Servicebyggnader

Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

15 inlägg 7257 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

phh  
#502283 Har tänkt en del på att köpa ett attefallshus till skogen utan fast el men med solceller, stirlingmotor. gas med batteri etc för att kunna övernatta, ha för ombyte lunchrast etc. Är det genomförbart ? Eon vill ha 300 000 kr för elanslutning så det finns ju utrymme för en del utrustning. Har någon försökt eller funderat på med detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502318 Kikat på Inresol? Deras hemsida är rätt kackig men de har tagit fram ett mini kraftverk som ger både el och värme med en pelletsdriven Sterling motor. Kostar runt 150 000

Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502329 Kan du inte övernatta utan el? Vart är världen på väg? :grin: Vedkamin, stearinljus, ficklampa, batteriradio.

Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

t4bb3  
#502348 Tänker också att du borde klara dig på en vedkamin, ev. solceller och batteri om du måste ha el. Alternativt litet el-verk för att ladda mobil om det måste laddas.

Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

phh  
#502354 Tack för synpunkter. Jag har läst Inresol hemsida men ser inga referensobjekt på den. El förefaller enklare än ved o gasol mm. Det ska ju fungera hjälpligt även när man inte är där, om man plötsligt får möjlighet till ett röjnings pass. Det löser bekvämt värme, toalett och dusch, larm mm. Textilier mår bättre av lite grundvärme med lägre luftfuktighet. Batterier kommer att bli ännu mer effektiva inom en nära framtid vilket gör att man bör kunna ackumulera el från solceller billigt. Datorn kan vara med om man som fritidsskogsbonde behöver arbeta med sitt vanliga arbete mm. Samtidigt är det intressant att se hur man billigast möjligt kan få till detta. Ser därför fram mot fler funderingar, gärna kritiska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

halvproffs  
#502355 I min jaktstuga har jag vedspis och fotogenkamin som komplement till natten om det är rejält kallt. Sen har jag solel som fungerat perfekt i många år. Kostade 495:- när jag köpte det kitet. Cigarettändareuttag har jag så jag kan ladda mobil etc.Har aldrig märkt att textilier tagit stryk däremot kan det vara kyligt i sängen första natten.

Användarvisningsbild

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

Chris983  
#502358 Du skriver att du vill ha toa o dusch. Det kräver ett ganska avancerat avlopp och kostar därefter. Vilket gör att det låter som du är på jakt efter sommarstuga.

För egen del har mina planer varit att om jag köper mark långt hemifrån införskaffa en husvagn. Då är allt löst, bara ta med batterierna o ladda när man åker hem.

Användarvisningsbild

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

Vardon  
#502381 Hum med vatten och avlopp blir det ju snart en ganska dyr historia ialla fall. Med de kraven hade jag betalat de 300 000 kr för att få el. Främst för att få det enkelt så jag slipper så mycket underhåll. En luft-luft värmepump, styrning via app för att övervaka temperaturen etc.

Det jag hade gjort är att skippat vattendelen. Då gör det ingenting om det blir strömlöst oavsett lösning. Vedkälla och en källa som kan sköta sig själv under natten, fotogen / gasol. Ev kompletterat med kolmonoxidvarnare / låg syrehalt.

Helst en vedspis för att sköta den enklare matlagningen.

Lite solceller för att kunna köra mobilladdaren, padd-laddaren och en datorladdare samt en kompressor kyl/frys på sommaren.

Ett elverk för att kunna dra en micro om man vill ha mat snabbt (det har jag på min skogskoja).

Att ha stugan uppvärmd sådär och jag förmodar ganska långa perioder oanvänd blir ändå bara en inbjudan till råttor och annat.

Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

phh  
#502386 Jag hade tänkt mig en eltoalett som inte kräver avlopp och enbart regnvatten. Värme utan att vedelda eller motsvarande är nog svårt att få enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

Sne4  
#502391 Har du funderat på förbränningstoalett om du funderar på att ha tillgång till gas?
Då klarar du dig utan både el och vatten till toan.
Ett exempel från en snabb sökning: https://www.incino.se/sv/forbranningsto ... stfri.html

Även jag hade satsat på så enkelt som möjligt. Ta med vatten dit, vedspis för värme och mat. Lite solceller och batterier för led belysning och att kunna ladda elektronikgrunkor och kanske surfa på datorn på skogsforum på kvällarna :d - och såklart se till att byggnaden är gjord för att klara att stå ouppvärmd.

Användarvisningsbild

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

Bax  
#502396 300kkr? Hur långt är det till närmaste el?

Utedass har ju funkat i generationer, varför inte nu?
Det finns ju SMS-styrda gasolkaminer som går på 12V.
Solcellssystem, vedkamin, gasolspis. En källa finns säkert i närheten alternativt ta med vatten hemifrån.
Solarventi har jag aldrig testat själv men sägs hålla fukten borta när husen står tomma.
En vedeldad bastu i separat hus så kan du lösa duschen där, campingdusch alternativt 12V-driven pump.

Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502410 Notera att ett Attefallshus är bygglovspliktik om man väljer att uppföra det utanför det ordinarie bostadshusets närhet. Annars låter det som ett roligt projekt med off grid.

Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

phh  
#502427 Jag får kolla det där med bygglovsplikt. Det är ju en byggnad i skogsbruket. Det bör räcka om den huvudsakligen är ägnad för rörelsen dvs det borde vara möjligt att kunna övernatta utan avlopp utan att det betraktas som fritidshus om det är som Atterfall eller mindre. I så fall kanske den inte är bygglovspliktig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502483 Ja, det kanske kan gå igenom med endast bygganmälan om du kan koppla det till skogsbruket. Jag tror det kan vara bra att inte nämna just ordet Attefallshus då det lät tolkas som om att man vill utnyttja den lagstiftningen. Tror det är lättare om man benämner det som omklädningsbod/rastkoja. Tror även det kan bli smidigare om du utelämnar att nämna att du tänkt övernatta. :-) Åt andra sidan så kanske ett bygglov inte är allt för krångligt att få.

Avatar Fallback

Re: Hur få bra lösningen för arbetsbod off grid?

t4bb3  
#502527 För att klara dig på bygganmälan så ska det egentligen inte vara möjligt att övernatta i stugan. Tror det smidigaste är att bygga en stuga på en traktorvagnschassi. Så det är "flyttbart".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).