Servicebyggnader

Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

211 inlägg 86121 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

sundelius  
#366386 :-BD

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366427 Imponerad av takstolarna, ser nästan ut som ett riktigt ladugårdsbygge. Är det 5'x5' i takstolarna?

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366544 Mellan 9-10" höga och mellan 7-8" breda

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366583
gnisten83 skrev:Mellan 9-10" höga och mellan 7-8" breda

Rejäla grejer och lär väl klara det mesta i snölast.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366587 Jo de har uppgraderat snözonerna sen de var endel ras en snövinter för 6-7 år sen.
Det är ju cc4,8 mellan spanten så de ska bära endel.
Kollat lite på blocket efter pallställ men där var dåligt med de, tips på de i sydöstra hörnan efterlyses!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367972 Nu vart de så färdigt att jag kan inviga med att backa in traktorn :grin:
Får samla ihop skräpet som de blitt runt materialet till bygget och flytta in snart

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

ananders  
#367975 Gott om plats än så länge. Är bara lite avundsjuk :roll: .

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Stenmark  
#367987 Rasslar bara till så är det fullt :'(

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367989 Haha ska försöka hushålla lite, pallställ är på ingång med 36 pallplatser till en början

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367990 Riktigt fint, vore skoj med en slutkalkyl, både timmar och material.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#367997
Seb macahan skrev:Idag har jag premiär nyttjat min lilla hall. Bytte däck på bilen. Otroligt skönt o kunna jobba under tak och med en domkraft som inte åker ner i grusen. Porten jag beställde har inte kommit än men snart.
Jag ska isolera invändigt och har lite huvudbry. Invändigt hade jag tänkt klä med vit plåt. Lätt att göra rent och säkert mot gnistor och hyfsat tåligt. Nackdelen är ljudet och att det upplevs kallt. gips är ju vanligt men det blir drygt och dyrt o spackla och måla, samt ganska ömtåligt. Har ni några andra förslag eller tips?


Hej Seb din hall är presis dom mått jag har tänkt bygga,skilnaden är att jag har tänkt ha dörren i gavel
så jag kan köra rakt in med trektor och skogskärra.Är tänkt som en verkstad .Jag är ingen byggare men brukar lösa sig om man förbereder sig och kollar runt lite.Titta på ditt tak är det 1.20 mellan takstolarna och virket 2"x-6" ,ser att du la plåten direkt på reglarna på taket utan nåt hinder mot kondensen .Men det kanske inte är nått problem .Sen fundera jag på att du inte har nån sockel utan syllen ligger mot golvet
är du inte rädd för fukt om det blir vatten på golvet i verkstan.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

T Landström  
#367998
Sture Andersson skrev:
Seb macahan skrev:Idag har jag premiär nyttjat min lilla hall. Bytte däck på bilen. Otroligt skönt o kunna jobba under tak och med en domkraft som inte åker ner i grusen. Porten jag beställde har inte kommit än men snart.
Jag ska isolera invändigt och har lite huvudbry. Invändigt hade jag tänkt klä med vit plåt. Lätt att göra rent och säkert mot gnistor och hyfsat tåligt. Nackdelen är ljudet och att det upplevs kallt. gips är ju vanligt men det blir drygt och dyrt o spackla och måla, samt ganska ömtåligt. Har ni några andra förslag eller tips?


Hej Seb din hall är presis dom mått jag har tänkt bygga,skilnaden är att jag har tänkt ha dörren i gavel
så jag kan köra rakt in med trektor och skogskärra.Är tänkt som en verkstad .Jag är ingen byggare men brukar lösa sig om man förbereder sig och kollar runt lite.Titta på ditt tak är det 1.20 mellan takstolarna och virket 2"x-6" ,ser att du la plåten direkt på reglarna på taket utan nåt hinder mot kondensen .Men det kanske inte är nått problem .Sen fundera jag på att du inte har nån sockel utan syllen ligger mot golvet
är du inte rädd för fukt om det blir vatten på golvet i verkstan.


Finns kondensskyddad plåt...

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

sundelius  
#368020
ananders skrev:Gott om plats än så länge. Är bara lite avundsjuk :roll: .

+1 på den

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Seb macahan  
#368089 Ja, plåten heter non drip. Och är försedd med ett lager med ludd under som leder kondens ner mot takslut. Takstolar sitter cc1200mm och är 2"x8". Lite onödigt grovt men det var vad jag hade hemma. Skruvåsar är 2"x5", också lite väl men jag gillar inte o klättra på tak med klena åsar.
Syllpapp under syllen och bultat med bultpistol ner i plattan. Dels för att infästning blir bättre i betong än leca. Man skulle kunna format och gjutit en sockel men det var för mycket jobb. Det blir en rostfri vinkelplåt som limmas ner mot golvet.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

husqvarna_med_sthil  
#368101 Jäklar vilka snygga och rejäla hallar och vilken nytta de gör !

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).