ons 24 jul 2013, 16:07#231911någon som vet vilken kabelarea jag behöver till ett 32 amp uttag kabellängd 25m från elcentralen tacksam för svar
Servicebyggnader
KABELAREA
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
ons 24 jul 2013, 17:38#231919EKKJ 4x6/6 eller EKLK 5G6 eller FQ 5x6 i vp-rör...
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM
HUSKVARNA, VOLVO-BM
tor 25 jul 2013, 07:55#231963Beror på många olika saker. Normalt kör man 6mm2 och säkrar 25A, men om man säkrar 32A och har lite sämre förutsättningar (hög temperatur och/eller dålig kylning) blir det 10mm2 eller i sämsta fall mer.
Assumption is the mother of all fuck ups...
fre 26 jul 2013, 10:48#232071Det är riktigt att vid extrema situationer kan det bli aktuellt med 10²mm area om du har problem med avkylning av kabeln eller om du har dåligt/långt kablage före och kan få problem med spänningsfall.
Och beroende på vilken typ av belastning varaktighet/startströmmar och ev överströmsskydd mm det är.
Om du avser att säkra 32 ampersuttaget med 20A bör du vid uttaget skylta:
Avsäkrat 20A
Då kan det räcka med 4² area, men jag rekomendera inte under 6². 10² kabel är att föredra om du tex skall svetsa ...
Och beroende på vilken typ av belastning varaktighet/startströmmar och ev överströmsskydd mm det är.
Om du avser att säkra 32 ampersuttaget med 20A bör du vid uttaget skylta:
Avsäkrat 20A
Då kan det räcka med 4² area, men jag rekomendera inte under 6². 10² kabel är att föredra om du tex skall svetsa ...
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM
HUSKVARNA, VOLVO-BM
fre 26 jul 2013, 20:43#232102Jag har kört med en 45 lång nedgrävd EKKJ 4x2,5/2,5 säkrat med 16A till en 5,5 kW sågverksmotor i många år och det fungerar utmärkt, inga större spänningsförluster på vägen (någon % har jag mätt). Så till en 7 kW motor borde 4 mm2 kabel räcka gott och väl.
fre 26 jul 2013, 21:05#232107http://www.fluxio.se/forum/foereskrifte ... all-4.html.
Titta i diagrammet så får du en god överblick om area och längd
Titta i diagrammet så får du en god överblick om area och längd
Avesta 3,4H Logosol M7 med E5000 Kubota B5100 "Billig" Jianshe400 går bara på låga varv
fre 26 jul 2013, 23:19#232123När man beräknar spänningsfall så får man ta hänsyn till hela ledningsnätet från matande transformator.
När man beräknar och kollar utlösningsvillkoret beror en del på matande trafos storlek och nätet
När man beräknar och kollar utlösningsvillkoret beror en del på matande trafos storlek och nätet
HUSKVARNA, VOLVO-BM
HUSKVARNA, VOLVO-BM

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar