Servicebyggnader

Stenblock till trappa.

18 inlägg 9806 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Stenblock till trappa.

Krokmark  
#348104
Seb macahan skrev:Vi har byggt en isolerad och väldränerad platta i botten med fuktspärr underifrån, som väggar mot den befintliga stenfoten har vi byggt upp i armerade funda-block med isodrän och makadam på utsidan. Första steget dubbar vi med rostfri dubb i plattan, därefter fyller vi på med makadam 8/11 sen nästa steg, fyller upp med makadam, sen nästa o.s.v. När hela trappen är lagd spärrar vi stenen med små korta stift in i funda-blocks muren och därefter lägger vi en tjockputs på muren/väggen som döljer springor mellan trappsteg och mur samt stiften blir dolda i putsen. Kan skicka nån bild om du vill.

Ja, tack gärna, det skulle vara till stor hjälp.
Jag skickar PM.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stenblock till trappa.

Fredrik Reuter  
#348168 Hej,
Återkoppla gärna hur det går med detta projekt!
Måste passa på att dra en verklig historia om stentrappor.
Jag var och gallrade ett område utanför Säffle när jag körde skördare och på ett av objekten hade Länsstyrelsen kontaktats för att det låg en hällkista/stenkammargrav i gallringen.

Mycket insnitslande och rigorösa säkerhetsavstånd för detta var ju från typ bronsåldern.
Själva graven var ett hål i marken med stensidor och när frågan kom på tal om det inte skulle finnas ett lock till graven så sade en av markägarna som var med att jo, det finns också, men du får åka till Johansson i svängen. När du knackar på så står du på locket.
De behövde en stentrappa på 50-talet och hittade "det perfekta steget" i skogen! :-BD

Avatar Fallback

Re: Stenblock till trappa.

Krokmark  
#348225 Ah, att jag inte tänkt på det...
Bara att leta upp en passande gravhög eller skeppsättning.

Jag pratade idag men kompisen som är stenhuggare och hans kompis är tydligen en stor leverantör av blocksten av granit så han skulle höra sig för om priser.
Som det ser ut nu så blir det nog nya block men jag skulle mycket hellre hitta begagnade då de har patina.
Återkommer när det börjar röra sig.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).