Servicebyggnader

Bärighet logbrygga?

7 inlägg 6985 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bärighet logbrygga?

widetrak  
#475171 Jag blev tvungen att riva den gamla bryggan till vår hövind och nu är det dags att göra en ny. Den gamla var gjord av telefonstolpar men jag kommer inte över några såna just nu.

Nu funderar jag på dimensioneringen ifall jag ska bygga med tryckimpregnerade reglar, I-balk eller något annat? Bryggan är ca 3 m bred och 5 meter lång och sluttar svagt. Det sitter 5 rejäla smidda balkskor jämnt fördelade under porten. Hur grova reglar måste jag använda om jag ska kunna köra upp på bryggan med traktorn och höbal t ex? Traktorn väger ca 3,5 ton. Jag behöver inte köra ända in på vinden utan jag kör upp med framhjulen och sätter ned balen inne på golvet med lastaren.

Kan ingenting om konstruktionsberäkningar utan kan bara gissa men kanske någon här kan hjälpa mig med detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bärighet logbrygga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475186 Om den gamla var anpassa för telefonstolpar, varför inte fälla några träd och bygga av rundtimmer? Tjära och lägg takpapp på ovansidan på balkarna, så lägger du 4x4" tryckt ovanpå. Borde hålla torrt och friskt länge.

Användarvisningsbild

Re: Bärighet logbrygga?

molnia  
#475211 jag skulle kolla om det finns någon info om polyretanlim biter på redan tryckinpregnerat virke. Vet att polyretanlim använder vi i jobbet på produkter som ska tryckimpregneras. jag tror definitivt det men har inte hört något om hur det är efter tryckning.
Om det gör det, limma och skruva ihop tryckinpregnerade reglar till grovlek likt telefonstolparna....

tex. http://www.swedol.se/tralim-800-polyuretan.html

Avatar Fallback

Re: Bärighet logbrygga?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475222 Slå ihop tryckta 45x170 i eller hur högt som nu passar i balkskorna.

Det syns kanske inget vidare men nederst i bild har jag ersatt en 5x6'' med tre st 45x175mm

Klär du balkarna med syllpapp och och har en separat regel jämte som du skruvar trallen i så bör du klara dig från fuktvandring ner i bjälkarna länge.
1507098871_20150723_144240.jpg

Avatar Fallback

Re: Bärighet logbrygga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475232 Kan du förklara det där med separat regel att fästa trallen?

Avatar Fallback

Re: Bärighet logbrygga?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475286 Lägger man en separat regel mellan bjälkarna som bara är skruvad i trallen så kan man låta trallen ligga löst på bjälkarna. Slipper man skruva i syllpappen så drar man heller inte in fukt i bjälkarna.

Avatar Fallback

Re: Bärighet logbrygga?

Mrpatric  
#475303 Snacka med den lokala bygghandeln, de har altid någon som kan göra belastningsberäkningar på konstruktionen. ( menar inte de där som marknadsför sig som lågpris marknader utan seriösa bygghandlare )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).