Servicebyggnader

Elda på berg

38 inlägg 33084 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elda på berg

Power Major  
#436965
Sture Andersson skrev:
Power Major skrev:Finns ju Simplex också. :smile:
En liten krut laddad patron som används vid stenspräckning.
Sök på Simplex-stenspräckningspatron. Finns i 4, 8, 15, 30, 45, 75g
Skicka PM om du behöver hjälp.

Har du nån koll på vad det kostar med simplex ,om man räknar på materialet.


Svårt säga utan att sett "berget".
Brukar ta ça 110-150kr/st för patronerna. Räkna med att du borrar ca 30/40cm isär.
Du hade ju grävare så då kan man säkert riva efter några skott och spara några patroner.
Sen är det dumt att borra för många hål åt gången, för blir det en spricka i ett intill liggande hål är det förstört i.o.m att det är en krutladdning som ska bilda ett tryck.
Brukar seriekoppla 2-3st.
Har små handmattor man täcker med.

Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

svampbob  
#727177 Här är det en som byggde sin egen stenspräckare.


Avatar Fallback

Re: Elda på berg

superdave  
#730105 -Det går åt en jävla massa ved, tar tid, är skitigt, mönstret på sulorna försvinner.
+Man får röra på sig, man får vara ute i friska luften (om vinden ligger rätt), billigt om man har överskott på ved och tid.

Sammanfattning;

Är det fråga om 5 m3 så ta in en sprängare, är det en yta som ska ner 1-2 dm är det helt klart görbart.

Det här pysslade jag med i tre veckor om jag inte minns fel och jag tror det hade gått bättre om jag låtit det svalna mellan eldningarna så skillnaden på temperaturen i berget hade ökat. I början eldade jag flera brasor per dag och på slutet gick det minst ett dygn mellan. Att kasta vatten på efteråt för att kyla tyckte jag mest ångade en massa och gav marginell effekt på sprickandet

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

superdave  
#730108




Filmer

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

Sture Andersson  
#783529 Ett par bilder när jag elda bort berg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783584 Om man inte vill elda med ved eller grillkol så kan man använda sig av fläsk!

Finns en brunn på Läckö Slott som kallas Fläskgraven, den eldade dom på berget med fläsk.
27meter djup...

På wikipediasidan för Läckö Slott kan man läsa...
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ck%C3%B6_slott

Inom detta område finns den 27 meter djupa Fläskgraven. Olaus Magnus nämner år 1554 att den utgrävts i berget genom att brinnande fläsk hettade upp klippan och bildade ett schakt.

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

tallen100  
#783596
Zixten skrev:Om man inte vill elda med ved eller grillkol så kan man använda sig av fläsk!

Finns en brunn på Läckö Slott som kallas Fläskgraven, den eldade dom på berget med fläsk.
27meter djup...

På wikipediasidan för Läckö Slott kan man läsa...
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ck%C3%B6_slott

Inom detta område finns den 27 meter djupa Fläskgraven. Olaus Magnus nämner år 1554 att den utgrävts i berget genom att brinnande fläsk hettade upp klippan och bildade ett schakt.

Det är ju svindjupt 🤭 😀

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

isteskog  
#783598 Gick väl åt ett gäng Nassar för det ändamålet.... Snacka om det brända fläsket ..... :ymsick:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar