Servicebyggnader

Hållbara fasader av trä

44 inlägg 28769 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

halvproffs  
#399410 Som tur är tycker jag har lockpanel nästan försvunnit från trakten. Oftast ribbad panel, spontad panel eller Strömsbropanel (stående,liggande osv. Strömsbro utanför Gävle ska visst vara Sveriges första egnahemsområde!? Luftspalten anser jag är väldigt viktigt så panelen torkar fort. Heby såg sågar bil o släp på ca 15minuter så det blir nog problem att hantera "rätt" vid dom flesta sågverk och hyvlerier. Det finns kriterier för bättre paneler, bla ska det vara vinteravverkat för att cellerna ska vara sluten och naturligtvis ska timret vara av hög kvalitet. Finns det någon som orkar leta reda på kriterierna?
Finns ju en (tids)gräns hos dom flesta hur mycket man ska hålla på att vrida och vända på varje bräda och hur mycket mer en husägare är villig att betala för arbetet om dom vill ha det på ett speciellt sätt. Oändligheten är stor vet jag.

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

ananders  
#399411 En sak som verkligen spelar roll, enligt mig, är att man inte kapar nerändan rak och att man också målar den.
Panelen på mitt hus jag köpte för 10 år sedan har en panel som är ca 15 år och i stort sett är alla brädor rötskadeade de 10 nedersta centimeters på grund av att de är rakt skurna och omålade i ändarna.

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

halvproffs  
#399412 måla även upp minst 5cm på baksidan. vattnet är duktigt på att krypa uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

T Landström  
#399434 Apropå "droppnäsa"... Droppnäsan är bra...men målar du inte ändarna så spelar det ingen roll om det är droppnäsa eller er ej...
Rent teoretiskt får du en större yta som suger fukt om du kapar droppnäsa...

Huset mor och far bor i byggde dom för 40-år sedan... Ingen droppnäsa på panelen och ingen röta... Huset är målat 3 ggr sedan det byggdes!

Hus som inte är året runt boende kan man skippa plasten och använda en ångbroms... Konstruktionen ska andas inifrån och ut... Insidan bör alltså vara tätare än utsidan av konstruktionen...

https://www.sp.se/sv/index/services/moi ... #v%c3%a4gg

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Hanatorp  
#399445
ananders skrev:Jag har fått lära mig att man ska sätta brädan med rätt ände upp och rätt sida ut annars "går det troll" i huset.
Drar man handen uppifrån och ner så ska man inte få stickor i handen, detta för att vattnet lättare ska rinna ner längsmed Brädan.
Sedan tror jag att det var den sidan av brädan som var inåt mitten av stocken ska vara utåt på väggen, detta då brädan böjer sig när den torkar och då föredrar man att det buktar ut på mitten av brädan än att kanterna lyfts från underlaget.

Detta lärde jag snickaren på jobbet för ett par år sedan, det är dock lite svårt att få rätt sida ut på dagens fasadbrädor man köper då de är hyvlade på ena sidan.


Så gjorde jag när jag bytte panel på lagården hemma. Det skall vara tvärtemot hur det växer i skogen. På mitt hus är det på östra gaveln fortfarande original panel och läckt från 1886, liksom på 3/4 av norrsidan.

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Skogsinvest  
#399490 Vad säger ni om liggande panel? Bytte nyligen panel på mitt hus (tilläggsisolerade när jag ändå var igång) och var nära att sätta liggande panel då jag finner det snäppet vackrare än stående Z-panel (racerpanel). Pratade dock lite med snickare som sa att den stoppar sämre då vattnet inte rinner av lika lätt och att den är mer svårmålad. Dessutom kunde den tydligen "skåla sig" lättare med mellanrum i panelen som följd. Vad säger ni?

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399497 Spontant så tycker jag att det är riktigt fult med liggande panel för jag tänker på den där fjällpanelen som sitter på alla amatörmässigt byggda sommarstugor. Men kan man få till en bred panel med lite timmerkänsla så ok då. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

sundelius  
#399500
Pabene skrev:Det här tycker jag är mycket intressant. Jag har fått lära mig att vid stående lockpanel, ska underbrädan spikas med en spik i mitten, kärnsidan utåt. Lockbrädan ska sedan spikas med kärnsidan inåt. Om panelen sedan har en luftspalt mot vindtäta pappen eller asfarock-skivan innanför, får man bra funktion. Då sådan panel blir våt av regn kommer brädorna att kupa sig så att alla springor, mellan lockbräda och underbräda, sluter sig. När vädret blir torrt och soligt "öppnar sig" panelens springor och väggen torkar ur på ett bra sätt. (Enligt regeln: Då en bräda torkar och betraktas i en ände, vill den kupa sig så att årsringarna raknar . Då en bräda blir våt "går den tillbaka" så att årsringarna böjer sig mera.
Vilken ände på brädan ska vara vänd uppåt på väggen? Om man sågar brädor parallellt med märgen så ska underbrädan sättas med rotänden uppåt. Lockbrädan ska sättas med rotänden nedåt. Genom att titta noga på brädornas sida och känna och se på "sågluddet" på ytan, kan man oftast se hur fiberriktningen går i brädan. Fibrerna ska ju komma ut ur brädan så att vatten inte leds in då regnet slår på, på samma sätt som ett halmtak eller spåntak fungerar.
Om brädorna har en sida hyvlad = råplan, måste de ha hanterats rätt redan vid sågnings och hyvlings- operationerna, för att den här metoden ska kunna tillämpas fullt ut.

Det är så jag brädfodrar de hus som är fortfarande vill ha "bonnsågade" brädor. Med dagens hyvlade brädor kan man inte välja och bara fixa så bra som det går men det det där med fiberriktning kan man alltid följa :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

JensSkoog  
#399501 Har liggande panel på huset, och är mycket nöjd med det. :wink:
Det är gran, "dobbelfals", som har bra luftspalt bakom. Vatten rinner bra av, och jag
har användt Jotuns täcklasyr och det finns ingen röta efter 21 år. :o

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Pabene  
#399553 Jag vet ju att man idag inte anser sig ha råd att göra saker på det "bästa" sättet. Själv har jag försökt att lära mig vad som verkligen är det bästa sättet/metoden för att göra något. Med det i minnet har jag sen kanske tvingats gör avsteg och minska ambitionsnivån något. Då man gör sådana val är det bra att förstå hur och varför en "bästa" metod är bra.
När man har möjlighet att såga sina egna panel-brädor så är det inte så svårt att göra allt rätt. Det tar kanske lite mera tid men lönar sig i längden.
På en äldre liggande panel kan man också se att årsringarnas riktning har betydelse. När träet spruckit av solen kan man se vilka brädor som sitter "rätt", dvs vinterveden bildar "fjäll" så att vatten rinner av. Sitter brädan felvänd (blivit fel hyvlad) så bildar dessa fjäll långa fickor som fångar vatten.
Om man hyvlar sin panel själv så kan man titta på brädan och vända den så att spont och not kommer på rätt/bästa kant, på alla brädor.

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

JacobCarlson  
#400121 Intressant tråd om ett ämne jag brinner för. Är snickare sedan 10 år och driver dessutom ett hyvleri. Har nästan enbart jobbat med trä i snickaryrket så tycker mig ha en bra känsla om vad som fungerar och inte. Att jag driver ett hyvleri ger en inblick i själva processen med att ta fram paneler och har därför svar på tal om varför det blir som det blir med kärnan.

Jag anser att de plastfärgerna som kom på främst 70- och 80-talet är rena skräpet och att det är därför fasader målat med detta ruttnar så fort som på några år. Har själv sett detta med egna ögon. Att man började med luftspalt måste ha att göra med vilken färg man har. När färgerna blev mer "täta" så var man tvungen att ha luftspalt så att den fukten som kom inifrån, och utifrån, kunde vädras bort. Innan denna tid med oljebaserad färg så hade man nästan enbart slamfärg och linoljade panelen innan. Båda två ger ingen fuktspärr utan är med av en rötbehandling av trät i sig. En modern vattenbaserad färg med luftspalt bakom panelen tror jag fungerar mycket bra. Jag försöker dessutom alltid att ställa änden, som är snekapad, i olja i minst 15 minuter. Man kan då se att det kryper upp olja mellan 5-10 cm i änden. Detta gör gott!!!

Jag tycker att man var mer noggrann förr när man valde trä till huset med tror att med bra färg spelar det ingen större roll hur trät ser ut bakom, tätvuxet eller inte. Den lyxen hade de inte förr.

Att varannan bräda är felvänd är något som jag ofta hör. Detta har att göra med hur panelen tas fram. Förr så var allt "bonnasågat". Detta innebär dels att inget är dimensionshyvlat, dels att alla ytor ser likadana ut. Därför kunde man sätta rätt sida ut, dvs kärnsida ut. Detta för att det slår sig rätt. Det lättar i mitten under brädan när det torkar och panelen ska spikas i utkanten, under locket, men det behövs inte så många spik. Räcker med att spika varannan cc60 cm och i zickzack tycker jag. Då kan brädan röra sig som den vill. Om man sätter kärnsidan innåt så kan man få problem med att det spricker i mitten då inte brädan kan slå sig som den vill.

När man nuförtiden tar fram panel, tex en vanlig 21x145 mm så har man ett råsågat ämne som är 47x150 mm. Kärnan försöker man från sågverket att klyva bort så oftast så är kärnan i kanten på ämnet. Sedan så klyver man ämnet i ett bandsåg och får då en finsågad yta samt 2 st ämnen som är ca 22,5x150 mm. Detta medför att varannan bräda blir felvänd så den finsågade ytan är den yta som blir utåt sedan. Detta hyvlas ned och riktas till 21x145 mm, alltså dimensionshyvlas vilket säkerställer att alla brädor håller samma mått vilket inte bonnasågat gör. Kan skilja en hel del på det beroende på hur det är sågat, av vem och med vilket slags såg.

Med detta sagt så måste jag säga att detta är mina åsikter och diskuterar gärna detta vidare. Mycket intressant tycker jag!!!

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Pabene  
#400180 Då vi har gjort panelbrädor har vi under de senaste åren sågat ut 56 mm tjocka ämnen/plank. Lufttorkat i täckt stapel ute. Genom att sedan torrklyva, med två snitt, kan man göra alla brädor rätt. (Vi har bara en stockbandsåg och i den kan vi göra alla de här operationerna på ett bra sätt.) Alltså, vi lägger den torkade plankämnet på sågbordet, med kärnsidan upp, och klyver bort tunnast möjliga "skinn". Sedan klyver vi med ytterligare ett till snitt mitt i ämnet. Vi har då två brädor vilka båda har finsågade kärnsidor. Dessa brädor kan sen dimensions-hyvlas på sina "baksidor" om man vill ha den måttnoggrannheten. Har man inte hyvel så går det mycket bra att att i stockbandsågen först såga ett "riktskär" på plankämnets baksida, vända ämnet så att kärnsidan kommer uppåt. Sedan sågas de två brädorna enligt ovan. Då kanske man tappar en halv mm i precision på tjockleken. Med ett blad för torrklyvning blir snittet 1,8 - 2,0 mm.
Man kan då få ut två 22 mm brädor förutsatt att inte ämnena blivit allt för skeva under torkningen.

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

JacobCarlson  
#400221 Sant. Dock är detta ganska så arbetskrävande och räknar man på m3 priset så blir det bra mycket högre. Ca 20% blir ju till ved eller annat. Dock så om man är intresserad och gör till sig själv så självklart kan man göra så. Ett bra sätt!

Däremot så förstår jag inte varför du inte sågar ut 24-25 mm tjocka bräder med en gång. Om du ändå ska klyva dina 56:er i samma såg sedan så får du ju ändå samma yta på bägge sidor och kan ev dimhyvla senare.

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Pabene  
#400404 Jag har sågat 25 mm panel "färdigt" ur färska stockar och sedan torkat ute i stapel. Nu i vår och sommar har vi gjort så för nybygge av en stor verkstadsbyggnad. När sådan panel torkat har den ofta kupat sig något och alla kvistar kan ses något förhöjda över ytan. Men naturligtvis tas mera trä tillvara på det sättet.
Varför jag tycker om att först såga 56 mm plank är att de slår sig mindre i torkningen. De blir mycket bra ämnen också till att torrklyva ut andra dimensioner. Panelbrädor gjorda som jag skrev tidigare blir helt plana, med finsågad utsida och kan vändas rätt på väggen. Det medför mera arbete, förbrukas mer energi och man förlorar lite frånsågat trä. Men det blir mycket fina brädor från en relativt enkel stockbandsåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).