#514251Troligen kalkbruk, släpper det lätt från murstenarna? Det är viktigt att du inte putsar med ett bruk som har högre hållfasthet än det befintliga bruket.
#514551Kan ni utveckla det lite mer om olika typer av murbruk ? Delar problemet med frågeställaren. Har ladugårdsväggar som bruket släppt ifrån. Väggar som är byggda av natursten och det bruk jag inte vet vad är. Och putsade med samma vita bruk som är relativt lätt att mejsla bort bitar av.
Famag skrev:Kan ni utveckla det lite mer om olika typer av murbruk ? Delar problemet med frågeställaren. Har ladugårdsväggar som bruket släppt ifrån. Väggar som är byggda av natursten och det bruk jag inte vet vad är. Och putsade med samma vita bruk som är relativt lätt att mejsla bort bitar av.
Lite förenklat kan man säga att de olika bruken är olika elastiska... Finns väl 3 olika cementbaserade murbruk A, B och C bruk... A bruk blir hårdast när det brunnit och C bruket är mest elastiskt...eller om det är tvärtom. När det kommer till kalkbruk så vet jag inte hur det ser ut.
#514570Det finns lite olika typer som används, beror lite på vilket år det gjordes. Antingen är det en ren kalkputs, (finsand, torrsläckt kalk och vatten t ex) Kan också vara kombinerat kalk/cement i bruket, KC. Släpper bruket lätt från stenarna är det troligast kalkbaserat, cementbaserat brukar nypa fast bättre. Inte så vanligt med rent cementbruk förr i tiden. Det som är viktigt är att man inte putsar med ett bruk som har högre hållfasthet än det befintliga, då släpper det. Casco "husfix" är ett exempel på lagning om brukar misslyckas...
#514614Kan nog konstatera att det med all säkerhet är kalkbruk. Byggår 1904. Vad är det jag ska köpa och blanda för att få till "kalkbruk" som jag kan putsa med. Finns det kunskap här på forumet ?
#514633Som tidigare skrivits är det elasticitet och eller hårdhet som avgör. A-E, varav d och e är kalkbruk. Byggt på 1900 talet så borde det vara c eller d bruk. Är det sockel eller fasad på låda hade jag nog försökt med c bruk.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).