avatar Fallback

Re: Takstolar

wigge  
#559980 Hej Sture !

Har du en mailadress så kan jag skicka dig en offert?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).