Zixten skrev:Huggar Herman skrev:Jag som inte kan köra lastbil ska nog inte ha några åsikter om det egentligen, men det har passerat ett antal hundra timmerlass där utan att något har hänt.
Lite osäker, men jag har för mig att ett trailerekipage i vissa lägen kan behöva större plats än en timmerbil...
Vart lastbilen tar vägen har till största delen sin påverkan vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
Det är stor skillnad på "rattvridare" och riktiga chaufförer.
Fick i uppdrag att lossa en fjärrbil som kom med långa limträbalkar till ett stugbygge en kväll.
Behövde då en som styrde balkarna när jag bar in dem med lastmaskinen.
Fick då hjälp av kompisen som är uppväxt i en timmerbil bokstavligen, och det var tur det.
När vi kom fram till vändplanen så fick jag först en utskällning av "rattvridaren" i fjärrbilen att jag satt honom i knipa och han skulle få tillbringa kvällen med att ta sig därifrån.
Men kompisen sa då bara lungt att eftersom du har öppning endast på en sida på skåpet får du vända innan vi lossar och så blev det.
"Rattvridaren" försökte iallafall men med dåligt resultat.
Efter en kvart frågade kompisen om han skulle få prova att köra lite packetbil för det vore skoj som omväxling.
Han snodde om bilen på första försöket och det tog bara några minuter att knyta runt bil och släp.
Det är som det mesta vi företar oss.
Övning ger färdigheter, och det är det som skiljer amatörer och proffs.
Det var en glad prick som tidigare varit en smula upprörd som lämnade oss och hade lärt sig något helt nytt.
Han hade tid att fika med oss innan han for, då han inte behövde tillbringa tiden med att backa som han själv utryckte det.
