Servicebyggnader

Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

101 inlägg 71720 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

Huggar Herman  
halvproffs skrev:Läckert, otroligt fint. Törs du ens använda hallen? 😉

Tackar! 😀
Jodå, den del som är under mark är ju är ju mer "garagelik".

TS
Användarvisningsbild

MrOlsson  
#736393 Är det klart än? Vore kul med en "tour" om det är färdigt 😇

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
#736721 Utvändigt är vi i princip klara och det blev riktigt bra. 🙂
Invändigt är en helt annan historia som jag skulle kunna skriva en hel C-uppsats om här, men undviker det för att inte riskera en förtalsanmälan. 😤
En tour går absolut att ordna fram i vår när vi förhoppningsvis kommit lite längre inomhus.

TS
Användarvisningsbild

MrOlsson  
#736724 Ajjemän, tråkigt med strul, men blir det bra till slut så är ju det huvudsaken 👍

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Huggar Herman skrev:Utvändigt är vi i princip klara och det blev riktigt bra. 🙂
Invändigt är en helt annan historia som jag skulle kunna skriva en hel C-uppsats om här, men undviker det för att inte riskera en förtalsanmälan. 😤
En tour går absolut att ordna fram i vår när vi förhoppningsvis kommit lite längre inomhus.

Hej, hur har det gått med bygget, vill du bjuda oss på en liten rundtur??
@Huggar Herman

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
#852949 Tyvärr måste jag erkänna att vi inte kommit speciellt mycket längre än för nästan tre år sen. 😢
Tjafs med byggarens konkursförvaltare, hög arbetsbelastning på mitt "riktiga" jobb och ett helt annat ränteläge har gjort att både lust, tid och pengar har varit bristvaror sedan dess.
Men, nästa år hoppas jag att vi är tillbaka på banan igen och kan slutföra projektet! 😀

TS
Användarvisningsbild

#852950 Vad tråkigt... synd att du måste lägga din energi på detta istället för att kunna använda bygget...

Om jag förstod rätt hade du 3,5 i takhöjd inne? Du har inte fått möjlighet att testa om det funkar bra än då? Eller om det är för dåligt...

Går och funderar på ett bygge, men det kommer att bli lite svårt att få en höjd mer än 3 - 3,5 m inne.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Zixten skrev:
Går och funderar på ett bygge, men det kommer att bli lite svårt att få en höjd mer än 3 - 3,5 m inne.

Är de nån speciell anledning till den låga måttet?
När jag smällde upp maskinhallen blev den knappt 5m till takstolarna

Användarvisningsbild

gnisten83 skrev:
Zixten skrev:

Är de nån speciell anledning till den låga måttet?
När jag smällde upp maskinhallen blev den knappt 5m till takstolarna

Tanken är en utbyggnad på baksidan av laggårn, över den gamla gödselplattan som skulle funka bra som golv i en maskinhall.
Och då tycker jag att laggårn begränsar lite hur högt jag kan bygga utan att det ser helt tokigt ut.

Kanske ser tokigt ut ändå...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852965 Blir kanske lågt om de ska bli en luta, annars bygga med takstolar i vinkel ut från lagårn.
Antar att de är en baksida

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
Zixten skrev:Vad tråkigt... synd att du måste lägga din energi på detta istället för att kunna använda bygget...

Om jag förstod rätt hade du 3,5 i takhöjd inne? Du har inte fått möjlighet att testa om det funkar bra än då? Eller om det är för dåligt...

Ja, det är lite trist, men nästa år räknar jag med att ha mer tid och energi än vad jag haft de senaste åren. 😀

Det är 320 cm i portarna och 360 cm inne och jag han inga problem att få in traktor, huggarvagn, midigrävare och annat.
Orsaken till att jag inte kunde/ville göra det högre är att det är en suterrängbyggnad och nivåskillnaden tillät inte ett högre källarplan.
Gårdsbilden var viktig för oss och vi ville absolut inte ha en byggnad som stack upp och inte linjerade med marken i plan två.
Sen kan jag givetvis hålla med om att det vore praktiskt att ha 5 meters takhöjd, men i mitt fall funkade inte det.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).