bättre ta för mycket än för lite

Vardon skrev:anersimyra skrev:Göt skrev:I berättelserna om falu gruva står det om att man eldade hårt mot berget och sedan kylde det fort med vatten
Jag är rätt säker på att jag läst att de inte slog vatten över det heta berget..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillmakninga
Wikipedia håller med dig, men det kanske är du som skrivit artikeln :-D
Som står i artikeln så är den svår att få att gå neråt men täckplåtar är nog en bra metod
hinowa skrev:Power Major
Stämmer det att man får spränga med Simplex själv utan att vara auktoriserad sprängare?
Har grävt bort sten efter Simplex sprängning vid en husvägg,riktigt bra blev det
Power Major skrev:Finns ju Simplex också.![]()
En liten krut laddad patron som används vid stenspräckning.
Sök på Simplex-stenspräckningspatron. Finns i 4, 8, 15, 30, 45, 75g
Skicka PM om du behöver hjälp.
JörgenO skrev:Jag har vid olika tillfällen provat att elda på både stenar och bergknutor.
Grillbriketter är mycket bättre än kol, det verkar som det blir mycket varmare.
Stenar har jag fått att gå av på mitten eller spricka i fyra delar då jag hällt vatten på dem men fast berg verkar mer bli flisor och skärvor av och smala tunna sprickor som är svåra att gräva upp. Det blir nog enklare att få loss berg när man går horisontellt.
Hälla vatten på tror jag inte är nödvändigt, det är väl bara att det går snabbare och det är lite roligt att se o höra när det spricker.![]()
PS Om du har borr och behöver snigeldynamit så har jag 40kg på lager, PMa isåfall