Servicebyggnader

Maskinhall

6 inlägg 7800 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinhall

a_frank  
#328988 Jag menar att bygga en maskinhall med måtten 15.6x8.4m och 3.6m i takhöjd. Tänkte höra om man ska ha 45x170 regel stående eller om man klarar sig med 45x145? Kommer ha asfaboard/spikläkt osv. 45x45 liggande på insidan för osb/gips/osv.

Kom gärna med andra tips som kan vara bra att tänka på.



   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

alias  
#329012 Är du säker på att du inte ska ha över 4,5 meter i takhöjd?

Jag tycker att de maskiner som skall in i en byggnad tenderar att växa (lite större vid varje traktorbyte) innan byggnaden har gjort sitt - att då inte bygga så att man får in de maskiner som idag klarar frihöjd på vägnätet tror jag riskerar att framstå som dumsnålt med facit i hand (sen blir det ju dock dyrare att bygga - helt klart).

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

haggloader  
#329037 Tänkte du bygga lösvirke, jag skulle föreslå att du funderar på prefab/modulbygge.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

T Landström  
#329039 Prefab är bra...men det förutsätter ju en del saker beroende på hur mycket prefab du tänker bygga...om du ska bygga i egen regi eller köpa.
Bygger du i lösvirke är man inte lika beroende av vädret. Bygger du prefab med färdig isolerade väggar så kommer vädret och tiden in som en faktor.
Bygga igen regi på ledig tid kräver en del utrymme att förvara väggarna innan montaget sker.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

LUNDLIDEN  
#331068 Hoppar in på tråden.
Blir nästan rörd över hur många drömmar som bärs i bygderna om en egen maskinhall som går att värma upp smällkalla vintrar.
Håller på med grunden till en maskinhall, som liksom många andras vuxit under hand.
Från 6x9 i flera steg till 15,6 * 15,6 m, vilket bestäms av antalet kantelement där hörnan bygger 60 cm och ett sidoelement 120 cm.
På Blocket har jag fått tag på två portar 3 m breda och 4 m höga, samt 2 st gångdörrar och lite fönster.
Belastningen kommer att bestå av en Lännen traktorgrävare, en Volvo EC55B, en gammal Scania L56 samt två medeltunga traktorer + 2 st Mf 135 som har affektionsvärde.
Dessutom sedvanliga mindre maskiner typ Pilkemaster, NIAB-processor m m.
Nu lägger jag märke till en del förnuftiga påpekanden om att isolera plattan före gjutning m m.
Bör jag passa på att isolera? Bygget sker i Sunnerbo i sydvästra Småland.
Det verkar som jag kan klara mig med 12 -15 cm betong. Men behöver jag mer än ett lager armering?
Invid kantelementen gör jag plattan tjockare. Där skall ju väggarna stå, vilka jag planerar mura i Leca-block.
Tänkte snickra ihop takstolarna själv. Vilken spännvid klarar man erfarenhetsmässigt av att hantera själv?
Bör jag ha en eller två rader stolpar ivändigt för att kunna bygga en takstol för mittskeppet och två mindre till sidoskeppen?
Många frågor alltså, men väntar med resten till senare!
:grin:

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

hlb  
#331084 Byggde 2005 ett bygge 42m x15 m utvändig bredd, fribärande utan invändiga stolpar. Takstolarna lönade sig inte att tillverka själv. Köpte från sågen i Göteryd färdiga för 1.20 m delning certifierade ock klara för Sunnerboklimat. Lyfte upp med griplastaren med hjälp av inskruvade plankbitar horisontalt något över mittpunkten. Min innertakhöjd var 4.50 m.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).