Servicebyggnader

Ja då var det dags att ta tag i renovering.

21 inlägg 12849 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ja då var det dags att ta tag i renovering.

husqvarna_med_sthil  
#491562 Man kommer inte undan och nu har de här hemma börjat muttra lite att det kanske är dags att börja göra någonting åt byggnaderna och först ut blir nog ladugården, den del där djuren en gång var. Murade väggar, betonggolv och ett riktigt risigt innertak av halvrötna brädor. Det kommer bli verkstad där jag ska kunna ha värme vid de tillfällen jag vill vara där. Finns även en murad skorsten med ett rör i.

Det är planerat att börja till våren. Golvet behöver göras något åt. Plattan på ena sidan om skitrännan är helt jämn, rak och intakt och jag anser inte att jag behöver göra något där men på andra sidan har golvet gett vika och fått formen av ett U. Nu är ju frågan om man behöver bila bort hela plattan på den sidan, känns som att det är säkrast så man får ett bra underlag, gjuta direkt ovanpå blir nog svårt att få bra och man vet ju inte om det så att säga har sjunkit klart. Sedan måste jag få reda på hur det fungerar att gjuta mot en befintlig platta, kanske behöver jag borra in armering i den, har för mig att det är så man gör. Ytan är på den del som behöver gjutas 4 X 7 meter. och totala golvytan är 8 X 7 meter.

Bara jag blir säker på hur jag ska börja och hur saker ska göras kan jag börja bila bort det gamla golvet som gett sig. Jag kommer att få ta ut och in massor för hand med skottkärra då inget annat lämpligt går in.

Taket river jag ner, kontrollerar reglarna och tänkte mig gips där. På så sätt får jag ett rum som inte är så känsligt för brand.

Bävar inför jobbet, det kommer bli trevligt när det är klart men det gör sig inte själv. Man kan ju alltid trösta sig med att så fort det är klart kommer nästa byggnad :d

Vilken typ av bilmaskin ska jag använda, är det att hyra en cobra som gäller eller finns bättre, mindre tunga alternativ ?

Åsikter, tips, förslag eller råd ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

Brorsan  
#491571 Det här blir spännande att följa. Jobbigt att börja sådana renoveringar men roligt att få fräscha byggnader på gården.
Du får ta lite bilder, fel mycket bilder, så vi får följa med på resan. Lycka till! :-bd

Plattan som har givit sig, ligger den i samma plan son det hela golvet?
För bilning skulle jag hyrt/ lånat kompressor + bilmaskin.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

Bax  
#491601 Det här ska jag följa..... :-BD

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

husqvarna_med_sthil  
#491604
Brorsan skrev:Det här blir spännande att följa. Jobbigt att börja sådana renoveringar men roligt att få fräscha byggnader på gården.
Du får ta lite bilder, fel mycket bilder, så vi får följa med på resan. Lycka till! :-bd

Plattan som har givit sig, ligger den i samma plan son det hela golvet?
För bilning skulle jag hyrt/ lånat kompressor + bilmaskin.
Olle


Jo det ser ut som att den har legat i samma plan.

Ja jag hoppas jag kan börja snart, många viljor här hemma och det far och flygs i önskemålen. Ska försöka få till lite hjälp på det här så jag slipper göra allt själv. Betongen blir det ju förstås utkörning på men det är skönt att ha extra händer och även en till hjärna :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

ulfgustav  
#491609 Hej gjorde något liknande för ett antal år sedan, kort kan jag berätta:
Förankrade och satte trästöttor och riktade under hela husdelen.
Satte därefter igång med att riva väggarna, grävde ur och göt kantbalk. Reglade upp för alla väggar.
Därefter bilade jag och lastade ut detta, avjämnade isolerade armerade samt göt nytt betonggolv. Anlitade betongbil med långränna i detta skede för att få in betongen i huset.
Därefter blev det träarbete. För min del så var taket i ganska god ordning, men riktade det med ett par invändiga bärlinor samt ett par stolpar, samt klädde det med skivor.
Du kanske fick något tips från min beskrivning.
Lycka till, en jäklas massa timmar blev det, men nöjd med resultat

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

torbjorn_2150  
#491648 Jag renoverade en f.d. liten, med betoning på liten, ca 35 m2 timrad ladugård, men med sammanbyggd lite större "lada", för många år sedan.
Betonggolvet var inte svårt att bila bort med elektrisk bilmaskin, och slägga, bara fodertråget var väldigt hårt och tungt :-) Jag avlastade hörnstolparna, kapade en i taget, rev bort den mycket primitiva stensockeln, göt ny balk runtom, och göt nytt golv inuti. När jag rivit bort allt timmer, och bara stolpar var kvar gick det att rikta upp huset med 2 wire-spel. Sedan blev det reglade, isolerade väggar.
Jag gjorde detta själv, men jag inser nu att jag var både starkare, och mera riskbenägen. Slutsats1, ta så mycket hjälp det går!
Nu har jag en mycket trevlig liten handverkstad som är lätt att hålla uppvärmd. Slutsats2. Extra utrymme är guld värt!
Lycka till, speciellt att hitta tid.... Berätta gärna hur det går framåt.

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

Brorsan  
#491678
husqvarna_med_sthil skrev:
Brorsan skrev:Det här blir spännande att följa. Jobbigt att börja sådana renoveringar men roligt att få fräscha byggnader på gården.
Du får ta lite bilder, fel mycket bilder, så vi får följa med på resan. Lycka till! :-bd

Plattan som har givit sig, ligger den i samma plan son det hela golvet?
För bilning skulle jag hyrt/ lånat kompressor + bilmaskin.
Olle


Jo det ser ut som att den har legat i samma plan.

Ja jag hoppas jag kan börja snart, många viljor här hemma och det far och flygs i önskemålen. Ska försöka få till lite hjälp på det här så jag slipper göra allt själv. Betongen blir det ju förstås utkörning på men det är skönt att ha extra händer och även en till hjärna :smile:


Jag skulle nog göra som du tänkt: Bila, borra i järn, armera gjuta.
Det blir väl inga tunga grejor därinne. Spar så mycket av det gamla som möjligt, det brukar bli dyrt i slutändan ändå.
Var försiktig när du packar makadam därinne så du inte trycker ut väggmurarna.
Gräv inte ur så mycket att du får bassäng under plattan- dränering eller tar bort stöd för murarna.
Det var en balansgång när jag grävde ur min lagård. Det var mycket lera men grunden hade legat still sen ny, ca 1850.
Olle

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

Hema  
#491688 Om du är nöjd med halv plattan, så bila sönder den dåliga delen och slå sönder de större bitarna. Sedan armering och ny betong över allt. Ser ingen anledning till att köra ut allting om du inte vill ha isolerat golv.

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

husqvarna_med_sthil  
#491723
Hema skrev:Om du är nöjd med halv plattan, så bila sönder den dåliga delen och slå sönder de större bitarna. Sedan armering och ny betong över allt. Ser ingen anledning till att köra ut allting om du inte vill ha isolerat golv.


Faktiskt att jag också tänkte på det, ta ner det lite och låta det ligga jämna till lite så armeringen går att sätta och sedan på med betong. Jag tror jag armerar ordentligt med nät, järn emellan och ytterligare ett nät så man får en konstruktion som håller och inte viker ner sig... ska bli intressant att se hur det var armerat sedan tidigare då det tillåtits sjunka på mitten och gjorts ett u av plattan. Det är ju på den delen där inte djuren stod så jag misstänker att man sparat in på krutet. Det är hemskt länge sedan det gjordes, vet inte när. Kan aldrig tänka mig att jag behöver mera än 10 cm i plattan, även om det av någon anledningen skulle byggas om med port så man kan köra in en bil eller andra mindre fordon där så bör det räcka. Har jag fel ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

ananders  
#491728
husqvarna_med_sthil skrev:
Hema skrev:Om du är nöjd med halv plattan, så bila sönder den dåliga delen och slå sönder de större bitarna. Sedan armering och ny betong över allt. Ser ingen anledning till att köra ut allting om du inte vill ha isolerat golv.


Faktiskt att jag också tänkte på det, ta ner det lite och låta det ligga jämna till lite så armeringen går att sätta och sedan på med betong. Jag tror jag armerar ordentligt med nät, järn emellan och ytterligare ett nät så man får en konstruktion som håller och inte viker ner sig... ska bli intressant att se hur det var armerat sedan tidigare då det tillåtits sjunka på mitten och gjorts ett u av plattan. Det är ju på den delen där inte djuren stod så jag misstänker att man sparat in på krutet. Det är hemskt länge sedan det gjordes, vet inte när. Kan aldrig tänka mig att jag behöver mera än 10 cm i plattan, även om det av någon anledningen skulle byggas om med port så man kan köra in en bil eller andra mindre fordon där så bör det räcka. Har jag fel ?


Är det ett äldre fähus så finns nog ingen armering alls.

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

husqvarna_med_sthil  
#491731 Förmodligen är det nog så att ingen armering finns. Undra vad man ska sikta in sig på vad gäller maskin till bilningen, ett jädra jobb tror jag som aldrig gjort det men tur det inte är så mycket. Armera den lilla ytan går ju snabbt och likaså att gjuta. Klarar man bilningen över dagen mån tro ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

Brorsan  
#491732 Helt rätt. Kör så!

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

husqvarna_med_sthil  
#491734
torbjorn_2150 skrev:Jag renoverade en f.d. liten, med betoning på liten, ca 35 m2 timrad ladugård, men med sammanbyggd lite större "lada", för många år sedan.
Betonggolvet var inte svårt att bila bort med elektrisk bilmaskin, och slägga, bara fodertråget var väldigt hårt och tungt :-) Jag avlastade hörnstolparna, kapade en i taget, rev bort den mycket primitiva stensockeln, göt ny balk runtom, och göt nytt golv inuti. När jag rivit bort allt timmer, och bara stolpar var kvar gick det att rikta upp huset med 2 wire-spel. Sedan blev det reglade, isolerade väggar.
Jag gjorde detta själv, men jag inser nu att jag var både starkare, och mera riskbenägen. Slutsats1, ta så mycket hjälp det går!
Nu har jag en mycket trevlig liten handverkstad som är lätt att hålla uppvärmd. Slutsats2. Extra utrymme är guld värt!
Lycka till, speciellt att hitta tid.... Berätta gärna hur det går framåt.


Tack för bra tips ! I den här byggnaden är väggarna murade och man kan se hur plattan inne har "släppt från väggarna. Det finns ingen stolpe inne som bär utan istället har man lagt en I-balk på hälften tvärs över den murade väggen. Den sticker in till hälften i taket och tanken är förstås att ha den kvar att kunna fästa tex en talja i. Behöver göra en riktig koll av den när jag rivit ner innertaket så den är fräsch men även om den har lite flagningar osv så verkar den vara intakt av det som går att se nu.

Jag har glömt bort att nämna att det finns ett runt avloppsgaller i den delen som sjunkit och en foderränna mot väggen i den delen som är intakt. Avloppet vill jag behålla där det är men det är ju ingen konst att lägga dit en utskuren bit av frigolit innan man gjuter... däremot om jag vill ha ett riktigt fall mot det avloppet blir det betydligt svårare. Man kan ju förstås göra en inverterad tratt av frigolit just runt avloppet men ska hela golvet luta dit ...offa :???: Tror jag behåller det som det är eller skrotar...
Foderrännan är föremål för funderingar, kan jag använda den på något sätt där den är eller ska den bort... mera bilning.

Hur som blir det en extra uppstagning utifrån mot muren innan jag vågar hälla in betong. Plyfa/brädor samt stöttor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

bendel  
#491805 Gärna lite fortlöpande bilder under renoveringen för lite inspiration åt oss andra med samma funderingar[WINKING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

molnia  
#491956 Mycket styrs av hur det ser ut men jag ångrar verkligen inte att vi tog ut hela golvet o fick ny stark betong i hela lokalen när vi renoverade vår ladugård till verkstad.
Antar du läst tråden jag har skapat om det.
Bila gamalt golv i ladugård brukar gå lätt. Räcker med 230v maskin. Brukar vara procentat med mkt sten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).