Servicebyggnader

Bygga maskinhall. Regler och råd.

39 inlägg 78254 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#523729
gnisten83 skrev:Visst då går de skotta de mesta men de blir nog att handskotta ett par dm närmast dörrkarmen ändå, de är lätt köra på karmen med bladet förr eller senare

Ja handskottning blir alltid bättre, men kan man minimera handskottningen, så blir jag glad. 😊

Användarvisningsbild

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Jonas.K  
#525862 Rikigt bra. Jag kikar på något liknande. Funderar på att använda www.maskinhall.com för att få några förslag. Någon som har erfarenhet av dom?

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

tommy f  
#554816 Lyfter den här tråden igen då jag fick hänvisningar av försäkringsbolaget att bygga våran maskinhall enligt LBK`s regler https://www.brandskyddsforeningen.se/gl ... flik-3.pdf

Och våran hall hamnar drygt 17 meter ifrån närmsta byggnad och den byggnaden har inte 200kvm väggyta heller, och då ska alltså enligt LBK detta gälla:

5.5 Garage och gårdsverkstad
I friliggande garage/gårdsverkstad på mer än 15 m avstånd från annan byggnad förses
invändiga tak- och väggytor av brännbart material med beklädnad i klass K2 10/B-s1,d0
(tidigare tändskyddande beklädnad). Golvbeläggning utförs av obrännbart material klass A1fl


Vad innebär då klass K2 10/B-s1,d0? Funkar stenull, OSB och 1 lager gips? Ska ta frågan med försäkringsbolaget också, men min handläggare är bortrest för tillfället och tänkte höra om någon här kan ha koll?

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

snurra  
#554922 http://www.sfpe-biv.se/attachments/arti ... -s1,d0.pdf

Här kan du läsa

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

stektlök  
#557410 Tjena alla å @tommy f
Jag står nog inför liknande funderingar.
Nytt pannrum ska byggas och tänkte då se till att jag även får uppvärmd verkstad.
Jag tänkte bygga pannrum och verkstad ihop.
Kanske skulle starta en tråd [emoji16]

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

550  
#676831
stektlök skrev:Tjena alla å @tommy f
Jag står nog inför liknande funderingar.
Nytt pannrum ska byggas och tänkte då se till att jag även får uppvärmd verkstad.
Jag tänkte bygga pannrum och verkstad ihop.
Kanske skulle starta en tråd [emoji16]


Lyfter tråden igen. Hur gick det med byggandet, stektlök? Har själv inte börjat på, annat än att planerna har ändrats till större, uppvärmd byggnad. Blir det pannrum så vill jag ha det fristående för att minska risken för att båda brinner samtidigt.

Har läst lite i BBR, som man även ska följa för ekonomibyggnader. Särskilt intressant är brandkapitlet. En maskinhall/gårdsverkstad borde hamna i verksamhetsklass 1 eller möjligtvis 6. Tittar man på reglerna för utrymning så måste det vara minst en utrymningsväg per våning. (Fönster får max vara 2 m över mark utvändigt för att få användas som utrymningsväg). Jag tänker mig att ha en del av byggnaden i två våningar med en trappa invändigt. Alltså med ett eller flera rum en våning upp. Problemet är att det verkar som att man då även måste ha trappa eller liknande utvändigt på fasaden. Några idéer på hur man löser det på ett enkelt sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

stektlök  
#677048 Hallå 550

Inget pannrum är byggt än. Körit förra vintern å sedan köpte jag en grävmaskin på våren. Så då fixa jag med den :) å sen sommaren med skeetskytte å bad!
Känner jag måste gå tillbaks till huvudregel nr 1, gör ett projekt i taget 😀 tills det är klart helst 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

halvproffs  
#677050 Hur ser våtmarken ut nu för det var väl du som gjorde den stora utgrävningen?

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

stektlök  
#677492 Den har blivit jättebra. Finast är det i apr-juli givetvis :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).