Servicebyggnader

Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

211 inlägg 86022 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

ananders  
#363079 Trevligt bygge och kul att följa. Hoppas att du blir nöjd med din hall. En bra och väl planerad
maskinhall kan göra arbetet både lättare och roligare.


Tack vare tråden har jag själv börjat att fundera på hur jag ska kunna göra
någon av de byggnader som står på gården mer anpassade till mina behov.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363091 Kul om jag inspirerar någon att bygga/fixa till befintliga byggnader till nåt bättre anpassat till behoven :-BD
Min ska vara en ren maskinhall utan någon annan funktion.
Har annars 2 lagårdar med men den ena är så dålig att de är undantag i försäkringen för storm o snötryck :sad:
Den på huvudfastigheten finns stall i och logen används som garage och en tillbyggnad rymmer min verkstad.

Har inte haft något utrymme att laborera med, skulle jag få mer utrymme var de bara att bygga nytt.
Min traktor med kran på behöver minst 3,8 i porthöjd, logen är inte hög nog, och lutor på lagårn blir ännu lägre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

loppan  
#363093 Den ser hyffsat stor ut men vad är det för mått på den?
Jag har gjort grunden till många maskinhallar genom åren och försöker alltid att dra så mycket det går i måttbandet när profilerna ska upp.
Många vill bygga för litet och oftast för smalt.
I dag ligger många hallar på 14x28-30 m.
Byggde själv en 12x24m i slutet av nittiotalet,den blev snabbt för liten så det blev en till med öppen långsida på 9x21.
Bättre bygga stort från början.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363104 En meter bredare :D
15x24 och 5m fri höjd under spant ska de bli

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

loppan  
#363108 5 m är väl tilltaget,de flesta är 4,2 eller 4,5m.
Visserligen då med dansk stålstome med fritt i nock typ lindab m.fl.
Har man fackverksstolar behövs rejäl takhöjd.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Gaffe  
#363153 Vilket fabrikat är det?

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363190 Tillverkarn heter Bruksbalken och IOM de använder limträ till takstolar och stolpar är det 4,8cc emellan takstolar så de går att lyfta högt mellan dom

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363191 Då kommer den ju härifrån, hur stod den sig prismässigt?

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363193 Har inga aktuella priser på stålhall (7-8år gamla) och Lövånger gjorde inte högre väggsektioner än 4m, ville jag ha högrest blev de skarv på höjden och sen typ cc 120 på takstolar, trä passar bra på skogsgård :lol:
Nu står de visserligen Rörvik på virkespackarna och jag som är Södramedlem :D
Får nöja mej med att bygga för efterlikviden som blev efter Gudrun o Per :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Seb macahan  
#365037 Idag har jag premiär nyttjat min lilla hall. Bytte däck på bilen. Otroligt skönt o kunna jobba under tak och med en domkraft som inte åker ner i grusen. Porten jag beställde har inte kommit än men snart.
Jag ska isolera invändigt och har lite huvudbry. Invändigt hade jag tänkt klä med vit plåt. Lätt att göra rent och säkert mot gnistor och hyfsat tåligt. Nackdelen är ljudet och att det upplevs kallt. gips är ju vanligt men det blir drygt och dyrt o spackla och måla, samt ganska ömtåligt. Har ni några andra förslag eller tips?

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365042 Grattis!! En go känsla att inviga nått nytt :mrgreen:
I min verkstad har jag plåt på 3väggar och osb gips o golvgips som ytterlager för att tåla lite stryk på 4e väggen som är brandvägg mot resten av lagårn.
Spacklade gjorde jag inte utan rollade väggen direkt med 2 lager vitfärg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

hemhuggare  
#365049 Borde man inte kunna ha gips och plåt utanpå så blir det både brandsäkert och lätt att hålla rent

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

T Landström  
#365057
Seb macahan skrev:Idag har jag premiär nyttjat min lilla hall. Bytte däck på bilen. Otroligt skönt o kunna jobba under tak och med en domkraft som inte åker ner i grusen. Porten jag beställde har inte kommit än men snart.
Jag ska isolera invändigt och har lite huvudbry. Invändigt hade jag tänkt klä med vit plåt. Lätt att göra rent och säkert mot gnistor och hyfsat tåligt. Nackdelen är ljudet och att det upplevs kallt. gips är ju vanligt men det blir drygt och dyrt o spackla och måla, samt ganska ömtåligt. Har ni några andra förslag eller tips?


Kanske missat... Men vad har du för takhöjd eller vad är det för höjd till överkant hammarband?

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Seb macahan  
#365084 4m till hammarband.
Både gips och plåt känns lite overkill. Visst är det bra men mycket mer arbete och högre kostnad. Hade väggstommar varit byggda på traditionellt sätt med cc600 hade det varit lätt att gipsa men nu är det ju inte så. Ska jag gipsa får jag klä allt med glespanel först.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365174 Gör bara inte tabben att flytta in innan du isolerat....
Tog nästan 15år innan jag fick ur tummen o isolerade verkstan efter den blev byggd :shock:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).