Servicebyggnader

Stenblock till trappa.

18 inlägg 9753 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stenblock till trappa.

Krokmark  
#347946 Hej
Var kan man få tag på begagnade stenblock till trappa i ex vis granit?
Dimensioner ca 150x30x15, är i behov av ca 6-7 st.
Någon som har något tips?

David



   TS
Användarvisningsbild

Concrete

traktorz  
#347954 Tungt blir det i alla fall, då specifika vikten för granit är 2,75 kg/dm3. Varje trappsteg väger då 182kg.
Alternativt armerar och gjuter i betong, det handlar om 68 liter per trappsteg. 500 liter betong går ju att blanda själv.

Avatar Fallback

Re: Stenblock till trappa.

ÅsaNisse  
#347974 Kolla med din kommun. Det kan passa med begagnad kantsten till gångbanor. Det bryts upp på många ställen och ersätts med betong.

Användarvisningsbild

Re: Stenblock till trappa.

svampbob  
#347984 Jag skulle kolla med någon lokal firma som håller på med markjobb. Det brukar alltid finns begagnat material som säljs för fikakassan.

Användarvisningsbild

Re: Stenblock till trappa.

Seb macahan  
#348052 Måste de vara begagnade?

Avatar Fallback

Re: Stenblock till trappa.

Robertberg  
#348060 Vi byggde trapp av 15 cm breda kantsten jag "lånat" av Emmaboda kommun:
Robertberg - Stenmurar!

Prata med någon anläggningsfirma som sagt, de brukar ha lite "bra och ha" liggandes!

Avatar Fallback

Re: Stenblock till trappa.

mooos73  
#348061 Kolla med rivningsfirmorna, där har du störst möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Sv: Stenblock till trappa.

Krokmark  
#348070
traktorz skrev:Tungt blir det i alla fall, då specifika vikten för granit är 2,75 kg/dm3. Varje trappsteg väger då 182kg.
Alternativt armerar och gjuter i betong, det handlar om 68 liter per trappsteg. 500 liter betong går ju att blanda själv.

Tungt ska det vara så det ligger still.
Riktiga trappor är gjorda av solid sten som håller och får en fin patina och liv med tiden.
Vad är vitsen med grå, tråkig, ful betong som alla andra hus har, nej tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Stenblock till trappa.

Krokmark  
#348071
Seb macahan skrev:Måste de vara begagnade?

Absolut inte men nya trappstenar kostar minimum 12 000 kr och då är det asiatisk sten.
Tänkte försöka få tag i sten från ett gammalt hus, som redan är blanksliten och fin och ofta har rätt mått, för dubbeldörr...

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Stenblock till trappa.

Krokmark  
#348074
Robertberg skrev:Vi byggde trapp av 15 cm breda kantsten jag "lånat" av Emmaboda kommun:
Robertberg - Stenmurar!

Prata med någon anläggningsfirma som sagt, de brukar ha lite "bra och ha" liggandes!

Ser riktigt bra ut, ska absolut kolla med kommunerna i närheten.
Får bli till att ringa runt.

Tack för tipsen om kantsten, en hel del jobb med en stenslip så blir det nog kanon om man hittar passade block.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenblock till trappa.

Robertberg  
#348079 Kantsten är ju dock sällan så stora och tyvärr inte slitna på rätt sida för en trapp.. Men det är värt att kolla upp!

Användarvisningsbild

Re: Stenblock till trappa.

Seb macahan  
#348082 Hej. Vi håller precis på att bygga en granit trapp till en källare inuti ett tillbygge. Vi fick pris från Emmaboda granit (Svensk granit) ca 1000kr steget +m. Måste säga att jag tycker det är billigt. Vi kom fram till att det kostar ungefär lika mycket att beställa granitsteg som att beställa en rak furu trapp obehandlad.....

Användarvisningsbild

Re: Stenblock till trappa.

Vardon  
#348094 Håller på och hjälper min kompis att riva ett hus och nu är det snart bara grunden kvar. Det är äkta bohuslänskgranit, kan kolla mått och så i helgen får vi väl se om de vill sälja dem.

"den luktar majs och hudar och fruntimmers parfym,
som pampasvinden blandar med doft av feberträn,
men kajerna är lagda med sten från Bohuslän."

Avatar Fallback

Re: Stenblock till trappa.

Krokmark  
#348095 Ja, jag hittade för ungefär samma pris.
Men hur bygger man en trappa till ett hus mot en vägg?
Då går det ju inte bygga med sand under utan måste stötta den på något sätt.
Vill inte ha betongbas pga vittringen som blir med tiden och gör att man ändå måste riva och göra om efter 10-15 år.
Ska kolla med polarn som är stenhuggare, han har säkert någon bra idé.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stenblock till trappa.

Seb macahan  
#348100 Vi har byggt en isolerad och väldränerad platta i botten med fuktspärr underifrån, som väggar mot den befintliga stenfoten har vi byggt upp i armerade funda-block med isodrän och makadam på utsidan. Första steget dubbar vi med rostfri dubb i plattan, därefter fyller vi på med makadam 8/11 sen nästa steg, fyller upp med makadam, sen nästa o.s.v. När hela trappen är lagd spärrar vi stenen med små korta stift in i funda-blocks muren och därefter lägger vi en tjockputs på muren/väggen som döljer springor mellan trappsteg och mur samt stiften blir dolda i putsen. Kan skicka nån bild om du vill.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).