Servicebyggnader

Elda på berg

38 inlägg 32645 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elda på berg

Sture Andersson  
#436568 Nån som testat ta bort berg genom att elda på det ,har tänkt bygga en verkstad och det sticker upp en klack i ena hörnet på 5m2 som behöver ner 20-30 cm .Innan dom uppfan dynamiten ,elda dom ju bort berg.Men det kanske är ett hopplöst projeckt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Elda på berg

tallen100  
#436570 Det ska väl gå med lite tålamod, elda rejält och sen häva på vatten skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

anersimyra  
#436572 Det går alldeles utmärkt. En kamrat till mig eldsprängde runt 50 m2 när han byggde garage.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

Sture Andersson  
#436573
anersimyra skrev:Det går alldeles utmärkt. En kamrat till mig eldsprängde runt 50 m2 när han byggde garage.. :-BD

Nu blev jag nyfiken ,vet du hur han gjorde .Täckte han elden så han fick värmen att gå neråt ,kylde han efter .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

Göt  
#436593 I berättelserna om falu gruva står det om att man eldade hårt mot berget och sedan kylde det fort med vatten

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

haggloader  
#436594 Förfarandet kallas tillmakning.

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

snurra  
#436618 Det spricker utan vatten

Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

anersimyra  
#436626
Sture Andersson skrev:
anersimyra skrev:Det går alldeles utmärkt. En kamrat till mig eldsprängde runt 50 m2 när han byggde garage.. :-BD

Nu blev jag nyfiken ,vet du hur han gjorde .Täckte han elden så han fick värmen att gå neråt ,kylde han efter .
Jag minns bara att han eldade tills berget sprack. Metoden är ju inget egentligt alternativ, det var mest för skojs skull han provade, det var ju ett jävla jobb att bryta loss all sten och lägga upp den som mur runt tomten. Men när jag tänker efter hade han dit en sprängare också. Men jag ska fråga honom hur mycket han eldade loss och hur lång tid det tog.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

Sture Andersson  
#436630 Jag har grävmaskin så jag behöver inte bryta för hand, och tänkte ta griplastaren och släppa en stor sten högt uppe från för att slå sönder berget som jag eldat på .Nu börjar jag bli nyfiken på detta får nog testa.
Problemet som jag ser är att jag får nog elda flera gånger ,så snigeldynamit skulle nog gå snabbar men då får jag ju inte testa detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436635 Bilder och redovisning sen va

Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

anersimyra  
#436638
Göt skrev:I berättelserna om falu gruva står det om att man eldade hårt mot berget och sedan kylde det fort med vatten

Jag är rätt säker på att jag läst att de inte slog vatten över det heta berget.. :???:

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436641 Täck ytan med massor av grillkol,tänd eld och täck sedan med plåtar precis som man tinar tjäle,blir grym hetta

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

hinowa  
#436667 Borra och spräng,finns tydligen en ny sort snigeldynamit,kommer inte ihåg ved den heter!

Avatar Fallback

Re: Elda på berg

torbjorn_2150  
#436669 Snigeldynamit fungerar bara om det finns fall, så att det spräckta har någon stans att ta vägen.
På en plan yta är det svårt.
Provat att elda en hel dag på en bergyta med en plåt över. ca 5-10 cm flak fick jag loss!

Användarvisningsbild

Re: Elda på berg

Vardon  
#436672
anersimyra skrev:
Göt skrev:I berättelserna om falu gruva står det om att man eldade hårt mot berget och sedan kylde det fort med vatten

Jag är rätt säker på att jag läst att de inte slog vatten över det heta berget.. :???:


https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillmakninga

Wikipedia håller med dig, men det kanske är du som skrivit artikeln :-D

Som står i artikeln så är den svår att få att gå neråt men täckplåtar är nog en bra metod :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar